Attól, hogy az interneten olvassuk, nem biztos, hogy igaz
Ida igyekezett információt szerezni a jogairól, ami teljesen rendben van. Azonban fontos azt is megnézni, hogy milyen felületen és ki írja az információt. Az üzletben vásárolt nem hibás termékek visszavitelével kapcsolatban nagyon sok téves, nem pontos információ él a fejekben, így az interneten is. Érdemes megnézni Ida helyzetén keresztül, hogy mi a valós jogi környezet.
Tisztelt Fogyasztóvédők!
Egy boltban (sport boltban) vásárolt cipőt szerettem volna visszavinni, mert csak később derült ki, hogy nem ez az igazi, nem akarom megtartani. Mielőtt visszamentem volna a boltba olvasgattam a neten,, és úgy tudom, hogy vissza kell venniük a terméket 3 napon belül. A boltban viszonyt gorombán mondták, hogy utalványt tudnak adni. Nekem nem kell a kártya, mert ilyen termékekre nincs szükségem.
ida-vagy oda kártya vagy utalvány, de az én 40000 forint az áruháznál van, mivel nem fogom levásárolni. Mit lehetne tenni? Becsapva érzem magam.
Köszönöm, Ida
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
Kedves Ida!
Abban az esetben, ha a fogyasztó hagyományos üzletben vásárol egy vagy több terméket, és otthon veszi észre, hogy mégsem megfelelő terméket/termékeket vásárolt (nem hibás a termék) és azt visszaviszi az üzletbe, ott cserét, vagy vételár visszafizetést kér, a kereskedő vállalkozás nem köteles a kérését teljesíteni, jogszabályi előírás hiányában. Ma Magyarországon nincs olyan jogszabály, amely erre kötelezné a vállalkozást, hiszen nem hibás a termék (csak nem az igazi). A vételár visszatérítési kérelmének jogszabályi előírás hiányában nincs jogalapja, ezért e kérdésben nincs hová fordulnia jogorvoslatért.
Azonban a vállalkozások önkéntesen valamilyen üzletpolitikai megfontolás alapján dönthetnek úgy, hogy mégis biztosítanak valamilyen megoldást nem hibás termék vásárlása esetén is. A kereskedő maga dönti el, hogy tesz ilyen vállalást, és annak feltételeit is elhatározhatja. (pl. hány napon belül lehet visszavinni a terméket, milyen termékekre vonatkozik a vállalás, milyen lehetőséget biztosít stb.)
Az eladó kereskedő az önként vállalt vállalásához kötve van, annak megfelelően kell eljárnia. Az Ön panasza szerint a vállalással kapcsolatos tájékoztatásban ellentmondás van, éppen emiatt a vállalkozás kifogásolt magatartása miatt írásban panaszt nyújthat be a vállalkozáshoz címezve, amely panaszra a vállalkozásnak 30 napon belül írásban kell választ küldeni. Illetve, amennyiben nem vállalásnak megfelelően jár el a kereskedő, akkor felmerül a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat megvalósulása, amelyet a Kormányhivatalokban működő Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálhat. Így Ön bejelentéssel élet a Hatóságnál.
Bízunk benne, hogy segíthettünk!