„Mi vaaaan? Kérdezem én!!!”

Sziasztok Segítők!

Egy matracos ügyben kérnék tanácsot. Az egyik belvárosi üzletben vásároltunk, pontosabban rendeltünk egy matracot. Ez úgy történt, hogy bementünk az üzletbe, találtunk is egy matracot, ami jó, de abban a méretben  (egyszerű 160×200-as) pont nem volt az üzletben, így hát rendeltek nekünk egyet. Fontos tényező volt, hogy mikor érkezik a matrac, ott biztosítottak minket, hogy legkésőbb 2 hét múlva megérkezik, és elvihetjük.  Írtunk is egy kis szerződést is, egyedi termék rendeléséről. Szerintem ez nem egyedi termék, de mindegy. A baj, akkor volt, amikor a szerződésben írt dátum eltelt, de a matrac sehol. Bementem az üzletbe, ott azt mondták, hogy még egy ideig nem is várjam, mert sok megrendelésük van, én egyből mondtam, hogy ez nekünk nem oké, a megrendeléskor is mondtuk, hogy a termék nekünk időben kell. Ekkor írtunk egy e-mailt, hogy lemondjuk a megrendelést, elálljunk. A válasz e-mail gyorsan meg is jött, nem állhatok el, mert egyedi készítésű  a termék. És különben is nem biztos határidő van a szerződésben, csak egy várható időpont. Mi vaaaan? Kérdezem én!!! Természetesen előleges is fizettem, ha nem is nagy összeget, de akkor is azt bukom.  Természetesen a matrac másnap már meg is érkezett, de mivel nekünk a boltban azt mondták, hogy még sok idő, így vettünk egyből egy másik helyen egy matracot, mert valamin aludnunk kellett.

Lehet ilyen? Köszi, ha mondtok valamit! Judit

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Judit!

A panasza alapján Önök az üzletben vásárolták a terméket, tehát nem távollévők között létrejövő szerződésről van szó. A termék egyedik gyártása akkor lenne érdekes kérdés, ha online, tehát webáruházas vásárlás történt volt. De a leírtak szerint ebben az esetben is vitatható lenne, hogy az Önök konkrét esetében valóban egyedi gyártású termékről van szó. ( Valószínűleg a vállalkozás keveri a szabályokat. Online vásárlás esetén az indokolás nélkül elállás esetén a jogszabály az elállás jog alóli kivételek közé sorolja a egyedi gyártású terméket.) Üzletben történő vásárlás esetén a jogszabályok főszabályként nem adnak lehetőséget a fogyasztónak, hogy indokolás nélkül meggondolják magukat a szerződéskötés után. Jelen helyzetben azonban nem indokolás nélkül szerettek volna elállni a vásárlástól, hanem a késlekedés miatt. A Polgári Törvénykönyv a szerződésszegés nevesített eseteként szabályozza azt, hogy a kötelezett (jelen esetben a vállalkozás) nem határidőben teljesíti a szerződésben vállaltakat, azaz késik, akkor ebben az esetben a jogosultnak ( jelen esetben Ön, a fogyasztó) lehetősége van erre hivatkozva elállni.
Az Önök ügyében a probléma ott van, hogy ha jól olvastuk, a szerződésben várható határidő van írva, így álláspontunk szerint a teljesítés tényleges napja nem jelent késedelmet, mert nem konkrét dátum van meghatározva. Így az elállás akkor lenne jogos, ha Önök póthatáridőt tűztek volna, és ez is teljesítés nélkül telt volna el. Tehát jogilag a késedelemre való elállás a konkrét esetben nem lehetséges.

Azonban a vásárláskor elhangzott ígéret, mely szerint biztosan arra dátumra elkészül a matrac, felvetheti a megtévesztő kereskedelem gyanúját. Emiatt célszerű  bejelentéssel élni a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz.

Hozzászólok