Ez a poszt neked szól, ha a Budapest Parkban elmaradt koncertre van jegyed
Sokadik Covid-helyzethez kapcsolódó posztunk ez, és a többedik szórakoztatóipari ügy, ami persze nem csoda. A tavaly beütött világjárvány alaposan felkavarta az életünket, az egyik leginkább ellehetetlenített terület pedig épp a kulturális élet lett, azon belül is műfaji sajátosságainál fogva az élő, közösségi eseményekre épülő előadó-művészet, ami sajnos idén nyárra sem tudta összeszedni magát. A fellépők, menedzsmentek, szervezők, koncerthelyszínek persze próbálják megoldani a megoldhatatlant, újratervezni, módosítani, visszaváltani, kompenzálni rendületlenül, miközben a bizonytalanságot nehezen bíró, sokszor anyagilag is megszorult közönség pedig fut a pénze után. Nehéz, minden érintettől sok empátiát és rugalmasságot és bizony kompromisszumot követelő szitu ez mindenkinek. Ami biztos: érdemes ismerni a jogainkat, és informálódni a helyek kínálta lehetőségekről.
Sziasztok,
A Budapest Park nagyon sokunknak nem fizeti vissza az elmaradt koncertek árát.
Van olyan, amire még csak értesítést sem küldtek (Gogol Bordello), és van olyan, amire utalványt (LP), jóllehet én a pénzem kértem vissza.
A jegykezelési sarcot pedig nem is tették rá az utalványra. Megjegyzem, az utalvány már csak azért sem használható fel jól, mert egy alkalommal lehetne csak használni (mondjuk egy LP jegy volt kb. 9000, azt hogyan használom fel mondjuk egy magyar együttes koncertjére?) .
De ez végül is lényegtelen mohóság csak a részükről, jog szerint kutya kötelességük lenne visszafizetni a pénzt 14 napon belül, de nem tették.
Nagyon sok jegyvásárló bukja így a pénzét.
Írtam a fogyasztóvédelemnek, első körben lepattintottak, most írtam újra. Írtam a GVH-nak is.
Írtam a sajtónak, és rengetegszer a Budapest Parknak.
Írjak feljelentést a rendőrségnek? Szerintem ez közönséges csalás, azt a pénzt egy az egyben vissza kellett volna utalniuk és nem behúzniuk.
Van valami ötletetek, mit lehetne konkrétan tenni? Valahogy össze kellene hozni a károsultakat.
Kicsit hasonlít ez a koronajárvány miatt vissza nem fizetett repülőjegyekhez – ott is a Ryanair nagyon sokáig nem akarta visszafizetni a jegyeket, végül a hitelkártya cégen keresztül charge back-el jött vissza a pénz.
…
Már azért is, mert sok koncert elmaradt, és senkinek nem adtak vissza pénzt.
Kizárólag utalványt adtak vissza, ami jogsértő.
A vásárló ha nem teljesült a szolgáltatás, kérheti a pénze visszaadását.
14 napon belül kellett volna ezt utalniuk, lassan 2 hónapja van ennek.
Az utalvány amúgy úgy néz ki, hogy csak a jegy árára adnak ki utalványt, és azt csak 1 alkalommal lehet felhasználni. Tehát ha 9000-ért vásároltál, akkor most is el kell költened 9000-et.
Ez szerintem simán vásárlásra kényszerítés, ez nem jogszerű.
Előre is köszönöm, üdv, …
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Panaszos!
Válaszunk röviden: Álláspontunk szerint a vállalkozás nem megfelelően jár el a lemondott koncertek vonatkozásában, hiszen az utalvány csak egy választható alternatíva lehet a jegyek árának visszafizetése mellett.
A helyzet jogi szempontból igen egyszerű, mivel azzal, hogy a vállalkozás a szolgáltatását nem nyújtja, nevezetesen lemondja a koncerteket, szerződésszegést követ el a Polgári Törvénykönyv alábbi rendelkezése értelmében.
6:137. § [Szerződésszegés]
A szerződés megszegését jelenti bármely kötelezettség szerződésszerű teljesítésének elmaradása.
6:140. § [Elállás, felmondás]
(1) Ha a szerződésszegés következtében a jogosultnak a szerződés teljesítéséhez fűződő érdeke megszűnt, elállhat a szerződéstől, vagy ha a szerződéskötés előtt fennállt helyzetet természetben nem lehet visszaállítani, felmondhatja azt, ha e törvény eltérően nem rendelkezik.
Szerződésszegés esetén pedig természetesen jogosult a fogyasztó elállni és követelni az általa kifizetett összeget. A vállalkozás persze felajánlhatja az utalványt, mint alternatív megoldást, csakhogy azt a fogyasztó elfogadni nem köteles, a fentebb is látható jogszabályi hivatkozás alapján.
Üzenetedben ugyan nem említetted, hogy a vállalkozás indokolta volna bármivel a koncertek lemondását, de érdemes megemlíteni, hogy a vállalkozás akkor is köteles a jegyek árának visszafizetésére, ha a koronavírus miatt meghozott jogszabályi rendelkezések megtiltották a rendezvények megtartását. Ebben az esetben annyi lesz a különbség, hogy a szerződésszegés egyik speciális esetéről, a szerződés teljesítésének lehetetlenüléséről beszélhetünk, amelynek okáért egyik fél sem felelős.
Ha a vállalkozás nem enged választási lehetőséget a jegyek árának visszafizetése és az utalvány között, akkor felmerülhet a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúja, amely miatt a megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán, mint elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóságnál tudsz bejelentést tenni. Említetted azonban, hogy kerested már a fogyasztóvédelmet, ám sikertelenül, illetve a Gazdasági Versenyhivatalnál is panaszt tettél. Előbbi kapcsán azt mondhatjuk, hogy az elutasítás egyik lehetséges oka, ha nem a megfelelő hívószavakat használja a fogyasztó a bejelentése során, így lehet, hogy nálad is ez jelentette a problémát. Mivel azonban a GVH-nál is jelezted a problémát, onnan azonban visszajelzést még nem kaptál, van remény a hatósági kivizsgálásra.
Mindezeket figyelembe véve, amire még lehetőséged van, az az alternatív vitarendezési eljárás megindítása. Erre a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél van lehetőséged, méghozzá díjmentesen, így veszíteni nem tudsz vele. Az eljárás célja a panaszos fogyasztó és a bepanaszolt vállalkozás közötti jogvita hivatalos kereteken belüli rendezése.
Az Békéltető Testületről és eljárásáról, valamint annak megindításáról a következő linkre kattintva olvashatsz bővebben:
Indíthatsz persze fizetési meghagyásos eljárást is a pénzed visszaszerzése érdekében, de annak díja sajnos a követelt összeg 3%-a, de minimum 8 ezer Ft, így mérlegelni szükséges, hogy megéri-e vagy sem. Továbbá, ennél az opciónál azt is figyelembe kell venni, hogy az eljárás adott esetben perré is alakulhat, ami miatt igen hosszadalmassá és költségessé is válhat.
A fizetési meghagyásról az alábbi honlapon informálódhatsz:
https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/FMH-es-annak-vegrehajtasa-FMHVH-az-eljarasrol.php
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata
Fejlemény:
-
jegyátvitel, a koncertjegy automatikusan érvényesítés a későbbi időpontban megtartott koncertre;
-
koncertjegy utalványra váltása;
-
pénzbeli visszatérítés a vásárlás során használt bankkártyára, Szép kártyára;
” A vásárló az LP koncertjegye helyett utalványt
kérvényezett, ” – konkrétan, magyarul, betűkkel, szavakkal leírtam, hogy a pénzem kérem vissza.
Elképesztő ez a brigád!
A form amit küldtek azzal a szöveggel jött, hogy azt mindenképpen ki kell tölteni, de pénzvisszafizetés nem volt benne.
Amúgy totál félrevezető a kommunikációjuk.
Ilyen lehetőség, hogy
„kedves vásárlónk, mit szeretne?
-pénzt
– utalványt”
rohadtul nem volt.
És most is csak az időm megy el velük.
köszi, üdv, …