8 hónapja édesanyám nem tud utcára menni, mert nincs kész az ortopéd cipője

Egy egészséges embert is ki tud borítani, ha kényelmetlen, szoros vagy csak egyszerűen tönkremegy az új cipője, és nem tudja hordani. Könnyű elképzelni, mit érezhet valaki, akinek az egészségi állapota speciálisan rá készített lábbelit igényel, ami az istennek se akar elkészülni hónapokon keresztül.
Tisztelt FOME Csapat!
Újabb segítséget szeretnék kérni.
Édesanyám mozgáskorlátozott ember, aki csak lábára külön gyártott ortopéd cipőt tud viselni. Orvosi javaslatra készíttettünk neki egy cipőt Fóton egy ortopéd cipők gyártására szakosodott cégnél. A törvény szerint a cipő elkészítésére a vény kiállításától számítva 180 napjuk van. A vény kiállításának 90.napján adtuk le a receptet, tehát így 90 napja maradt a cégnek a cipő legyártására.
Tehát 3 hónapja volt legyártani a cipőt. Az első cipő próba 4 hónap után történt. Akkor a cipőt rögtön újra kellett gyártani, mert olyan cipőt gyártottak, ami fűzős volt, ez pedig nem ment édesanyám lábára. Mi tépőzárásat kértünk, a korábbi is az volt. Mindegy nem is ez a lényeg, de már ez sokat elárul arról, hogy mennyire figyeltek a határidőre és az ügyféligényre.
Végül 8 hónapja húzódott az ügy. A 8 hónap alatt 3 alkalommal került sor arra, hogy édesanyám felpróbálja a cipőt. Egyszer, amikor elrontották, de akkor fel sem tudta húzni, aztán egyszer, amikor legyártották az újat, de az nem lett kényelmes édesanyámnak, és most egyszer, amikor már szégyenükben gondolom (amiért ennyire elhúzták a dolgot) elvitte a tulajdonos édesanyámnak a cipőt. Ekkor felpróbálta és abban maradtak, hogy bejáratja a cipőt. Sajnos a cipőt nem lehet bejáratni, annyira kényelmetlen neki. Egy eldeformált sérült láb képes bejáratni, betörni egy cipőt. Nem is ez a dolga. A cipésznek kell olyan cipőt készítenie, ami funkcióját betölti és kényelmes a viselőjének. Na, ez a cipő mindent tud, csak ezt nem. Tehát hordhatatlan édesanyámnak. Töri elöl, töri hátul, összenyomja az első ujjait, magas a szára, nyomja a bokáját, tehát hordhatatlan.
Ahogy kihozta a tulajdonos a cipőt, rá másnapra írtam neki, hogy sajnáljuk, de elállunk a vásárlástól, mert egyszerűen nem tud édesanyám közlekedni a cipőben. Tehát ha jól értelmezem a kézhezvételtől számított 1 napon belül elálltam a vásárlástól. Azzal az indokkal, hogy a gyógyászati segédeszköz nem tölti be a funkcióját és azt az alapvető feltételt, hogy viselőjének kényelmes legyen. Ezenkívül az elkészülési határidőt is túltolták plusz 5 hónappal.
Azt a választ kaptuk, hogy menjünk el a szakorvoshoz és ha ő azt mondja, hogy nem kényelmes édesanyámnak a cipő, akkor igazítanak rajt. Mi már nem szeretnénk, ha igazítanának rajta, mert szeretnénk máshol új cipőt gyártatni, 8 hónapja édesanyám nem tud utcára menni, mert nincs cipője. Én intézek neki mindent, de ha mennie kellene valahova nem tudna.
Kérdésem, hogy hová fordulhatok? És egyáltalán elállhatok-e ebben az esetben a vásárlástól. Miszerint ők is beletették a munkájukat. De ha rosszat gyártanak le, azért miért mi viseljük a felelősséget? 25 ezer forint volt a cipő és újat kell gyártatnunk máshol. Ezt a cipőt tegyük el a szekrény mélyére és nyeljük be, hogy nem tudja édesanyám viselni?
Szíves válaszukat várom.
Köszönettel,
Klaudia
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Klaudia!
Az általad leírtak alapján már annak okán is elállhattok a szerződéstől, hogy a vállalkozás a szerződésben foglalt teljesítési időt nem tartotta be. Ilyenkor ugyanis késedelmes teljesítésről beszélhetünk, aminek kapcsán a Polgári Törvénykönyv a következőket mondja ki:
6:153. § [A kötelezett késedelme]
A kötelezett késedelembe esik, ha a szolgáltatást annak esedékességekor nem teljesíti.
6:154. § [A kötelezett késedelmének jogkövetkezményei]
(1) Ha a kötelezett késedelembe esik, a jogosult követelheti a teljesítést, vagy ha a késedelem következtében a szerződés teljesítéséhez fűződő érdeke megszűnt, elállhat a szerződéstől.
(2) A jogosult elállásához nincs szükség a teljesítéshez fűződő érdek megszűnésének bizonyítására, ha
a) a szerződést a felek megállapodása szerint vagy a szolgáltatás felismerhető rendeltetésénél fogva a meghatározott teljesítési időben – és nem máskor – kellett volna teljesíteni; vagy
b) a jogosult az utólagos teljesítésre megfelelő póthatáridőt tűzött, és a póthatáridő eredménytelenül telt el.
Tehát, már önmagában a késedelem is megalapozza az elállási jog gyakorlásának lehetőségét, de emellett természetesen a termék hibája, azaz a hibás teljesítés okán is lehetőségetek van elállni. Amennyiben ugyanis a termék hibája indokolja (jelen esetben álláspontunk szerint indokolja), úgy a fogyasztó első körben is elállhat a szerződéstől és követelheti a vételár visszafizetését.
Javasoljuk minderre írásban felhívni az érintett vállalkozás figyelmét, és egy pár napos póthatáridő (pl. 5 nap) tűzésével kérni a visszafizetést az elállás nyomán. Ha a póthatáridőn belül az ügy nem rendeződik, tehát nem kapjátok vissza a vételárat, úgy a lakóhelyetek szerint illetékes Békéltető testület alternatív vitarendezési eljárását lenne célszerű igénybe venni. www.bekeltetes.hu
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata