Reklamáljunk okosan!

Ügyes! – mondhatjuk Bernadett próbálkozására, amivel a bútorboltban kipróbált és megrendelt, de a kiszállítás után csalódást okozó matracának az esetét próbálja kreatívan beleszuszakolni az online vásárlásokra érvényes 14 napos elállási szabályozásba. Pedig lehet, hogy egyszerűbb lenne azt mondani, hogy szerinte nem azt kapta, amit kért. Persze ez tipikusan az a sztori, ahol lehet, hogy sosem derül ki mi történt. A megrendelés vagy a szállítás közbeni hiba miatt tényleg rossz matracot kapott? Vagy ennyi hónap távlatából egyszerűen másra emlékezett? Esetleg az áruházi darab már jobban ki volt feküdve? Tán ez lenne a legjobb, mert így idővel mégiscsak az álommatrac lehetne a fekhelye.
Tisztelt Egyesület!
Vásároltam egy matracot, amit ki is szállítottak. A megrendelés maga a Mömax Szentendrei úti áruházában történt, azonban azt a terméket, amit végül kiszállítottak, nyilvánvalóan nem tudtam kipróbálni. Egy 90x200cm-es ki volt állítva, azt kipróbáltam, de ami megérkezett, az megközelítőleg sem olyan puhaságú, mint az áruházi.
Az áruház a visszavételt elutasította, arra hivatkozva, hogy a terméket kicsomagoltam. Azt szeretném kérdezni, hogy valamilyen módon az e-kereskedelem elállása alkalmazható-e, hiszen azt a konkrét terméket, amit végül kiszállítottak nem tudtam előre kipróbálni, mintha egy üzletben felpróbálnék egy nadrágot, beraknám a kosárba és kifizetném. Ott tudom, mit veszek, itt nem tudhattam.
A termék hibátlan, az eredeti csomagolását megőriztem, és ráadásul senki nem tájékoztatott, hogy ha kibontom, nem lehet visszaküldeni.
Köszönettel,
Bernadett
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Bernadett!
Válaszunk röviden: Üzlethelyiségben történő vásárlások vonatkozásában a 45/2014. (II.26.) Korm.rendelet szerinti indokolás nélküli elállási jog nem illet meg.
Esetedben a döntő tényező, ami meghatározza, hogy élhetsz-e az indokolás nélküli 14 napos elállási jogoddal vagy sem, az az, hogy milyen módon került sor a termék megvásárlására. Mivel üzenetedben szerepel, hogy a rendelés leadása üzlethelyiségben történt, azt mondhatjuk, hogy nem illet meg az imént említett elállási jog. Ennek oka az, hogy a 45/2014. (II. 26.) Korm.rendelet, amely rögzíti az indokolás nélküli elállás jog szabályait, csak az üzlethelyiségen kívül, valamint a távollévők között kötött szerződésekre vonatkoztatva írja elő az elállási jogot, vagyis csak az ilyen szerződések esetében gyakorolható. Tekintettel arra, hogy a matrac megvásárlására irányuló adásvételi szerződés megkötésére üzlethelyiségben került sor, sajnos nincs lehetőséged az indokolás nélküli elállásra.
Amennyiben viszont úgy véled, hogy a termék hibás annak okán, hogy az üzletben található mintadarabbal nem azonos tulajdonsággal bír, úgy jótállási igényt érvényesíthetsz, és megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúja esetén akár hatósági bejelentést is tehetsz a lakóhelyed szerinti Vármegyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályánál (elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság).
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata