A kínaizás átka

A Kínából rendelés kicsit mindig lutri, igazából azoknak való, akik nagy spórolás melett izginek találják a “Vajon mikor és pontosan mi érkezik?” játékot. Azért nem akarok teljesen igazságtalan lenni, léteznek teljesen megbízható kínai webáruházak is, és sokszor igenis a hazai árak töredékéért juthatunk teljesen jó termékekhez. Hogy ez így is legyen, érdemes vásárlás előtt tájékozódni erre szakosodott oldalakon, például itt, és élni a Paypal adta visszatérítési lehetőséggel. Különben simán beüthet a kínaizás átka: amit olyan ügyesen megspóroltunk a réven, elmehet a vámon.

Tisztelt Címzett! Tavaly év végén rendeltem Kínából egy terméket. Előre ki kellett PayPal -on keresztül fizetni. 40 munkanapra megérkezett a csomag, a megígért maximális 20 m.nap helyett, és kiderült, hogy egy teljesen más rendelési számon, más terméket postáztak ki. Felvettem velük a kapcsolatot. Sok levélváltásba telt, mire eljutottunk odáig, hogy a rossz terméket visszaküldtem, azzal az ígérettel, hogy a postázási költséget visszautalják, valamint az eredetileg rendelt termék árát és szállítási költségét is. Ez a mai napig nem történt meg úgy, hogy minden egyes válaszlevelükben rákérdeztek, hogy igényt tartok-e az eredetileg megrendelt termékre.. Majd elkezdték megígérni a visszatérítést. De az sem történt meg. Többször írtam nekik, hogy feljelentést teszek. Arra sem úgy reagáltak, ahogy az elvárható lett volna. Mi ilyenkor a teendő, kihez tudok fordulni. Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Panaszos!

Válaszunk röviden: Rizikós a harmadik országokból történő rendelés, ezért az előzetes körültekintésnek és mérlegelésnek igen nagy jelentősége van az ilyen vásárlások során. Segítségedre lehet a PayPal vásárlóvédelmi felülete.

Mint tudjuk, az internetes vásárlásnak rengeteg előnye van, ám ugyanannyi – ha nem több – hátránya, veszélye is. Éppen ezért tartjuk fontosnak a lehető legtöbbször hangsúlyozni azt, hogy a vásárlásainkat megelőzően járjunk körültekintően, ne ugorjunk bele egy elsőre jó biznisznek tűnő vásárlásba, legyünk tudatosak! Erre az online vásárlások esetén csak még fokozottabban kellene ügyelnünk. Sok fogyasztó számára már lehet, hogy kissé unalmassá is vált legfőbb tanácsunk, ami a következőképpen szól:

Minden netes vásárlás előtt ellenőrizzük azt, hogy konkrétan kitől vásárolunk, azaz nézzük meg azt, hogy az oldalon szerepel-e a webáruházat üzemeltető vállalkozásnak legalább a neve és a székhelye. Olvassuk el továbbá az Általános Szerződési Feltételeket is, hiszen lényeges információkat tartalmaz mind a fogyasztó, mind a vállalkozás jogairól és kötelezettségeiről. És ha már itt járunk, ne hagyjuk ki az adatvédelmi/adatkezelési tájékoztatót sem, mivel nem mindegy, hogyan és milyen adatokat kezel az érintett vállalkozás.

Ha az említettek közül bármi hiányzik vagy hiányos, netán tört magyarságú a szövegezés vagy hibás, úgy nem tanácsos az illető webáruházból rendelni, mert a későbbiekben ez könnyen okozhat olyan nehézségeket, amelyeket aztán feloldani nem lehet, így pedig az eredeti problémánk sem orvosolható.

Igen ám, de nem csak az jelenthet gondot, ha a vállalkozás székhelye nincs feltüntetve. Akkor is konduljon meg fejünkben egy kis vészharang, ha az Unión kívül van annak a vállalkozásnak a székhelye, amelytől vásárolni kívánunk. Ennek azért van nagy jelentősége, mert fogyasztóvédelmi eszközök, lehetőségek csak az unión belül székhellyel rendelkező vállalkozások esetében állnak a fogyasztó rendelkezésére. Akkor tehát, ha például Kínából vagy Amerikából szeretnénk rendelni, legyünk tisztában azzal, hogy ha valami balul sül el, sajnos fogyasztóvédelmi segítséget nem várhatunk. Ezzel persze nem azt akarjuk mondani, hogy harmadik országokból semmiképpen se vásároljunk, hanem azt, hogy a vásárlást megelőzően legyünk tisztában egy esetleg jogvitát tekintve a lehetőségeinkkel és mérlegeljük a kockázatot.

Mindebből valószínűleg már egyértelművé vált számodra, hogy érdemben sajnos nem tudunk javasolni neked megoldási lehetőséget, mivel esetedben egy kínai vállalkozásról van szó. Ami talán segítségedre lehet, az a PayPal vásárlóvédelmi felülete:

https://www.paypal.com/hu/webapps/mpp/paypal-safety-and-security

Érdemes lenne tehát felvenni a kapcsolatot a PayPal-lal, hátha visszakapod a pénzed.

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel: FOME

Hozzászólok