Új szabályok, nagy tévedések

Tavaly (2024.) május 8-ától újabb fogyasztóvédelmi módosítások léptek életbe. Az egyik fontos változás, hogy az ún. tartós fogyasztási cikkekre nézve már minimum 2 éves kötelező jótállás vonatkozik. Ezen nem változtat az, hogy a vállalkozásnak hiányos tudása. Célszerű fogyasztóként tisztába lenni a jogokkal, így helyesen és bátrabban tudjunk érvényesíteni azokat.
Kedves Tanácsosok!
Szeptember első hetében vásároltam egy mikrohullámú sütőt (35 ezer forint). Örömmel vittem haza, de most pár napja elromlott, vissza is mentem volna a boltba, ahol vettem. A jótállási jegyet nem találom, szerintem nem is kaptam. A szomszédasszony azt mondta, hogy kellett volna, hogy kapjak. Felhívtam az ügyfélszolgálatot, ott azt mondták, hogy mivel kevés összegű a mikró (!) ezért nem is kellett kapnom jótállási jegyet, és de amúgy is legfeljebb 1 év lenne rá. Menjek be a szervizbe és ott majd megmondják mi legyen. Most kérdezem én, érdemes elindulnom vagy hagyjam az egészet, mert már azt sem tudom mi az igaz.
Köszönöm, ha segítenek!
Ilona
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
Kedves Ilona!
2024. május 8-án jogszabály módosítás lépett hatályba, így előfordulhat, hogy a vállalkozás nem tartott lépést a módosítással. Azonban ha jól értelmezzük a leírt mondatokat, akkor az eladó kereskedő nemcsak az új jogszabályi előírásokat nem tudta, hanem további (korábbról eredő) fogyasztóvédelmi tudás lemaradásban van.
Tehát nézzük a szabályokat:
2024. július 1-jétől az Igazságügyi Miniszter rendeletének a mellékletében került meghatározása az, hogy melyek a tartós fogyasztási cikkek (pl. mikrohullám sütő), amely 10 000 forint eladási ártól kötelező jótállás alá esik, tehát például kötelező a jótállási jegyet átadni a fogyasztónak. Mivel a mikrohullám sütő megtalálható a mellékletben, ezért az Ön által megvásárolt 35 ezer forintos termék kötelező jótállás alá esik.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet tartalmazza a részletszabályokat, amely egyértelmű, azaz
„A jótállás időtartama:
a) 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
b) 250 000 forint eladási ár felett három év.
A vállalkozás köteles a fogyasztási cikkel együtt vagy – távollévők között kötött szerződés esetén – legkésőbb a fogyasztási cikk átadását vagy üzembe helyezését követő napon a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát.”
Mindezek alapján az Ön által vásárolt termékre 2 év kötelező jótállás vonatkozik, kellett volna kapnia a kereskedőtől jótállási jegyet. Mivel a leírtak szerint Ön még bőven benne van a jótállási időben, jogalappal tud minőségi kifogásra (hibára) hivatkozni, és kérni, hogy jótállás keretében belül a kereskedő javítson/cseréljen, alkalmazzon árleszállítást vagy adja vissza a vételárat. Továbbá a jogszabály azt is előírja, hogy amennyiben a fogyasztó az eladó kereskedőt keresi meg a termék hibájára hivatkozva, akkor nem küldheti a szervizhez, hanem neki kell kezelnie a fogyasztói bejelentést. A jogszabály alapján a jótállási jegy hiánya nem akadálya a jótállási igény érvényesítésének, ebben az esetben a nyugtával tudja a fogyasztó igazolni a vásárlás tényét, idejét, egyéb adatait.
Azt javasoljuk Önnek, hogy fentebb leírtak alapján, ne hagyja magát elbizonytalanítani, érvényesítse az igényét!
Üdvözlettel:
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete