Az elfüstölt telefontöltő esete
Az anyagi kár mellett nagyon ijesztő is tud lenni, ha egy elektromos eszköz füstölni kezd. Valahogy az ember nincs felkészülve erre a lehetőségre olyan hétköznapi tevékenységek esetén, mint egy mikró bekapcsolása vagy egy mobil töltőre tevése. Szegény póruljárt olvasónkkal ez utóbbi esett meg. Mivel sem a készülékről, sem a töltőről nem írt pontos részleteket, így a helyzetre érvényes szigorúan fogyasztóvédelmi tanácson túl általános tanulságot nem nagyon tudunk levonni, de az biztos, hogy mivel a készülékek drágák, az akkumulátorok érzékenyek, a töltővásárlás nem az a kérdés, ahol nem számít, ha a minőség és a biztonság csak a sokadik kérdés a választáskor.
Tisztelt Fogyasztóvédők, panaszom még az ügy elején jár, de nem tudom sajnos, hogy milyen lehetőségeim vannak „garancián túli károkozás” talán ami történt. Vásároltam egy telefontöltő fej+kábel csomagot egy üzletben – blokk megvan – 2019. decemberében. A töltő jól működött egészen a múlt hétig, amikoris fogta magát és konkrétan elfüstölt, természetesen a telefonnal együtt. A kábel szétolvadt, a telefon borítását is megolvasztotta, egy tátongó, füstölgő fekete lyukat hagyva maga után. Miután a beleolvadt alkatrészeket kihűlés után ki tudtam húzni fogóval a telefonból, csodák-csodája egy másik töltővel működik. Viszont most szoftveres hiba jelentkezett, de nem merem visszavinni a tmobilhoz, valószínűleg amint meglátják a füstös, elfeketedett bemeneti nyílást azonnal elveszítem a garanciát. Írtam a töltőt forgalmazó cégnek, válaszukat várom, de szeretném magam felvértezni a törvény adta lehetőségeimmel, csak nem tudom, hogy ez pontosan milyen jogállás, milyen kategória.. (jótállás, garancia, károkozás? ) Mire lehet számítani? A kereskedő felel ezért a termékért a garancia lejárta után is? 9980 Ft volt a töltőfej+kábel összesen. Köszönöm válaszukat, …
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Panaszos!
Válaszunk röviden: Kellékszavatossági igénnyel élhetsz, továbbá, ha a termék gyártási meghibásodásban szenved és abból fakadóan igazolható károd keletkezett, akkor kártérítésre is igényt tarthatsz.
Először is a hibás telefon töltővel foglalkozzunk kicsit. Tekintettel arra, hogy a töltőfejet és az ahhoz tartozó kábelt 10 ezer Ft alatti vételáron vásároltad, kellékszavatosságról beszélhetünk, ami a vásárlás időpontjától számított 2 évig áll fenn. A 2 év első 6 hónapjában felmerült hiba esetén a vállalkozásé a bizonyítási teher, utána azonban átszáll a fogyasztóra. Számodra ez azt jelenti, hogy a töltő kapcsán az eladó felé közölheted kellékszavatossági igényedet (javítás, csere, árleszállítás, vagy a vételár visszafizetése ebben a kötött sorrendben), azonban, ha a vállalkozás annak teljesítését megtagadja, akkor neked kell bizonyítanod azt, hogy a töltő meghibásodásának oka gyártási eredetű, az már a vásárlás időpontjában is a termékben rejlett.
Ha ezt egy szakértői véleménnyel alá tudod támasztani, akkor érdemes a telefont is megnézetni és szakvéleményt kérni arról is, hogy a szemmel látható sérüléseken túl, a hibás töltő okozta a később jelentkező szoftveres hibát is. Jó, ha a szakértő véleményében arra is kitér, hogy a hibás töltő által okozott kár összegszerűsítve mekkora mértékű. Akkor ugyanis, ha a hibás töltőből eredően igazolható károd keletkezett, a vállalkozással szemben kártérítési igénnyel élhetsz egy polgári peres eljárás keretében. Amennyiben viszont nem szeretnél elsőre ilyen erős lépést tenni, megfontolásra javasoljuk a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél díjmentesen kezdeményezhető alternatív vitarendezési eljárást. Ennek segítségével hivatalos kereteken belül próbálhatsz egyezségre jutni a vállalkozással, nem csak egy esetleges kompenzációt, hanem a kellékszavatossági igényedet illetően is, de azt előre leszögezzük, hogy a Testület kártérítési kötelezettséget megállapítani nem tud.
A Békéltető Testületről, valamint eljárásáról, annak kezdeményezéséről az alábbi linkre kattintva olvashatsz bővebben:
https://bekeltetes.hu
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata