„A szemei vérben forogtak (most is), sörszag áradt belőle, NEM ADOTT SZÁMLÁT”
Olvasónk egy rettentő és kilátástalan kálváriát ír le, amelyet egy karosszéria-javítóval folytat, akihez a kocsija lökhárítója és mondhatjuk bátran, hogy a balszerencse vezette.
Tisztelt Fogyasztóvédelem!
Panasszal szeretnék élni XY b-i lakos ellen, aki az XXXXXX rendszámú Honda Civic típusú gépjárművem javítását végezte.
B településen lévő borzalmas útmunkálatoknak köszönhetően az autóm lökhárítója rongálódott. Tudomásomra jutott, hogy helyben van egy karosszériás, akire számíthatnék a javításban. Megbeszéltem vele az időpontot, így hónap elején el is vittem hozzá az autót. Ha már elvittem az autót, gondoltam, a többi elemet is megjavíttatom vele az első lökhárítón kívül (bal hátsó sárvédő, hátsó lökhárító, első-hátsó lökhárító toldatok). Azt is megbeszéltük, hogy ráér a munkálatokkal, nem kell sietni. 1,5 hét eltelte után azért már kezdtem aggódni, így hívtam, hogy mikor lesz kész, de mindig tolta a dátumot. Kb 2 hét eltelte után azt mondta, mehetek holnap az autóért.
Bementem a műhelybe és az autóm még mindig darabokban állt. Éppen csak a karosszéria javítással volt készen, csiszolás, fényezés még váratott magára. Mivel nem vagyok szakértő, így a látottakba belekötni nem tudtam, viszont azért az feltűnt, hogy egy másik autó már kész volt az enyém mellett, ami akkor még ott se volt mikor az enyémet odavittem…Kérdeztem, hogy akkor mégis ez mikor lesz kész, azt mondta hogy holnap. Rendben. Hívtam másnap, még nincs kész, de majd holnap.
Ez így ment egészen hónap végéig, amikor végre mehettem az autóért. A látvány elkeserítő volt.Továbbra sem értettem hozzá, de ha már egy nem hozzáértő szemét is kiszúrják a bagatell hibák, akkor ott gond van. Össze-vissza lett fújkálva, csiszolás nyomok, nem szép, az oldalán egy nagy csík belefújva, egyik lökhárító sem egyenletes, konkrétan az látszott rajta, hogy kb 2 nap alatt összecsapta az egészet. A szemei vérben forogtak (most is), sörszag áradt belőle, NEM ADOTT SZÁMLÁT. Összesen 60.000 ft-ot fizettem az a javításért amiből pusztítás lett, 80 ezer forintba voltunk megállapodva, mondtam, hogy ha szép lesz az autó, kifizetem a maradékot is természetesen, de addig nem, és a kocsimat most nem tudom itt hagyni mert szükségem van rá így 3 hét után, jövő héten felhívom megbeszélünk egy időpontot.
Még akkor készítettem róla képeket ahogy kiálltam a telephelyről, amiket továbbítottam egy akkora már megismert másik karosszérialakatos fényezőnek, aki azt mondta inkább megnézi élőben az autót, még aznap. Sajnos nem sok jó hírrel tudott szolgálni. A feltételezésem még jobban alátámasztotta, valóban undorító munkát végzett Y. Szakszerűbb megfogalmazás: más a lakkozás az eredetihez képest, elüt színben, rossz a csiszolás, nem volt eldolgozva az anyag sem, összecsapta a karosszériázást.
Megkérdeztem mennyiért tudná ezt rendbe rakni, ez minimum 100 ezer ft-ot jelentene. Felhívtam, közöltem vele, hogy nem viszem hozzá többet az autót, mert már nem bízom a szakételmében és minimum 100 ezer forintomba fog kerülni, hogy kijavítsák a hibát. Éppen ezért haladéktalanul kérem vissza a pénzem! Természetesen megígérte, hogy vissza fogja adni jövőhéten, de valami alkatrész árát meg nem tudom még minek az árát mondta, ami kb 20 ezer volt, mondtam, hogy jó ezen már ne vesszünk össze, maradjunk 40 ezer forintban 60 helyett, rendben van, akkor jövő héten végre elfelejtük egymást.
Ez a dátum ugyan úgy tolódott napról-napra, hétről-hétre, mint az elhozatal dátuma. Ott tartunk hogy, több mint egy hónapja ígérgeti, én jóhiszeműen mindig vártam, de a tegnapi telefonbeszélgetésünk után tele lett a pohár. Szemműtétére hivatkozva további 3-4 hét haladékot kért, mivel addig nem tud dolgozni (ezt az indokot egyébként már korábban is alkalmazta). Tájékoztattam arról, hogy a türelmem elfogyott, és tovább fogom gördíteni az ügyet, mert az nincs rendben, hogy megkárosított min. 100 ezer Ft-tal. Válasza: „ Én meg majd azt mondom, hogy sosem volt nálam a kocsid!”.
Mivel számlát nem adott, tehetetlen vagyok, ezért fordulok Önökhöz. Képeket mellékeltem arról, amikor kiálltam az udvaráról. A háza nem látszik, mert csak dühösen fotózgattam, nem is vagyok abban biztos, hogy személyiségi jogokat nem sértenék vele, illetve nem gondoltam volna, hogy idáig fog fajulni a dolog. Viszont ha valaki arra jár az kivehető a képekből, hogy valóban ott történt a fotózás. Azután még estefele visszamentem a tábláját lefotózni (miután beszéltem a másik karosszériással), ami kint áll, feltehetően hiányosan. Mellékeltem még a friss képeket is a hibás részletekről (mosás után). Azt hiszem azok magukért beszélnek.
Ma hívtam volna, hogy valamilyen információt hátha elmond magáról, hogy pontosabb legyen bejelentett adataira vonatkozó rész, valamint, hogy megbizonyosodjon arról, hogy nem csak a levegőbe beszéltem. De ma már nem vette fel a telefont. Így csak egy névvel és címmel tudok Önöknek a szolgálni. Kérem Önöket, vizsgálják ki az ügyet, nem szeretném, hogy többen is így járjanak vele, mint ahogy én jártam. Úgy gondolom egy ilyen embernek ebben a szakmában nincs helye. A mai árak mellett, nehezen engedheti meg magának az ember, az ilyesféle váratlan és igazságtalan kiadásokat.Ha szükséges természetesen a NAV-hoz is benyújtom a panaszom, mivel számlát nem kaptam.
Válaszukat és segítségüket előre is köszönöm!
Tisztelettel
Andi
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
Kedves Andi!
Válaszunk röviden: Mindenekelőtt a vállalkozónál kell bizonyítható módon, azaz írásban kezdeményezni a probléma megoldását, de ennek eredménytelensége esetén hivatalosabb útra evezhetsz.
Üzeneted alapján azt feltételezzük, hogy írásos nyoma nincs annak, hogy szerződést kötöttél a vállalkozóval a szolgáltatás elvégzésére vonatkozóan, valamint panaszt sem tettél még írásban nála, ezért elsősorban mindenképpen azt javasoljuk, hogy írásban kezdeményezd a probléma megoldását a egy panaszlevél/felszólító levél révén! Erre azért van szükség, mert, ha a továbbiakban szeretnél az egyedi jogvita rendezése érdekében fogyasztóvédelmi többletlehetőséget igénybe venni, annak feltétele, hogy a fogyasztó előzetesen és bizonyítható módon próbálja meg rendezni az ügyét a vállalkozással/vállalkozóval. Akkor tehát, ha a panaszleveled hatására (ebben egyébként érdemes egy pár napos határidőt szabni a vállalkozónak) sem oldódik a meg a problémád, javasoljuk, hogy indíts alternatív vitarendezési eljárást a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél, annak érdekében, hogy a pénzedet minél hamarabb visszaszerezhesd! Ez az eljárás díjmentesen nyújt lehetőséget arra, hogy hivatalos kereteken belül rendeződjön a közöttetek fennálló, fogyasztóvédelmi érintettségű jogvita.
A Békéltető Testületről és eljárásáról, annak megindításáról az alábbi honlapon találsz bővebb információkat, valamint az eljárást kezdeményező kérelem online felületen történő benyújtására is itt van lehetőséged:
Persze, ha erőteljesebben lépnél fel, vagy az alternatív vitarendezés sikertelenül zárulna, a pénzed visszaszerzésében a közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárás is a segítségedre lehet. Erről azt kell tudni, hogy szemben a békéltetéssel, ez már egy díjköteles eljárás, amely díj a követelt összeg 3%-át jelenti, de minimum 8 ezer Ft. Bármely közjegyzőnél kezdeményezhető.
A következő linken olvashatsz róla részletesebben:
https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/FMH-es-annak-vegrehajtasa-FMHVH-az-eljarasrol.php
A számlaadási kötelezettség elmulasztása viszont ahogyan az az üzenetedben is helyesen megállapításra került – a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe tartozó probléma, így azt a NAV felé jelezheted közérdekű bejelentés formájában. Erre a NAV honlapján is van lehetőséged.
Akkor pedig, ha a vállalkozó részéről a panaszkezelési, ügyfélszolgálati mechanizmus abszolút hiányát tapasztalod, hatósági bejelentésnek van helye a lakóhelyed szerinti Vármegyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályánál (elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság).
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a FOME csapata