„Elhamarkodott döntést hoztam, de három napon belül visszakapom a pénzemet nem?”
Az ünnepek, különösen az advent és a karácsony közeledtével általában megnövekszik a vásárlási kedv a fogyasztók körében. A nagy szervezkedések közepette sajnos előfordulhat, hogy meggondolatlan fogyasztói döntéseket hozunk, amit utólag próbálunk meg orvosolni.
Ezt a jelenséget nehezíti az a közismert tévhit is, hogy az üzletben vásárolt termékeink vételárát visszakapjuk, amennyiben a vásárolt terméket három napon (vagy hetvenkét órán) belül visszavisszük a boltba. Ez azonban nem így van! A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez a szabály homályos sokak számára. A tévhit feloldása érdekében az alábbiakkal érdemes tisztában lennünk:
– Az üzletben megvásárolt terméket csak akkor vihetjük vissza, ha az valamilyen hibában szenved, mivel a vállalkozások nem kötelesek a hibában nem szenvedő termék vételárát visszatéríteni, vagy a terméket kicserélni. Ettől persze egyes vállalkozások el szoktak térni, ha a vállalkozás üzletpolitikája azt lehetővé teszi. Erre tekintettel érdemes lehet rákérdeznünk, hogy a későbbiekben cserélik-e a terméket. Ajándék vásárlás előtt erről mindenképpen célszerű előzetesen tájékozódni erről.
– Ha a megvásárolt termék vételára a 10.000 forintot eléri és valamilyen hibában szenved és a hiba természetéből adódóan a termék rendeltetésének megfelelően nem használható, akkor a 151/2003 (IX.22.) Kormány rendelet 7. § alapján a fogyasztó három munkanapon belül érvényesíthet csereigényt. Tehát, ha a fogyasztó tartós fogyasztási cikket vásárol, és az három munkanapon belül meghibásodik, úgy a kereskedő köteles rögtön kicserélni (kijavítás helyett) az adott terméket. Ez esetben pedig még arra sem hivatkozhat, hogy számára a kicserélés aránytalan többletköltséggel járna.
– Amennyiben a hibás terméket nem akarjuk feltétlenül kicseréltetni, úgy a között természetesen más kellékszavatossági, jótállási jogot is érvényesíthetünk. Például kérhetjük a termék kijavítását is. Fontos tudni, hogy ha a vállalkozás nem hajlandó a terméket javítani, vagy kicserélni (mert például a már említett aránytalan többletköltségre hivatkozik), akkor a fogyasztó jogosult a vételár visszatérítésére, vagy az ár arányos leszállítására is.