A PayPal sem tud mindenért helytállni

A netes vásárlások egyik erős pajzsa a PayPal rendszere, ami nem csak gyors és kényelmes online fizetést biztosít, de védelmet is a meg nem érkező / darabokban érkező / csalóktól érkező termékek esetére, ilyenkor ugyanis a PayPaltól kérhetjük vissza a pénzünket, ami a csalódásunkat nem, de legalább a pénztárcánkat helyre teszi. Olvasónk azonban ezeknél a biztonsági szolgáltatásoknál is többet várna el a cégtől. Konkrétan azt, hogy az őt ért adathalász támadásért is a PayPal vállalja a felelősséget. Ez lehet, hogy nem fog menni.

Tisztelt FOME! A PayPal online pénzforgalmat bonyolító oldal a kérésemre nem tettek eleget, nem vettek komolyan, nem csináltak semmit. Ugyanis felhívtam a figyelmüket arra, hogy az ő nevükben adathalász csalás áldozata lettem. Az ügyet nem vizsgálták ki. A PayPal nevében küldött űrlap kitöltése után a bankszámlámat feltörték és több tranzakciót akartak indítani, amit sikeresen hárítottam a kétfaktoros hitelesítésnek köszönhetően. Panaszt szeretnék tenni, kivizsgálást, illetve kártérítést. Tisztelettel

A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Iroda tanácsa:

Kedves Panaszos!

Válaszunk röviden: A PayPal-nál kártérítés követelésére sajnos nincs lehetőséged, hiszen az adathalászat hátterében nem maga a szolgáltató, hanem ismeretlen csalók állnak.

Többségünk valószínűleg már kapott adathalász, csaló üzenetet, mondhatni ez már mindennapos jelenség. Nem mindegy azonban az, hogy felismerjük-e az üzenetben rejlő veszélyt vagy elsiklunk afelett és áldozattá válunk. Sajnos te utóbbi kategóriába esel, ennek ellenére igen szerencsésnek mondhatod magad, hiszen megúsztad, pénzt tőled nem szereztek. Ennek ellenére jó, ha következőket észben tartod:

Az online bűnözők gyakran hamis e-maileket küldenek a fogyasztóknak azt állítva, hogy azok a PayPal-tól származnak és a csalók általában megpróbálják megszerezni a PayPal-fiók bejelentkezési adatait. A Paypal azonban soha kér jelszót vagy a banki adatokat e-mailben, így amennyiben az e-mail célja az, hogy ilyen adatokat közölj, úgy jusson eszedbe: ez bizony csalás!

A bűnözők által alkalmazott másik stratégia, hogy az e-mailhez mellékleteket csatolnak. Ezeket soha nem szabad letölteni, hiszen rosszindulatú programokat tartalmazhatnak. Az ilyen e-maileket egyszerűen csak töröljük, hogy még véletlenül se kattinthassunk a későbbiekben a letöltés gombra!

Sokszor egyébként onnan is feltűnhet, hogy egyértelműen csalással állunk szemben, ha megnézzük az e-mail címet, amelyről az üzenet érkezett. Ha látjuk, hogy nem a szolgáltató hivatalos e-mail címe szerepel a feladónál, akkor megint csak célszerű az üzenetet törölni.

Az adathalász üzenetet ugyan a PayPal nevében küldték, de ehhez a szolgáltatónak egyébként semmi köze, így a PayPal legfeljebb megköszöni neked, hogy felhívtad a figyelmet a történtekre, valamint közzétehet egy felhívást. Ezen túlmenően tájékoztatásra, illetve magyarázatra nem köteles a szolgáltató, hiszen nem ő volt az elkövető. Ebből, valamint abból következően, hogy az esetből károd nem származott, álláspontunk az, hogy kártérítési igénnyel nem élhetsz a szolgáltató felé.Továbbá a PayPal rendszer üzemeltetője nem tartozik az MNB (Magyar Nemzeti Bank) felügyelete alá (a PayPal székhelye az Egyesült Államokban, Kalifornia államban található), így az MNB felé nem élhetsz panasz beadvánnyal, az okból, hogy álláspontod szerint nem vizsgálták ki a panaszodat.

Amit mindenképpen javaslunk, az az, hogy a számlavezető bankod felé tégy észrevételt/panaszt az esetről, így a bankod is értesülhet az incidensről és figyelmet szentelhet neki.

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel: PNTI

Hozzászólok