Na, ezért érdemes ismerni a jogainkat!

Az elmúlt évtizedekben hozzászoktunk, hogy a lábbelik már nem feltétlenül hosszú évekre készülnek, de azért egy márkás, igencsak látható árú, beltéren hordott munkavédelmi cipő, ami félév alatt elhagyja a talpát, azért tényleg extrém. Bár a forgalmazó nem nagyon akart foglalkozni Barbara problémájával, szerencsére ő tisztában van a jogaival. Reméljük, nem adja fel, és végigviszi az ügyét!
2022.03.30.számla dátum, Helli Hansen munkavédelmi cipő ügyében hívtam a webshopot, ahol azt mondták, hogy fél év a garancia, tehát lejárt a reklamáció ideje. Ez ténylegesen így van?
A cipőt a WSW Munkaruha KFT-től rendeltem magánszemélyként. 33 600 ft volt az ára. Ma ismét felhívtam őket, másik hölggyel beszéltem, ugyanazt mondta, hogy fél év a gyártói garancia, hiába küldik el bevizsgáltatni, nem fogják bevizsgálni. Én azt olvastam, hogy 2022 től a forgalmazónak 1 évet kell vállalnia.
Ezt a cipőt benti munkára tiszta területen használom, szerintem fél év után nem kéne a talpának leválnia.
Előre is köszönöm a segítséget, tisztelettel:
Barbara
(a fotó illusztráció)
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Barbara!
Válaszunk röviden: Helyesen ismered a vonatkozó rendelkezést, esetedben valóban egy évig terheli a vállalkozást a bizonyítás.
Lábbelik esetén a fogyasztó kellékszavatossági igényt érvényesíthet a vásárlás időpontjától számított 2 évig. Fontos, hogy 2022. január 1. előtti vásárlás esetén a vásárlás időpontjától számított 6 hónapon belül, míg az ezen időpontot követő vásárlás esetén a vásárlás időpontjától számított 1 évig felmerült és bejelentett hiba, minőségi kifogás esetén a vállalkozásé a bizonyítási teher. Ezen határidők letelte után a bizonyítási teher a kellékszavatossági idő maradékában (1,5 év vagy 1 év) a fogyasztóé. Üzenetedben tehát helyesen hivatkoztál eseted vonatkozásában az egy évre a bizonyítás szempontjából.
A kellékszavatossági igényedet (javítás vagy csere, legvégső esetben elállás) tehát bejelentheted és a vállalkozás csak abban az esetben tagadhatja meg annak teljesítését, ha szakértői véleménnyel bizonyítja, hogy a hiba oka nem gyártási eredetű. Amennyiben a vállalkozás ezen jogszabályban foglalt kötelezettségét elmulasztja, hatósági bejelentésnek van helye a lakóhelyed szerinti Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályánál (elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság). Ugyanitt amiatt is bejelentéssel élhetsz, hogy a vállalkozás nem a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő tájékoztatásba részesített. Az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatósággal akár telefonon, akár e-mailben felveheted a kapcsolatot, de, ha rendelkezel ügyfélkapuval, a bejelentésedet azon keresztül is megteheted ( https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=61bf1c56-3705-4710-8d3d-8cfcdc972e26 ).
Amennyiben viszont közvetlenül a vállalkozással nem sikerül megoldani a felmerült problémát (hiszen a hatóság csak a fogyasztóvédelmi jogsértést vizsgálja, és szankcionálja, tehát az egyedi ügyed megoldását nem érinti), úgy a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezés eljárásának megindítását tanácsoljuk! Díjmentesen vehető igénybe az eljárás abból a célból, hogy a felek közötti jogvita hivatalos kereteken belül rendeződjön.
A Békéltető Testületről, valamint eljárásáról, annak kezdeményezéséről az alábbi linkre kattintva olvashatsz bővebben: https://bekeltetes.hu
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk. (Válaszunk arra az estre vonatkozik, ha a terméket magánszemély vásárolta, azaz a számla nem cég nevére szól.)
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata