Az oké, ha egy magyar webshop termékét külföldre kell visszaküldeni elálláskor?
![](https://panaszakademia.hu/wp-content/uploads/2022/03/pexels-andrea-piacquadio-3854130-scaled.jpg)
Persze eleve kérdés, hogy mi a magyar webshop? Hiszen simán lehet a magyar weben, magyar nyelvű online bolt külföldi cég által üzemeltetett, ami nem feltétlenül jelent problémát. Az viszont biztos, hogy az alábbi eset is csak megerősíti a régi szabályt: a net tele van információval, nézzünk utána, hogy hol és mit vásárolunk! Különben simán lehet, hogy a jó vásár helyett egy nagy macerát húzunk magunkra a fotelből.
Tisztelt Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete!
Segítségüket szeretném kérni egy állásfoglalásban!
Édesanyám, (78 éves) nem túl gyakorlott a webes felületeken történő vásárlásokban, de megpróbálkozott vele. Kiválasztott egy magyarországi webáruházból egy vetítős LCD órát, időjárás állomással. A termék ára 8.900.-Ft volt + postaköltség 700.-Ft.
A kiválasztott óra nem bizonyult számára megfelelőnek. Sajnos túl bonyolult volt a beállítása és használata. Ezért felvettem időben a kapcsolatot a forgalmazóval, hogy szeretnénk elállni a vételtől. Mondták, hogy semmi akadálya a webáruházban megtalálható erre alkalmas nyomtatványt töltsük ki és küldjük el a megadott címre.
A megadott cím viszont nem magyarországi volt. Így a termék fuvaroztatása többe kerülne, mint maga az ára. Megkérdeztem, hogy van-e arra lehetőség, hogy ezt itthoni címre küldjem, hiszen az áru a GLS magyarországi raktárából érkezett. Azt a tájékoztatást kaptam, hogy erre nincs lehetőség, mert ők a forgalmazójuktól egy nagy dobozban kapnak meg ide mindent és innen küldi ki a GLS a megrendelőinek.
Azt szeretném megtudni, hogy lehet-e ez ügyben jogorvoslattal, panasszal élni?
Azt csak zárójelben teszem meg, hogy sem magyarnyelvű termékismertető, sem használati utasítást nem tartalmazott a csomag. A termék pedig attól függetlenül, hogy nem nyerte el édesanyám tetszését még pontatlan is volt. Nem célom a webáruház feljelentése. Azt tudom, hogy az utóbbiak miatt megtehetném, én csupán arra lennék kíváncsi, hogy ez a szállítási eljárás elfogadható-e jogilag?
Előre is nagyon szépen köszönöm a segítségüket!
Üdvözlettel:
‘Panaszos Lázár’
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves ‘Lázár’!
Válaszunk röviden: A visszaküldés helye vonatkozásában a vállalkozásnak teljes döntési szabadsága van, így külföldi címet is megadhat, amivel nem sért fogyasztóvédelmi rendelkezést. Ugyanez nem mondható el akkor, ha a termékhez nem mellékel magyar nyelvű használati és kezelési útmutatót.
Sajnos azt mondhatjuk, hogy a vállalkozás eljárása tekintetében kifogásolnivalót nem találunk. Olyan jogszabályi rendelkezés ugyanis, amely arra kötelezné a magyar fogyasztók számára terméket értékesítő vállalkozásokat, hogy azok visszaküldése esetére magyarországi címet biztosítson, sajnos nincs. Érdemes tehát a termék megvásárlását megelőzően tájékozódni arról az érintett webáruház felületén, hogy az azt üzemeltető vállalkozás hova kéri visszaküldeni a terméket elállás esetén.
A magyar nyelvű használati és kezelési útmutató kapcsán azonban helyes megállapítást tettél, hiszen a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény előírja, hogy:
- § (5) * A gyártó a termékhez magyar nyelven köteles mellékelni a fogyasztók és más végfelhasználók számára a használati és kezelési útmutatót, valamint a biztonságot érintő figyelmeztetéseket. A használati és kezelési útmutatónak közérthetőnek és egyértelműnek kell lennie.
- § (5) * Az importőr köteles biztosítani, hogy a termékhez mellékelt használati és kezelési útmutató a fogyasztók és más végfelhasználók számára magyar nyelvű, közérthető és egyértelmű legyen, valamint tartalmazza mindazt az információt, amelyet a gyártó által csatolt idegen nyelvű használati és kezelési útmutató tartalmaz. Amennyiben a gyártó nem mellékelte a termékhez az általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktus vagy az Európai Unió egyes termékek forgalmazásának feltételeit harmonizáló kötelező jogi aktusa rendelkezéseinek átültetése céljából elfogadott jogszabály által előírt tájékoztatásokat, az importőr köteles azt pótolni.
- § (3) Ha a gyártó a 8. § (5) bekezdésében vagy az importőr a 11. § (5) bekezdésében foglalt kötelezettségeinek nem tett eleget, akkor azt a forgalmazó köteles pótolni.
Akkor tehát, ha a vállalkozás elmulasztja mellékelni a magyar nyelvű használati és kezelés útmutatót, valóban hatósági bejelentésnek van helye, amit a megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán (elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság) tehetnek meg a fogyasztók.
Végül, szeretnénk tájékoztatni arról, hogy a termék hibája kapcsán kellékszavatossági igényt érvényesíthetsz, azaz kérheted annak javítását vagy cseréjét. Ekkor a termék el- és visszaszállításának költsége a vállalkozást terheli. Akkor viszont, ha a termék a hibától eltekintve sem kívánatos, ez természetesen nem jelent megoldást a helyzetre.
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata