Visszakaphatom a meghibásodott készüléket az újjal együtt?
Olvasónk igazi rafkós magyar kérdést tesz fel, amire elég egyszerű a válasz, amit valószínűleg ő maga is érez a szíve mélyén. Érdekesebb az első blikkre furcsa helyzet, hogy az eMagon vásárolt egy Extreme Digital által forgalmazott terméket, hiszen a magyar online kereskedelem két meghatározó szereplőjéről, hosszú évekre visszamenőleg konkurenséről van szó. Mi közük egymáshoz, kérdezheti, aki nem szorosan követi a gazdasági élet eseményeit. Egyrészt közük nagyon is van, hiszen a két nagy cég 2019-ben egyesült, másrészt az eMagot amúgy is egy jó nagy online piactérnek kell elképzelni, ahol különböző cégek árusítják a termékeiket.
Alig féléve vásároltam egy műszaki terméket, amit pár hete meghibásodás miatt vissza kellett küldenem az eladónak az eMAG-nak, de a terméket az Extreme Digital forgalmazta. A szerviz megállapította, hogy a termék nem javítható így egy ugyanolyan de új modellt kértem ugyanattól az eladótól. Az új készüléket csak maga az eMAG tudta biztosítani saját forgalmazásával így viszont keletkezett egy 2300 forintos különbözet.
Az egyik kérdésem az, hogy köteles vagyok-e kifizetni a különbözetet, a másik, visszakaphatom-e a meghibásodott készüléket az újjal együtt? Válaszukat előre is köszönöm.
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Panaszos!
Válaszunk röviden: Ha a fogyasztó jótállási/kellékszavatossági igénye megalapozott, akkor a teljesítés költsége a vállalkozást terheli, így az említett 2300 Ft-os költséget nem kell viselned, de a hibás terméket sajnos nem követelheted.
Szöget ütött a fejünkbe, hogyan jön képbe jelen esetben a forgalmazó? A kérdés azért lényeges, mert nem közvetlenül a forgalmazótól vásároltál, nem vele kötötted a termék adásvételére vonatkozó szerződést, hanem az eMaggal, ezért az eMagot terheli a jótállás/szavatosság. Ebből következően az eMag – amennyiben gyártási eredetű probléma okozta a termék meghibásodását és azt javítani nem tudja – a cseretermékért extra költséget nem számolhat fel. Ez igaz akkor is, ha más forgalmazótól kell beszereznie az adott terméket. Akkor azonban, ha a vállalkozás számára a csere elfogadhatatlan, aránytalanul nagy költséget jelent, mondhatja azt, hogy csakúgy, mint a javítás, a csere sem áll módjában, de ekkor köteles lesz a termék vételárát visszafizetni.
Amennyiben a terméket 10 ezer Ft-ot meghaladó vételáron vásároltad, akkor a vállalkozásnak onnantól kezdődően, hogy megállapította a termék javíthatatlanságát, 8 napja van arra, hogy a cserét elvégezze, vagy a vételárat visszafizesse. Ellenben, ha 10 ezer Ft alatt volt a termék vételára, akkor kellékszavatossági igényt érvényesítettél a vállalkozással szemben, ami alapján a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a hiba bejelentésétől számított 15 napos belül a javítást vagy a cserét elvégezze. Mivel azonban egy törekvési időről van szó, annak alapos indokkal történő túllépése nem tekinthető jogsértésnek, viszont, ha a kétszerese is eltelik, akkor már érdemes írásban felszólítani a vállalkozást egy pár napos (pl.: 5-8 nap) póthatáridő tűzésével a szavatossági kötelezettségének teljesítésére. Emellett pedig hatósági bejelentést is tehetsz ilyenkor a megyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztályán.
Ha a póthatáridő eredménytelenül telik el, vagy egyszerűen csak nem sikerül rendezni az ügyet a vállalkozással – legyen szó akár jótállásról, akár szavatosságról -, akkor a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél díjmentesen alternatív vitarendezési eljárást indíthatsz. Ennek célja az, hogy hivatalos kereteken belül egyezség szülessen a felek közötti jogvita tárgyában.
A Békéltető Testületről, valamint eljárásáról, annak kezdeményezéséről az alábbi linkre kattintva olvashatsz bővebben:
https://bekeltetes.hu
Azon kérdésedet illetően, hogy a hibás terméket visszakaphatod-e, azt mondhatjuk, hogy arra a hatályos jogszabályi rendelkezések értelmében nincs lehetőséged, de természetesen érdeklődhetsz a vállalkozásnál erről, könnyen lehet ugyanis, hogy nem tartanak igényt a hibás termékre. Az eMag mérlegelési körébe tartozik tehát, hogy ez irányú igényednek eleget tesz, vagy sem.
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata