Behajtani való telefonszámla, mint derült égből villámcsapás

Gyakran érkezik hozzánk Krisztináéhoz hasonló kérés, érdemes elolvasni történtét és válaszunkat, segíthet!

Tisztelt Egyesület!

Nem tudom mit tegyünk, én jogkövető állampolgár vagyok, ha tartozásom van, azt mindig rendezem. Ami a napokban történt velünk az nagyon sérti a becsületemet, hiszen tudom, hogy igazságtalan a követelés. Kicsit leírni is szégyellem az esetet.

Néhány napja kaptunk egy levelet az egyik nagy behajtótól, hogy 550 000 forint tartozásom van. Mikor megláttam a levél tartalmát nem hittem a szememnek. Egyből hívtam az ügyfélszolgálatot, hogy mondják meg mi a baj, mert persze a levélből nem derült ki, hogy milyen tartozásról van szó. Ott a hölgy elmondta, hogy ő úgy látja, hogy régi telefonszámla tartozásról van szó, amely hozzájuk került, ezt be kell fizetni, különben kamatozik, és jogi út stb. Mondtam a hölgynek, hogy nekem nincs semmilyen kezeletlen tartozásom, én amikor szolgáltatót váltottam, rendeztem minden díjat. Kissé türelmetlenül erre azt válaszolta az ügyfélszolgálatos, hogy ő ezt nem tudhatja, a lényeg, hogy tartozom és ki kell fizetnem. Kértem, hogy írásban küldjenek részletesebb tájékoztatást.

Kaptam is írásos tájékoztatást, ez elméletileg egy 2015-ös tartozás (amúgy valóban ekkor váltottam szolgáltatót) ott részletfizetés ajánlottak fel nekem. De én ezt nem akarom elfogadni, nem tartozom. A telefonszolgáltatónak is írtam, ők azt válaszolták, hogy ők ezt az ügyet már eladták a behajtónak, már nincs a rendszerükben erre vonatkozó adat.

Kérem, segítsenek rettenetesen bánt ez a helyzet. Nem eszem, nem iszom, nem alszom.

Üdvözlettel: Krisztina

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:

Kedves Krisztina!

Köszönjük megkeresését!

Megértjük zaklatottságát, az Ön által leírtak alapján az alábbiakat tanácsoljuk:

Nem láttuk az iratokat, de a leírtak alapján ez egy ún. eladott követelés, tehát ez azt jelenti, hogy a követeléskezelő (más néven behajtó) megvette a tartozást a szolgáltatótól, így előfordulhat, hogy a követeléskezelő nem lát korábbi adatokat, nem tudja, hogy pontosan a szolgáltatónál mi is volt, volt-e valóban tartozás, vagy sem, hibázott-e a szolgáltató az adminisztrációban. És emiatt a szolgáltatónál is előfordulhat, hogy már valóban nem áll rendelkezésükre adat. Tehát ennek kiderítése ezen a ponton már véleményünk szerint zsákutca.

Azonban felmerülhet ügyében a tartozás elévülése, amely megoldhatja a helyzetet, annyiban, hogy a követelést nem szükséges megfizetnie. Az elévülés azt jelenti, hogy a tartozás nem szűnik meg, de már jogi úton nem lehet kikényszeríteni, mert az erre jogszabály szerint meghatározott érvényesítési idő, jelen esetben 1 év, már letelt.

Az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján az előfizetői szerződésekből eredő polgári jogi igények egy év alatt évülnek el.
Az elévülés gyakorlatilag az az időtartam, amelyen belül jogszerűen lehet érvényesíteni a követelést bíróság előtt. Ha ez az időtartam eltelt és az nem szakították meg valamely cselekménnyel, akkor mentesülhetünk a megfizetése alól. Az önkéntes teljesítés továbbra is követelhető. 2014-et követően keletkezett tartozás esetén már a szolgáltató vagy a behajtó által esetlegesen küldött korábbi fizetési felszólítások nem szakítják meg az elévülési időt.

Az elévülésre mindig az adósnak kell hivatkoznia, az elévülést a bíróság vagy más hatóság nem veszi hivatalból figyelembe. Az Ön által leírtak szerint a tartozás 2015 körüli, és most kapott először fizetési felszólítást,  körülbelül 9 év telt el.

A követeléskezelők gyakran vásárolnak meg lejárt (elévült) tartozásokat. Fizetési felszólítást az elévülés után is kaphatnak az adósok, mert a tartozás ugyan elévült, de nem szűnt meg.
Javasoljuk, hogy írjon egy újabb levelet/e-mailt a követeléskezelőnek, és hivatkozzon elévülésre. Ha nem tud a behajtó megegyezni, és még nem volt az ügyben fizetési meghagyás, vagy peres eljárás, akkor a Békéltető Testületnél kérelmezheti az ügye kivizsgálását. A kérelméhez az előzmény iratokat csatolni kell, az eljárás a fogyasztó számára díjmentes.

A Békéltető Testületről és eljárásáról, annak megindításáról a következő honlapon talál részletesebb információkat: www.bekeltetes.hu

Bízunk benne, hogy segítségére lehettünk!

Hozzászólok