No name shopból no rendelés!

Nagy kár, hogy olvasónk sztorija szó szerint névtelen webshopos eset, és sajnos nem írta meg, melyikből vásárolva járt pórul, pedig megnézhetnénk együtt az oldalt, és tanulhatnánk belőle. A csaló oldalak egy jelentős részét ugyanis már kis rutinnal is könnyen ki lehet szúrni, és onnantól már csak némi önuralom kell ahhoz, hogy a csuda étkészlet, a fillérekért megkapható márkás cipő vagy a negyedáron csábító kamera kosárba pakolása helyett szépen becsukjuk az oldalt. Konkrétumok híján ezt majd legközelebb végigvesszük, de a Panaszakadémia nulladik parancsát azért megosztom: Ismeretlen webshopból nem rendelünk előre fizetéssel, bármilyen csábító is az ajánlat!
Üdv!
Azért fordulok Önökhöz, mert úgy érzem meg lettem károsítva. Rendeltem februárban egy autós kamerát egy internetes webáruházból. Nem olyat kaptam minőségre, mire számítottam. Éltem a 14 napos elállási joggal, írtam nekik e-mailt, de nem reagáltak. Másnap hívtam őket, kiderült, hogy amit az oldalukon feltűntettek e-mail címet nem élt már, kaptam egy másik címet, miről napokkal később kiderült, hogy az sem volt élő, újabb és újabb telefonhívások után. Végül visszaküldtem a kamerát és kaptam válasz e-mailt is nagy nehezen. Viszont a mai napig nem kaptam vissza a vételárat. Nincs meghatározva, hogy meddig kell visszaadni ilyen esetben? Újabb e-maileket írtam, ahol igaziból leráztak csak
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Panaszos!
Tanácsunk röviden: Igen kellemetlen helyzetbe kerül a fogyasztó akkor, amikor problémájával felkeresvén a vállalkozást azt tapasztalja, hogy az nem együttműködő, a megkeresésekre nem reagál. Ám lényeges, hogy a vállalkozás ezen magatartása miatt hatósági bejelentésnek van helye, melyet a megyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztályán tehetsz meg. Ha pedig a hatóság a bejelentésed nyomán megállapítja, hogy a vállalkozás a fogyasztóvédelmi rendelkezéseket megsérti, akkor szankcionálja magatartását. Ezzel természetesen nem rendeződik a problémád, de bejelentéseddel a hatóság tudomására hozod, hogy az adott vállalkozás jogsértő, illetve elősegíted a jövőbeli jogkövető magatartást.
A 45/2014. (II. 26.) Korm.rendelet egyébként rögzíti, hogy a vállalkozás a fogyasztó elállási nyilatkozatának tudomásszerzésétől számított 14 naptári napon belül köteles a kifizetett ellenértéket a fogyasztó részére visszafizetni, amely ellenérték a termék vételárát és az esetleges szállítási költséget is magában foglalja. Csakhogy, ha a vállalkozás ezt a 14 napos határidőt elmulasztja, szintén hatósági bejelentéssel élhetsz amellett, hogy írásban felszólítod a vállalkozást az ellenérték-visszafizetési kötelezettségének egy reálisnak ítélt póthatáridőn belül (pl.: 2-3 nap) történő teljesítésére. Viszont, ha a póthatáridőn belül sem kerül vissza a pénz bankszámládra, úgy javasoljuk, hogy kezdeményezz alternatív vitarendezési eljárást a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél. Ezzel hivatalos kereteken belül és díjmentesen keríthetsz sort a probléma rendezésére.
A Békéltető Testületről és eljárásáról, illetve annak megindításáról az alábbi linkre kattintva olvashatsz bővebben: https://bekeltetes.hu
Üzenetedben nem említetted, hogy magyar vagy külföldi vállalkozásról van szó. Ugyan a Békéltető Testület is eljár az Európai Unió tagállamaiban székhellyel rendelkező vállalkozások esetében, adott esetben azonban a magyarországi Európai Fogyasztói Központ hatékonyabb segítséget nyújthat, hisz kifejezetten határon átnyúló fogyasztói ügyekre specializálódott, ezért külföldi, de az Unióban, az Egyesült Királyságban, Norvégiában vagy Izlandon székhellyel rendelkező vállalkozás esetében célravezetőbb lehet a Központhoz fordulni.
Erről a következő linkre kattintva találsz bővebb információkat:
https://www.magyarefk.hu/hu/
Legyen akár magyar, akár külföldi a vállalkozás, nagyobb összegek esetén a vételár visszaszerzése céljából megfontolandó a közjegyző előtti fizetési meghagyásos, illetve európai fizetési meghagyásos eljárás is. Ezek viszont díjköteles eljárások, amely díj magyar vállalkozás esetén a követelt összeg 3%-át jelenti, de minimum 8 ezer Ft, míg külföldi székhellyel rendelkező vállalkozások vonatkozásában azt a közjegyző minden esetben egyedileg határozza meg. Így mindennek fényében érdemes e lehetőségek igénybevételét mérlegelni.
A következő honlapokon olvashatsz ezekről részletesebben:
https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/FMH-es-annak-vegrehajtasa-FMHVH-az-eljarasrol.php
https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/EUFMH.php
Végül, mindezek mellett értelemszerűen a polgári peres eljárás megindításának lehetősége is nyitva áll előtted, ha abban látod a megoldást. Ezen opció esetében azt kell számításba venni, hogy igen időigényes és költséges lehet, viszont a fogyasztó szabadon dönthet arról, hogy mely lehetőség szimpatikus számára, melyikkel kíván inkább élni.
Üdvözlettel: FOME