Közüzemi kérdésekben mikor, hova fordulhatok?
A közüzemi ügyek számos olyan területet lefednek, amit sem a fogyasztóknak, sem a szolgáltatóknak nem egyszerű megoldani és békés formában megegyezésre jutni. A nem szerződéses teljesítés, a szabálytalan vételezés vagy éppen a számlázási problémák nagy fejvakarást tudnak okozni a fogyasztóknak és gyakran úgy érezhetik magukat, hogy nincs kiút a végeláthatatlan üzengetésből. Jó hír, hogy több fórumhoz is fordulhatunk megoldásért.
Az első lépés, hogy panasz esetén a közműszolgáltatót keressük meg közvetlenül. Ha lehetséges írásban (pl. e-mail) tegyük meg a panaszunkat. Amennyiben a szolgáltató elutasító elgondolkodhatunk a további lépésekről.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) is fordulhatunk fogyasztóként a közműszolgáltatóval kapcsolatos panaszunkkal:
A MEKH-hez lehet fordulni:
– szerződéskötés,
-szerződésszegések,
-szabálytalan vételezés,
-műszaki, csatlakozási kérdések,
-szerződés nélküli vételezés,
-kereskedőváltás,
-felhasználóváltás,
– feszültségpanasz, gázminőség,
-védendő fogyasztók kezelése esetén.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság is illetékes lehet panaszunkban:
A felhasználási hely szerinti fővárosi / vármegyei kormányhivatalok egyebek között az alábbi
ügytípusokban rendelkeznek hatáskörrel a panasz kivizsgálására:
-lakossági számlázás, elszámolás, mérés,
-lakossági felhasználónál történő hibás mérés,
-lakossági felhasználó számlatartozás miatti ki- és visszakapcsolása,
-számlakép előírások betartása.
Ezen hatásköri szabályok a földgáz-, a villamos-energia, továbbá a víziközmű-szolgáltatás területén érvényesek.
Természetesen, mivel az ügyek sokszínűek szoktak lenni, például egy szerződésszegés és egy számlázási panasz is egyszerre előfordul, akkor a fogyasztóknak érdemes különválasztani az ügyeket és megnézni, hogy melyik panasszal lehet a MEKH-hez vagy a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulni.