A közhiedelem makacs dolog!

Már javában tart a karácsonyi vásárlási láz, éppen ezért biztosak vagyunk benne, hogy az Ildikó által feltett kérdés, és a válaszunk sok olvasónak segítségére lehet. Kulcsszavak: üzletben vásárolt, nem hibás termék
Kedves Segítők!Segítséget szeretnék kérni az alábbi kérdésben. Már annyi mindent olvastam erről az interneten, de nem jutottam előrébb. Vásároltam egy nadrágot 2023.08.03-án, ami méret hiba miatt nem lett jó, ezért vissza vittem az üzletbe. A nadrág árát nem fizették vissza, kaptam egy nyugtát amire rá van írva az összeg és az alábbi szöveg: „levásárolható az üzletben 2023.09.03-ig. Sajnos én ezt a dátumot elfelejtettem és a napokban jutott eszembe ( azaz október közepén), vissza mentem a boltba és azt az információt kaptam, hogy az összeg már nem levásárolható, mivel több hónappal kicsúztam a megadott dátumból.
Jól tudom, hogy mikor vissza vittem a nadrágot a vételárat vissza kellett volna, hogy kapjam? Jól járt el az üzlet?…
Köszönöm előre is, Ildikó
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
Kedves Ildikó!
Nem Ön az egyetlen, aki úgy tudja, hogy ha üzletben vettünk egy terméket és az nem hibás, miután ezt jelezzük a kereskedő visszaadni a vételárat. Ez a közhiedelem erősen tartja magát, talán azért mert a kilencvenes években volt hasonló szabályozás. Továbbá sok vállalkozás valóban zokszó nélkül biztosít valamilyen megoldást a hasonló esetekben. Azonban a Magyarországon hatályos jogszabályok nem kötelezik a vállalkozásokat arra, hogy a hagyományos, üzletekben történő eladás esetén, a hibátlan terméket a vásárlást követően kicseréljék, visszaadják a vételárat, vagy más megoldási lehetőséget adjanak. Bár a jogszabályok nem kötelezik a vállalkozásokat ilyen esetekben, azonban a kereskedők jellemzően üzletpolitikai szempontok figyelembevételével maguk dönthetnek, arról, hogy önkénetesen mégis vállalnak valamilyen megoldást az üzletben történő vásárlást követő meggondolás esetére. A kereskedők, amennyiben önként vállalnak valamilyen megoldást, maguk döntik el a feltételeit, határidejét, és azt is, hogy például kicserélést, levásárlást, vételár visszafizetést vagy egyéb megoldást ajánlanak fel. Ezt az vállalást a kereskedők leggyakrabban a nyugtán vagy a üzletben lévő tájékoztató táblán jelzik a fogyasztóknak.
Tehát, a jelen ügyben a vállalkozás önkéntesen levásárlási lehetőséget biztosított az üzletében vásárolt nem hibás termére, erről a nyugtán adott tájékoztatást. Sajnos ez a határidő lejárt, így álláspontunk szerint a vállalkozás jól járt el, amikor elutasította az Ön igényét. Persze, meg lehet próbálni méltányosságot kérni a vállalkozástól, azonban nem köteles ezt megadni.
Bízunk benne, hogy segítségére lehettünk!
Üdvözlettel:
a FOME csapata