Egy ránézésre normális webáruház

Panaszosunk egy Netvital.hu nevű webshopra panaszkodik, mi ilyet nem találtunk, találtunk viszont egy Netvital.netet, valószínűleg erre gondol. Ha így van, teljesen egyetértünk vele: elsőre egy telje-sen normális webáruháznak tűnik. Van rendes, magyar nyelven megírt honlapja, működő cég áll mögötte, van értelmes, adatokkal teli ÁSZF, többféle elérhetőség és fizetési mód, köztünk online fizetési szolgáltató is, szóval első körben nincs ok, amiért ne rendelhetnénk tőlük. A második körben azért ilyenkor is érdemes ráguglizni a véleményekre. Ott már a Netvital esetében is kibukik, hogy bár létező online bolt, valószínűleg kicsit túlvállalták magukat, mert a nagyon sok elégedett vásárló mel-lett bizony nagy az elégedetlenek, csalódottak tömege is. Ilyenkor a jó hír az, hogy valószínűleg vé-gül azért legalább a rendelés árát előbb-utóbb visszakapja az ember. Ha a Simple Pay-t használata, akkor pedig biztos, szóval abszolút érdemes a felkínált online fizetési szolgáltatásokat (Paypal, Simple Pay, Barion, stb.) használni!
Tisztelt Akadémia!
Az én történetem a következő:
Március 9-én elrendeltem a www.netvital.hu oldalról egy nagyobb összegben, kaptam egy válasz e-mailt, hogy miket rendeltem és 2-5 napon belül kiszállítják a rendelést. Pár nap múlva már gyanús volt, hogy semmilyen értesítés nincs ezzel kapcsolatban. Írtam e-mailt, hívtam sok telefonszámot, de a cég sajnos soha nem elérhető telefonon. Ezek után már olvastam nagyon sok negatív véleményt is. A rendelést kifizettem, elérni nem lehet őket. Több webshopot is üzemeltetnek, telefonszámok mindenhol megegyeznek. Sajnos nem tudom, hogy ebben a helyzetben hova lehet fordulni. Első ránézésre egy teljesen normális webáruháznak tűnik.
Köszönöm a segítséget
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Panaszos!
Válaszunk röviden: A közöttetek lévő érvényes szerződés szerint az eladó vállalkozásnak teljesítenie kell a megrendelésedet, amennyiben nem teszi szerződésszegést követ el. Tehát, továbbra is követelheted a teljesítést, de akár el is állhatsz a szerződéstől.
Esetedben sajnos az internetes vásárlás talán legnagyobb mumusával állunk szemben, hiszen a fogyasztó nagy kockázatot vállal akkor, ha előre kifizeti a hőn áhított termék vételárát és adott esetben a szállítási költséget, viszont a csomag hosszabb várakozás ellenére sem érkezik meg. Ezt még kedvezőtlenebbé teszi az a körülmény, ha a vállalkozás nem hajlandó a fogyasztóval kommunikálni, a megkeresésekre reagálni. Mégis akkor a legkilátástalanabb a helyzet, ha a vállalkozás nem beazonosítható, tehát a webáruház felületén sehol sincs feltüntetve legalább a vállalkozás neve és székhelye, hiszen ilyen esetben felmerülhet a csalás gyanúja, amely miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tehetünk ugyan a rendőrségen, ez azonban a pénzünk visszaszerzését nem fogja befolyásolni. Esetedben szerencsére erről nincsen szó, hiszen megtekintettük az említett webáruházat és már a kezdőlap alján látható, hogy a webáruházat mely vállalkozás üzemelteti és annak hol található a székhelye. Ezen minimum információk meglétét minden online vásárlást megelőzően érdemes egyébként csekkolni, hogy ezzel is kizárjunk egy esetleges buktatót. Sőt, a vásárlói véleményeket is jobb előbb megnézni, mint utóbb, ha olyan oldalról rendelünk, ahonnan még soha, hiszen a vásárlói vélemények sokat elárulnak az adott vállalkozásról, segíthetik a tájékozott fogyasztói döntéshozatalt.
A konkrét esetet tekintve egyébként két úton indulhatsz el. Persze, nem szerencsés az, hogy a vállalkozás nem igazán hajlandó kommunikálni, de mindenképpen azzal kezdeni, hogy közvetlenül vele próbáld meg rendezni a problémát.
A továbbiakban tehát két lehetőség közül választhatsz:
1. Amennyiben még van bizalmad a vállalkozás iránt és továbbra is szeretnéd, hogy a termék megérkezzen, úgy egy utolsó, felszólító levélben (pl.e-mailben) szólítsd fel a vállalkozást a teljesítésre egy általad reálisnak ítélt póthatáridőt tűzve erre (pl. még 5-8 nap).
2. Ha már nem tartasz igényt a termékre, a 45/2014. (II.26.) Korm.rendelet alapján elállhatsz a szerződéstől. Ha ezen opció mellett döntesz, elsősorban azt javasoljuk, hogy elállási szándékodat írásban közöld a vállalkozással és szólítsd fel az ebből folyó ellenérték-visszafizetési kötelezettsége teljesítésére, melyre a vállalkozásnak a jogszabály értelmében az elállási nyilatkozatról való tudomásszerzésétől számított 14 naptári napja van.
Bármelyik opciót választottad, ha a határidő eredménytelenül telik el, az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésedre:
– A lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárását kezdeményezheted, amely eljárás díjmentesen vehető igénybe és célja az, hogy a felek között megállapodás szülessen a vitás kérdésben hivatalos kereteken belül.
– Nagyobb összegek miatt a vételár visszaszerzése céljából megfontolandó a közjegyző előtti fizetési meghagyásos, illetve európai fizetési meghagyásos eljárás is. Ezek viszont díjköteles eljárások, amely díj a követelt összeg 3%-át jelenti, de minimum 8 ezer Ft.
– Végül, természetesen a polgári peres eljárás megindításának lehetősége is nyitva áll előtted, ha abban látod a megoldást. Azt azonban érdemes szem előtt tartani, mielőtt belevág az ember, hogy a bírósági eljárás igen költséges és időigényes lehet.
– Azzal kapcsolatban egyébként, hogy a vállalkozás nem reagál a megkereséseidre, továbbá a szállítás idejét tekintve valószínűsíthetően megtéveszti a fogyasztókat, a megyei Kormányhivatalban működő Közlekedési, Műszaki Engedélyezési, Mérésügyi és Fogyasztóvédelmi Főosztályon tehetsz bejelentést, ez az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság. Ez utóbbi lehetőség igénybevétele azonban az egyedi jogvitára nem lesz kihatással, annak eredményeként sem a terméket, sem a kifizetett ellenértéket nem fogod visszakapni, viszont bejelentésed nyomán a hatóság vizsgálódni kezdhet és jogsértés megállapítása esetén különféle szankciókkal sújthatja a vállalkozást. Ahhoz viszont, hogy a terméket vagy a kifizetett összeget megkapd, a már fentebb említett eljárások nyújthatnak segítséget.
A jövőre nézve egyébként egy jó tanács:, érdemes megfontolni online vásárlás esetén az utánvétes fizetési opciót, még akkor is, ha azért a vállalkozás felszámít egy pár száz forintos költséget, hiszen ez nagyobb biztonságot nyújt a fogyasztónak, redukálja a hoppon maradás esélyét, illetve egy ilyen helyzetben, mint a tiéd, nem kell a fogyasztónak a saját pénze után loholnia.
Üdvözlettel: FOME
Fejlemény:
Köszönöm, a csomagot megkaptam tőlük, de nagyon sok vevő ír róluk panaszt.
Szép napot!