Minden reklamációk fundamentuma: a számla/nyugta

Bármilyen fogyasztói panasz vagy kérés elintézéséhez két fontos dolog kell, hogy nálunk legyen: az udvarias modorunk és a nyugta. Az első nélkül még csak-csak sikerülhet az ügyünk megoldása, de a második alapvető kellék, un. kötelező elem avagy kiindulási alap. Nélküle ugyanis csak hiányos információkkal tudunk előállni a vásárlással kapcsolatban, és semmi nem kötelezi az eladó céget, hogy szóba álljanak velünk. A kis fecniknek pedig megvan az a rettenetes tulajdonságuk,hogy hajlamosak eltűnni: hol a kukában, hol egy táska aljában, papírok közt, esetleg a szekrény alatt vagy egy könyvben végzik. Pedig aranyat érnek. Mindjárt mondjuk, mennyire.

Tisztelt Fome! Tanácsot kérnék Önöktől egy ruhavásárlási probléma ügyben. Vettem a tél folyamán egy kabátot, amelyet a szezon végén most kimostam. A benne lévő címke szerint mosógépben mosható 30 fokon. A kabát az egy mosástól teljesen tönkrement. A benne lévő bélés, ami a tartását adta, kis gombócokba összecsomósodott és a kabát különböző részeiben -ujja, gallérja, eleje, hátulja- található. Felhívtam a ruházati márka ügyfélszolgálatát, ahol azt a felvilágosítást kaptam, hogy a vásárlástól számított 30 napig fogadnak el reklamációt. Sajnos a blokkom nincs már meg, de a ruhában benne van a márka címkéje, ill. a bankból le tudom kérni a bankkártyás tranzakciót, amikor kifizettem. Szeretném megkérdezni, hogy ilyenkor érvényesíthetem-e a vásárlástól számított 6 hónapon belüli jótálláshoz való jogomat és kérhetek-e cserét vagy visszatérítést? Nem találom rendjén valónak, hogy betartva a címkén található mosási útmutatót, teljesen tönkrement a kabát. Nagyon köszönöm, …

 

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Panaszos!

 

 

Válaszunk röviden: A vásárlás tényét sajnos számlával vagy nyugtával kell bizonyítania a fogyasztónak. Amennyiben a számla/nyugta már nem áll rendelkezésedre, csak a vállalkozás méltányosságára hagyatkozhatsz.   

 

Amennyiben egy olyan termék kapcsán – amelyre kötelező jótállás nem vonatkozik és a vállalkozás sem biztosított önkéntesen – hibát, minőségi kifogást tapasztalunk, a Polgári Törvénykönyvben rögzített kellékszavatossági jog, mint a hibás teljesítés egy nevesített jogkövetkezménye áll a rendelkezésünkre. Tipikusan a lábbelik és a ruházati termékek azok, amelyek hibája esetében a kellékszavatosságot hívhatjuk segítségül. Erről tudni kell, hogy a vásárlás időpontjától számított 2 évig áll fenn, de ezt a 2 évet két részre osztjuk annak megfelelően, hogy kit terhel a bizonyítás: az első félév a kedvezőbb, hiszen ekkor a vállalkozásé a bizonyítási teher, amennyiben mentesülni szeretne a kellékszavatossági kötelezettsége alól, viszont a fél év elteltét követően a bizonyítás már a fogyasztó kötelezettsége lesz, ha a vállalkozás mentesülne. Ezzel szemben a vállalkozás arról tájékoztatott, hogy a vásárlást követő 30 napos határidőn belül fogadnak el reklamációt a termékkel kapcsolatban, ami sajnos az előbb felvázoltak fényében nem helytálló, így felmerül a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúja, amely miatt bejelentést tehetsz a megyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztályán, ugyanis ez az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság. Ugyanígy megfogalmazódik a megtévesztés gyanúja azáltal is, hogy a a ruházati termék címkéjén a vállalkozás nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat a termék kezelését illetően, ami szintén hatósági bejelentés alapját képezheti.

Eddig minden remekül hangzik, ám van egy kulcsfontosságú körülmény, ami megakasztja a szavatossági jogod érvényesítését, ez a számla/nyugta hiánya. A vásárlás tényét ugyanis a fogyasztónak kell bizonyítania, mégpedig a vásárlás során kapott számlával vagy nyugtával. Ezért is fontos az, hogy az egyes termékekhez tartozó számlát/nyugtát az igényérvényesítési határidő végéig megtartsuk, hiszen annak hiányában a vállalkozást jogszabály nem kötelezi arra, hogy a fogyasztó szavatossági igényének eleget tegyen, így gyakorlatilag nulla az esélye annak, hogy a probléma megoldódik. Ennek ellenére természetesen megpróbálhatsz megegyezni ez ügyben a vállalkozással, hátha méltányosságot gyakorol. Érdeklődhetsz és kérheted tehát a kellékszavatossági igényed méltányosság alapján történő teljesítését, követelni azonban nem követelheted.

 

 

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

 

 

Üdvözlettel:

a Panaszakadémia csapata

Hozzászólok