Mik a lehetőségeink szériahiba esetén?

Időnként hallani olyan esetekről, amikor egy-egy terméknél világszerte hasonló hiba bukkan elő, ami lehet az adott termékre általánosan vagy csak egy gyártási sorozatára jellemző, így aztán beszélhetünk típus- vagy szériahibáról. Akárhogy is, főleg nagy értékű berendezéseknél rém bosszantó tud lenni. Vajon mit tehetünk, ha vásárláskor belefutunk egy ilyen termékbe?

Tisztelt FOME!

Négy hónappal ezelőtt vásároltam egy nagyon drága (600e forint) számítógép hardvert: Elég hamar kiderült, hogy a terméknek van egy szériahibája, amelyről sok felhasználó panaszkodik a világ minden tájáról. Megkerestem emiatt a forgalmazót, aki mellébeszélés közepette elhajtott a kereskedőhöz. Négy hónapig kutattam, hogyan lehetne kiküszöbölni a hibát, illetve vártam, hát ha a gyártó kiad egy új szoftvert a termékhez, ami megoldja, de ez nem következett be. Mivel egyre sűrűbben jelentkezik a hiba, ezért megkerestem a kereskedőt, és tekintettel arra, hogy a hiba a termék megvásárlásakor is fennállt (mivel szériahiba), ezért a PTK hibás teljesítésre hivatkozva el akartam állni a szerződéstől. Természetesen a kereskedő erről hallani sem akar, javítást ajánl fel, amiről meg én nem akarok hallani, mert meggyőződtem róla az elmúlt négy hónap kutakodása alapján, hogy ezt csak a gyártó tudná egy új szoftverrel orvosolni, de az meg láthatóan nem akarja ezt megtenni. Én meg azt nem szeretném, hogy hónapokig nélkülözni kelljen a terméket, ami alatt a munkavégzésem ellehetetlenül, hogy aztán a végén mindig úgy kapjam majd vissza a szervizből, olyan jó kelet-európai szokás szerint, hogy ” – Nálunk nem jelentkezett a hiba.”.

Kérdésem tehát az, hogy mit lehet tenni?

Forduljak békéltető testülethez? Ptk-ra vonatkozó dolgokban hoznak ők döntést? Vagy mit tegyek?

Nagyon szépen köszönöm a választ!

Üdvözlettel

Panaszos Mihály

Az érintett vállalkozás First Computer Kft. Magánszemélyként vásároltam. Bármilyen további adatra, dokumentumra szükségük van, kérem, jelezzék felém!

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Mihály!

Válaszunk röviden: Lehetséges az elállás, de ha nem sikerül közös nevezőre jutni, segítségül hívhatod a Békéltető Testület eljárását.

A hibás teljesítés következtében előálló jótállás alapján érvényesíthető igények szempontjából a jogalkotó egy sorrendet állít fel: a fogyasztó elsősorban a termék javítását vagy cseréjét kérheti, és csak akkor, ha ezek egyike sem lehetséges, vagy olyan súlyos hibája van a terméknek, amely indokolja az első sorban történő elállást, akkor állhat el a szerződéstől és követelheti a vételár visszafizetését. Amennyiben a vállalkozás által felajánlott javítást elfogadni nem szeretnéd az ismertetett körülmények fényében, viszont megegyezni nem sikerül az elállás kapcsán, úgy igen, elsődlegesen a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárásának megindítását javasoljuk. Tekintve, hogy ez egy díjmentesen igénybe vehető fogyasztóvédelmi többletlehetőség, nem veszíthetsz általa semmit, ellenben a jogvita akár könnyedén rendeződhet hivatalos kereteken belül.

A Békéltető Testületről és eljárásáról, annak megindításáról az alábbi honlapon találsz részletesebb információkat: www.bekeltetes.hu

Ugyanakkor, mivel az eljárás eredményességéhez mindkét fél oldaláról kompromisszumkészség szükséges, előfordulhat, hogy az sikertelenséggel zárul. Ilyen esetben a vállalkozással szembeni igényedet egy polgári peres eljárás útján érvényesítheted.

Jó, ha tudod: amennyiben a javítást elfogadnád, úgy a vállalkozásnak a hiba bejelentésétől számított legfeljebb 30 napja lenne arra, hogy a javítást elvégezze. Ha eközben kiderülne, hogy a termék javíthatatlan hibában szenved, akkor 8 napon belül kellene a terméket cserélnie, ami esetedben kizárt a széria hiba következtében, így nem maradna más, mint a vételár visszafizetése. Ha a javítást a vállalkozás mégis el tudja végezni, ám a termék továbbra is hibás, akkor ugyanúgy áttérhetsz a vételár visszafizetésére.

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel:

a Panaszakadémia csapata

 

Hozzászólok