Ez a poszt neked szól, ha a Budapest Parkban elmaradt koncertre van jegyed

Sokadik Covid-helyzethez kapcsolódó posztunk ez, és a többedik szórakoztatóipari ügy, ami persze nem csoda. A tavaly beütött világjárvány alaposan felkavarta az életünket, az egyik leginkább ellehetetlenített terület pedig épp a kulturális élet lett, azon belül is műfaji sajátosságainál fogva az élő, közösségi eseményekre épülő előadó-művészet, ami sajnos idén nyárra sem tudta összeszedni magát. A fellépők, menedzsmentek, szervezők, koncerthelyszínek persze próbálják megoldani a megoldhatatlant, újratervezni, módosítani, visszaváltani, kompenzálni rendületlenül, miközben a bizonytalanságot nehezen bíró, sokszor anyagilag is megszorult közönség pedig fut a pénze után. Nehéz, minden érintettől sok empátiát és rugalmasságot és bizony kompromisszumot követelő szitu ez mindenkinek. Ami biztos: érdemes ismerni a jogainkat, és informálódni a helyek kínálta lehetőségekről.

Sziasztok,

 

A Budapest Park nagyon sokunknak nem fizeti vissza az elmaradt koncertek árát. 

Van olyan, amire még csak értesítést sem küldtek (Gogol Bordello), és van olyan, amire utalványt (LP), jóllehet én a pénzem kértem vissza. 

A jegykezelési sarcot pedig nem is tették rá az utalványra. Megjegyzem, az utalvány már csak azért sem használható fel jól, mert egy alkalommal lehetne csak használni (mondjuk egy LP jegy volt kb. 9000, azt hogyan használom fel mondjuk egy magyar együttes koncertjére?) .

De ez végül is lényegtelen mohóság csak a részükről, jog szerint kutya kötelességük lenne visszafizetni a pénzt 14 napon belül, de nem tették.

Nagyon sok jegyvásárló bukja így a pénzét. 

Írtam a fogyasztóvédelemnek, első körben lepattintottak, most írtam újra. Írtam a GVH-nak is. 

Írtam a sajtónak, és rengetegszer a Budapest Parknak. 

Írjak feljelentést a rendőrségnek? Szerintem ez közönséges csalás, azt a pénzt egy az egyben vissza kellett volna utalniuk és nem behúzniuk. 

Van valami ötletetek, mit lehetne konkrétan tenni? Valahogy össze kellene hozni a károsultakat. 

Kicsit hasonlít ez a koronajárvány miatt vissza nem fizetett repülőjegyekhez – ott is a Ryanair nagyon sokáig nem akarta visszafizetni a jegyeket, végül a hitelkártya cégen keresztül charge back-el jött vissza a pénz.

Már azért is, mert sok koncert elmaradt, és senkinek nem adtak vissza pénzt. 

Kizárólag utalványt adtak vissza, ami jogsértő. 

A vásárló ha nem teljesült a szolgáltatás, kérheti a pénze visszaadását. 

14 napon belül kellett volna ezt utalniuk, lassan 2 hónapja van ennek. 

Az utalvány amúgy úgy néz ki, hogy csak a jegy árára adnak ki utalványt, és azt csak 1 alkalommal lehet felhasználni. Tehát ha 9000-ért vásároltál, akkor most is el kell költened 9000-et.

Ez szerintem simán vásárlásra kényszerítés, ez nem jogszerű.

 

Előre is köszönöm, üdv, …

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Panaszos!

Válaszunk röviden: Álláspontunk szerint a vállalkozás nem megfelelően jár el a lemondott koncertek vonatkozásában, hiszen az utalvány csak egy választható alternatíva lehet a jegyek árának visszafizetése mellett.

A helyzet jogi szempontból igen egyszerű, mivel azzal, hogy a vállalkozás a szolgáltatását nem nyújtja, nevezetesen lemondja a koncerteket, szerződésszegést követ el a Polgári Törvénykönyv alábbi rendelkezése értelmében.

6:137. § [Szerződésszegés]

A szerződés megszegését jelenti bármely kötelezettség szerződésszerű teljesítésének elmaradása.

6:140. § [Elállás, felmondás]

(1) Ha a szerződésszegés következtében a jogosultnak a szerződés teljesítéséhez fűződő érdeke megszűnt, elállhat a szerződéstől, vagy ha a szerződéskötés előtt fennállt helyzetet természetben nem lehet visszaállítani, felmondhatja azt, ha e törvény eltérően nem rendelkezik.

Szerződésszegés esetén pedig természetesen jogosult a fogyasztó elállni és követelni az általa kifizetett összeget. A vállalkozás persze felajánlhatja az utalványt, mint alternatív megoldást, csakhogy azt a fogyasztó elfogadni nem köteles, a fentebb is látható jogszabályi hivatkozás alapján.

Üzenetedben ugyan nem említetted, hogy a vállalkozás indokolta volna bármivel a koncertek lemondását, de érdemes megemlíteni, hogy a vállalkozás akkor is köteles a jegyek árának visszafizetésére, ha a koronavírus miatt meghozott jogszabályi rendelkezések megtiltották a rendezvények megtartását. Ebben az esetben annyi lesz a különbség, hogy a szerződésszegés egyik speciális esetéről, a szerződés teljesítésének lehetetlenüléséről beszélhetünk, amelynek okáért egyik fél sem felelős.

Ha a vállalkozás nem enged választási lehetőséget a jegyek árának visszafizetése és az utalvány között, akkor felmerülhet a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúja, amely miatt a megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán, mint elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóságnál tudsz bejelentést tenni. Említetted azonban, hogy kerested már a fogyasztóvédelmet, ám sikertelenül, illetve a Gazdasági Versenyhivatalnál is panaszt tettél. Előbbi kapcsán azt mondhatjuk, hogy az elutasítás egyik lehetséges oka, ha nem a megfelelő hívószavakat használja a fogyasztó a bejelentése során, így lehet, hogy nálad is ez jelentette a problémát. Mivel azonban a GVH-nál is jelezted a problémát, onnan azonban visszajelzést még nem kaptál, van remény a hatósági kivizsgálásra.

Mindezeket figyelembe véve, amire még lehetőséged van, az az alternatív vitarendezési eljárás megindítása. Erre a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél van lehetőséged, méghozzá díjmentesen, így veszíteni nem tudsz vele. Az eljárás célja a panaszos fogyasztó és a bepanaszolt vállalkozás közötti jogvita hivatalos kereteken belüli rendezése.

Az Békéltető Testületről és eljárásáról, valamint annak megindításáról a következő linkre kattintva olvashatsz bővebben:

www.bekeltetes.hu

Indíthatsz persze fizetési meghagyásos eljárást is a pénzed visszaszerzése érdekében, de annak díja sajnos a követelt összeg 3%-a, de minimum 8 ezer Ft, így mérlegelni szükséges, hogy megéri-e vagy sem. Továbbá, ennél az opciónál azt is figyelembe kell venni, hogy az eljárás adott esetben perré is alakulhat, ami miatt igen hosszadalmassá és költségessé is válhat.

A fizetési meghagyásról az alábbi honlapon informálódhatsz:

https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/FMH-es-annak-vegrehajtasa-FMHVH-az-eljarasrol.php

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel:

a Panaszakadémia csapata

Fejlemény:

A bepanaszolt vállalkozás válasza:
Tisztelt Panaszakadémia!

 

Köszönjük a megkeresésüket, illetve azt, hogy lehetőséget kapunk a fogyasztó mellett saját álláspontunk bemutatására is.
A Covid-19 miatt több esemény a 2020-as évben hatályban lévő korlátozások miatt nem tudott megvalósulni a Budapest Parkban. Ezeket – lehetőséghez mérten- a 2021-es szezonban pótoljuk, melyről a vásárlókat külön hírlevélben értesítjük. Ebben megtalálható az esemény új dátuma, illetve a fogyasztó lehetőségei, ha esetleg nem megfelelő számára az új időpont.

 

A fogyasztó levelében tévesen állítja azt, hogy a visszatérítés során kizárólag utalványt ajánlunk fel a vásárlónak. A visszatérítési szabályzat alapján a fogyasztó felé több alternatívát is felkínál a Budapest Park. Ezek tételesen a következők:
  • jegyátvitel, a koncertjegy automatikusan érvényesítés a későbbi időpontban megtartott koncertre;
  • koncertjegy utalványra váltása;
  • pénzbeli visszatérítés a vásárlás során használt bankkártyára, Szép kártyára;
A fogyasztó tehát a felsorolt lehetőségek közül tud választani, amit részletesen a Visszatérítési szabályzatunk ismertet, amely megtalálható a https://www.budapestpark.hu/pages/visszateritesi-szabalyzat oldalon. (A visszatérítés kizárólag a 2021.05.22 előtt vásárolt jegyeket érinti.)
A panaszban megjelölt két koncert közül az LP 2021. szeptember 24-én kerül megrendezésre, a Gogol Bordello esemény új időpontja várhatóan 2022. június 27. A vásárló az LP koncertjegye helyett utalványt kérvényezett, amit meg is kapott. Az utalványra váltás, illetve a visszatérítés során is minden esetben a jegyárak visszatérítéséről tud rendelkezni a fogyasztó. A jegyek vásárlásakor felszámolt kezelési költséget minden esetben feltüntetjük még a vásárlás első lépésében, a visszatérítési szabályzatunk pedig rögzíti, hogy ezt a visszautalás során sem térítjük meg. Ennek az az oka, hogy a kezelési költség az online jegyvásárlás adminisztrációs díja (jegyvásárlási rendszer üzemeltetési/fenntartási költségeinek fedezetének díja) a jegyvásárló felé, amely a jegy vásárlásának pillanatában teljesül is.
Ha a fogyasztó az utalványra váltás opciót választja, az utalvány beváltása során kezelési költséget nem számolunk fel, hiszen ezt az utalványra váltás előtt már megtettük, így dupla kezelési költség felszámolásra nem kerül sor. Az utalvány beváltása során több koncertjegy vásárlására is van lehetősége a fogyasztónak, azonban az utalvány nem kredit alapú, ezért valóban egy vásárlás alkalmával kell felhasználnia a fogyasztónak. Az utalvány fejlesztésénél az volt a célunk, hogy minél gyorsabban tudjuk kiszolgálni a vásárlóinkat, így a fejlesztés időbeli rövidsége miatt az egy összegben levásárolható utalvány volt a legkézenfekvőbb.
Szeretnénk hangsúlyozni, hogy az esetleges kellemetlenséget, hosszabb ügyintézési időt a visszaigénylési és utalványra váltási igények megnövekedett száma okozta. Ezt felismerve, idén bevezetésre került egy új ügyfélszolgálati rendszer, melytől a rövidebb, gyorsabb ügyfélszolgálati ügyintézést vártuk. Sajnálatosan egy hibás beállítás miatt az ügyfélszolgálat válaszára adott fogyasztói választ már nem kaptuk meg olvasatlan levélként, ezzel akadályozva a kommunikáció gördülékenységét. A hibát az észlelést követően javítottuk.
A fogyasztó konkrét panaszát szeretnénk kivizsgálni, hogy a jövőben hasonló esetek ne fordulhassanak elő. Ha lehetőség van arra, hogy felvehessük vele személyesen a kapcsolatot, akkor kérnénk, hogy írjon a szabo.zsofia@budapestpark.hu e-mail címre.
Az okozott kellemetlenségért elnézést kérünk a fogyasztótól!
Üdvözlettel:
Budapest Park

A panaszos válasza a bepanaszolt vállalkozás közlésére:
Szia
… Csak ma fizettek vissza 2 jegyet, a kezelési költséget továbbra sem fizették vissza.
A pénzt egyáltalán nem akarták visszafizetni, erre nem is ajánlottak fel semmit, és nem is reagáltak a megkeresésre.
Nyugodtan megadhatjátok  a címemet nekik.
FOntos lenne, hogy nyilvánosságot kapjon az ügy, ugyanis engem 2,5 hónapig szivattak a jegyárakkal, a kez.ktg-et még mindig nem fizették vissza, elnézést nem kértek, késedelmi kamatot nem fizettek, és amúgy semmit nem ajánlottak fel kárpótlásul.
A kezelési költség szerintük egy szolgáltatás, amit én megvásároltam, és ami szerintük megvalósult, ami meg szerintem meg így árukapcsolás, és a levelüket továbbítottam a GVH-nak.
Konkrétan hányok ettől a viselkedéstől. Szó nélkül, mindenféle melléduma nélkül vissza kellett volna fizetniük a jegyárakat és elnézést kellett volna kérniük.
Súlyos hibákat vétettek a kommunikációban.
Ha én nem verem az asztalt, akkor simán behúzzák a pénzemet.
Ha nem jelenik meg, akkor mások pénze is így fog elszállni – a többi átvert jegyvásárló miatt hasznos lenne publikálni az esetet.

” A vásárló az LP koncertjegye helyett utalványt
kérvényezett, ” – konkrétan, magyarul, betűkkel, szavakkal leírtam, hogy a pénzem kérem vissza.
Elképesztő ez a brigád!
A form amit küldtek azzal a szöveggel jött, hogy azt mindenképpen ki kell tölteni, de pénzvisszafizetés nem volt benne.
Amúgy totál félrevezető a kommunikációjuk.
Ilyen lehetőség, hogy
„kedves vásárlónk, mit szeretne?
-pénzt
– utalványt”

rohadtul nem volt.
És most is csak az időm megy el velük.

köszi, üdv, …

Hozzászólok