Az elállás 14 napjába beletartozik a hétvége is?

Liza vett egy szekrényt, majd a kissé félresikerült eset kapcsán küldött egy halom fogyasztóvédelmi kérdést nekünk. Íme minden, ami biztosan benned is felmerült már kérdésként online vásárláshoz kapcsolódó reklamáció témában!

Kedves Panaszakadémia!

– Mennyi időn belül kell rendeznie az állítólag a szállítás során megsérült termék cseréjét a boltnak és meg kell e várni a vásárlónak amíg a bolt rendezi a futárcéggel a vitás dolgot? Egy az online bolt szerint a szállítás során sérült komódról van szó.., a dobozban több elem sérült volt ez a felbontás után derült ki.
– A vásárló időközben kérheti-e hogy ne cseréljék a sérült, használhatatlan terméket, mert már 2 hét is eltelt a reklamáció óta és érdemben nem történt semmi, hanem adják vissza a pénzt?
– És azt milyen formában kell a vásárlónak visszajuttatnia, ha utánvétellel lett fizetve a termék?
– Abban az esetben is meg kell téríteni minden költségét a vásárlónak pl.szállítás,utánvét díja stb. ha a sérülés miatt él az elállás jogával?
– Ilyen esetben is 14 nap az elállás?
– A 14 napba beletartozik a hétvége is?

A Bonus Shop-ról van szó.

Köszönöm

Liza

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Liza!

Válaszunk röviden: A 14 napos elállásra sajnos már nincs lehetőséged, de jótállás vagy szavatosság alapján van lehetőséged az igényérvényesítésre.

Amennyiben a termék vételára a 10 ezer Ft-ot meghaladta, akkor kötelező jótállási igény érvényesítéséről beszélhetünk. Ekkor a vállalkozásnak a hiba bejelentésétől számított legkésőbb 30 napon belül kell javítania a terméket, vagy szakértői véleménnyel bizonyítania, hogy a hiba a termék kézhezvételének időpontjában még nem állt fenn. Amennyiben viszont a 30 nap eredménytelenül telik el, köteles további 8 napon belül a terméket cserélni vagy annak vételárát visszafizetni. Mindez független attól, hogy a terméket eladó vállalkozás miként rendezi a problémát a vele szerződéses viszonyban álló futárszolgálattal.

Természetesen megpróbálkozhatsz elsősorban a vételár visszafizetésére irányuló igény érvényesítésével is, amikor is a vállalkozásnak 15 napon belül kell törekednie a visszafizetésre, viszont mivel egy törekvési időről van szó, ezért önmagában annak az alapos okkal történő átlépése még nem minősül jogsértésnek. Akkor azonban, ha a 15 nap kétszerese is eltelik anélkül, hogy a pénzedet visszakaptad volna, hatósági bejelentést eszközölhetsz a megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán (elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság).

Azon kérdésedre pedig, hogy milyen formában kell visszatéríteni a vételárat, azt mondhatjuk, hogy alapvetően olyan módon, amilyen módon a vételár teljesítése történt, de e tekintetben eltérő megállapodás lehetséges a felek között. Kötelező jótállás alapján történő elállás esetén a fogyasztónak a termék vételárát kell visszafizetni, a termék visszaszállításának költsége pedig a vállalkozást terheli. Akkor azonban, ha a termék kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül élsz a 45/2014. (II. 26.) Korm.rendelet szerinti indokolás nélküli elállási jogoddal, azaz ezen határidőn belül közlöd az elállási nyilatkozatod, akkor elkezd ketyegni egy ugyancsak 14 naptári napos határidő, amelyen belül te köteles vagy visszaküldeni a terméket, a vállalkozás pedig visszafizetni az ellenértéket. Ekkor a vételár mellett az esetleges kiszállítási költséget, illetve a teljesítéssel felmerülő egyéb költségeket is köteles a vállalkozás visszafizetni, viszont a termék visszaküldésének költsége alapvetően a fogyasztót terheli, hacsak azt a vállalkozás kifejezetten magára nem vállalja. Az indokolás nélküli elállási jog gyakorlása esetében tehát kétszer 14 naptári napról beszélünk, azaz a hétvégék, ünnepnapok is beszámításra kerülnek. Üzeneted alapján úgy tűnik, hogy az elállási jog gyakorlására nyitva álló határidőből azonban kifutottál, így csak a hibás teljesítés okán előálló jótállás keretében léphetsz fel a vállalkozással szemben,

Amennyiben viszont mindezeket szem előtt tartva sem sikerül megoldani a felmerült problémát a vállalkozással, javasoljuk, hogy indíts alternatív vitarendezés eljárást a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél. Ez díjmentesen biztosít lehetőséget arra, hogy hivatalos kereteken belül rendezd a jogvitát a vállalkozással.

A Békéltető Testületről és eljárásáról, annak megindításáról a következő honlapon találsz részletesebb információkat:

www.bekeltetes.hu

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel:

a Panaszakadémia csapata

 

Hozzászólok