Black Friday idején vásárlás, február végén meglepődés
A Black Friday akciókkal rengeteget lehet spórolni, nem csoda, hogy sokan kifejezetten készülnek rá, és akár hosszabb távra előre gondolkodva is erre az időpontra időzítve vásárolnak például nagy értékű háztartási gépeket. A kérdés az, mi történik, ha az előre tervezett beruházás után a csomagot csak hónapokkal később bontják ki, és valami nem stimmel vele?
Tisztelt Hölgyem/Uram!
Szeretném a segítségüket kérni egy számomra nem egyértelmű kérdésben.
- 2021.11.19-én az eMAG oldalán rendeltem egy mosógépet és egy szárítógépet 386700 Ft összértékben, mindkét gép Black friday akció alá esett (szárítógép: 184990 Ft volt).
- 2021.11.26-án szállították ki a szárítógépet. Érkezéskor megvizsgáltam a csomagolást kívülről, de nem láttam rajta sérülést ezért nem aggódtam és nem nyitottam ki. – hiba volt
- 2022.02.22-én nyitottam ki. Sajnos a szárítógép sérült volt a csomagolás alatt. Mivel egy újépítésű házba költözés kapcsán lettek frissítve a gépek ezért lett csak ekkor kinyitva. Egyből felhívtam az eMAG ügyfélszolgálatát, hogy most mi a teendő. A hölgy azt mondta a telefonban, hogy küldött nekem egy emailt, amire válaszban csatoljak képeket a gépről és azok alapján eldöntik, hogy garanciális javítás alá esik-e az ügy. Miután letettem a telefont válaszoltam a hölgy emailjére … A képeken látszik, hogy a doboz belső hungarocell része törött, de a másik képen meg az látszik, hogy kívülről ez nem látszott.
- 2022.02.25-én érkezett meg a válasz email, amiben az állt, hogy a garancia nem érvényesíthető, mivel mechanikai sérülése van a terméknek. A kellemetlenségek fejében egy 5000 Ft értékű vásárlási utalványt ajánlottak fel.
Az lenne a kérdésem, hogy ebben helyzetben van bármilyen megoldás amit érvényesíthetek az eMAG felé, vagy sajnos marad az új gép önköltséges javítása?
Megtisztelő válaszukat előre is köszönöm.
Tisztelettel,
Áron
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Áron!
Válaszunk röviden: A nagy háztartási gépek kifejezetten azon termékek táborát erősítik, amelyekre kötelező jótállás általában vonatkozik, de a szárítógépre mindenképpen, mivel azt a jogszabály is nevesíti, ezért a kötelező jótállás lesz segítségedre ebben a kilátástalannak tűnő helyzetben.
A szárítógépre az általad leírtak alapján 2 év kötelező jótállás vonatkozik, ami azért is fontos, mert a jótállási idő alatt bejelentett hibák vonatkozásában az eladó vállalkozás nem utasíthatja csak úgy el a jótállási igényed, ahhoz ugyanis az álláspontját bizonyító szakértői vélemény szükségeltetik. Tehát, arról kell szakvéleményt közölnie, hogy a felfedezett hibát a fogyasztó okozta, az a rendeltetésellenes használatból fakad. Ha a vállalkozás ezt egy szakértői véleménnyel bizonyítani nem tudja, akkor köteles a terméket javítani vagy cserélni, ha azonban ezek egyike sem lehetséges, akkor pedig a vételárát visszafizetni. Fontos, hogy a 151/2003. (IX. 22.) Korm.rendelet értelmében a vállalkozásnak a hiba bejelentésétől számított legfeljebb 30 napja van arra, hogy a javítást elvégezze. Amennyiben ezen határidőből kicsúszik, akkor a terméket 8 napon belül cserélnie kell, vagy ha az nem áll módjában, akkor a vételárat kell visszafizetnie. Tekintettel arra, hogy a vállalkozás általi elutasítás nem felel meg a 19/2014. (IV. 29.) Korm.rendeletben foglalt rendelkezésnek, ezért álláspontunk szerint a jótállási igényedet teljesítenie kell.
Tanácsunk az, hogy minderre hívd fel a vállalkozás figyelmét írásban, és tájékoztasd arról, hogy a 30 napos határidőt elmulasztotta, elutasítását megalapozó szakértői véleményt nem adott át, így a jótállás kötelezettsége (csere vagy a vételár visszafizetése) továbbra is fennáll. Amennyiben viszont ezen panaszleveled hatására sem történik meg a csere, vagy a vételár visszafizetése, akkor amellett, hogy a jogszabályban foglalt határidők elmulasztása miatt bejelentést tehetsz a lakóhelyed szerinti megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán (elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság), alternatív vitarendezési eljárás megindítására is lehetőséged nyílik a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél. (Ezeket egymással párhuzamosan célszerű igénybe venni!) Az alternatív vitarendezési eljárás arra szolgál, hogy a fogyasztó a vállalkozással szemben fennálló jogvitáját hivatalos kereteken belül rendezhesse, nem mellesleg díjmentesen, így a fogyasztónak nincs veszítenivalója. A békés vitarendezés a cél.
A Békéltető Testületről, valamint eljárásáról, annak kezdeményezéséről az alábbi linkre kattintva olvashatsz bővebben:
https://bekeltetes.hu
Ennél drasztikusabb alternatívák a közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárás, illetve a polgári per. Előbbinek két igen lényeges tulajdonsága van: egyrészt díjköteles (a követelt összeg 3%-a, de legalább 8 ezer Ft), másrészt pedig perré is alakulhat adott esetben, ami nem elhanyagolandó szempont a mérlegelés során.
Ha részletesebben olvasnál erről, a következő linkre kattintva teheted meg: https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/FMH-es-annak-vegrehajtasa-FMHVH-az-eljarasrol.php
Ha előrelépés nem történik, akkor bármelyik eljárást segítségül hívhatod, a mi javaslatunk mindazonáltal az, hogy elsősorban a békéltetéssel próbálkozz és csak annak sikertelensége esetén vedd fontolóra a másik két opciót!
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata