Új szabályok, nagy tévedések

Kedves Tanácsosok!

Szeptember első hetében vásároltam egy mikrohullámú sütőt (35 ezer forint). Örömmel vittem haza, de most pár napja elromlott, vissza is mentem volna a boltba, ahol vettem. A jótállási jegyet nem találom, szerintem nem is kaptam. A szomszédasszony azt mondta, hogy kellett volna, hogy kapjak. Felhívtam az ügyfélszolgálatot, ott azt mondták, hogy mivel kevés összegű a mikró (!) ezért nem is kellett kapnom jótállási jegyet, és de amúgy is legfeljebb 1 év lenne rá. Menjek be a szervizbe és ott majd megmondják mi legyen. Most kérdezem én, érdemes elindulnom vagy hagyjam az egészet, mert már azt sem tudom mi az igaz.

Köszönöm, ha segítenek!

Ilona

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:

Kedves Ilona!

2024. május 8-án jogszabály módosítás lépett hatályba, így előfordulhat, hogy a vállalkozás nem tartott lépést a módosítással. Azonban ha jól értelmezzük a leírt mondatokat, akkor az eladó kereskedő nemcsak az új jogszabályi előírásokat nem tudta, hanem további (korábbról eredő) fogyasztóvédelmi tudás lemaradásban van.

Tehát nézzük a szabályokat:

2024. július 1-jétől az Igazságügyi Miniszter rendeletének a mellékletében került meghatározása az, hogy melyek a tartós fogyasztási cikkek (pl. mikrohullám sütő), amely 10 000 forint eladási ártól kötelező jótállás alá esik, tehát például kötelező a jótállási jegyet átadni a fogyasztónak. Mivel a mikrohullám sütő megtalálható a mellékletben, ezért az Ön által megvásárolt 35 ezer forintos termék kötelező jótállás alá esik.

Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet  tartalmazza a részletszabályokat, amely egyértelmű, azaz

„A jótállás időtartama:

a) 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,

b) 250 000 forint eladási ár felett három év.

A vállalkozás köteles a fogyasztási cikkel együtt vagy – távollévők között kötött szerződés esetén – legkésőbb a fogyasztási cikk átadását vagy üzembe helyezését követő napon a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát.”

Mindezek alapján az Ön által vásárolt termékre 2 év kötelező jótállás vonatkozik, kellett volna kapnia a kereskedőtől jótállási jegyet. Mivel a leírtak szerint Ön még bőven benne van a jótállási időben, jogalappal tud minőségi kifogásra (hibára) hivatkozni, és kérni, hogy jótállás keretében belül a kereskedő javítson/cseréljen, alkalmazzon árleszállítást vagy adja vissza a vételárat. Továbbá a jogszabály azt is előírja, hogy amennyiben a fogyasztó az eladó kereskedőt keresi meg a termék hibájára hivatkozva, akkor nem küldheti a szervizhez, hanem neki kell kezelnie a fogyasztói bejelentést. A jogszabály alapján a jótállási jegy hiánya nem akadálya a jótállási igény érvényesítésének, ebben az esetben a nyugtával tudja a fogyasztó igazolni a vásárlás tényét, idejét, egyéb adatait.

Azt javasoljuk Önnek, hogy fentebb leírtak alapján, ne hagyja magát elbizonytalanítani, érvényesítse az igényét!

 

Üdvözlettel:

Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

 

 

 

 

Hozzászólok