Egy turista mit tehet? – Fogyasztóvédelmi tudnivalók utazáskor

Az emberek többsége szeret utazgatni, kirándulni, felfedezni. Valaki az egész világot bejárja, míg mások csak a saját országukra, esetleg a közvetlen környezetükre kíváncsiak. De miért is lényeges ez? Igen egyszerű a válasz: utazásaink során is felmerülhet számos olyan probléma, ami a fogyasztóvédelem sajátja, ezért érdemes tudásunkat ezen a téren is tágítani, elkerülve ezáltal a meglepetéseket és a felesleges bosszankodást. Minden téren fontos ugyan az előzetes információszerzés, de bátran kijelenthetjük, hogy ez az utazások terén különösen hangsúlyos. Ha ismerjük az esetleges buktatókat, a különböző helyzetekben érvényesíthető jogainkat, valamint azt, hogy hova fordulhatunk segítségért, tudatos fogyasztóként kelhetünk útra. De lássunk is néhány hasznunkra váló infót!

1. Szeretném lemondani a szállásfoglalásom, de a szállásadó nem hajlandó visszafizetni az előleget. Ez így rendben van?

Szállásfoglalás esetében a lemondásra, valamint annak költségeire, a visszatérítésre vonatkozó rendelkezéseket a foglalás feltételei tartalmazzák. Érdemes tehát a foglalás előtt alaposan áttanulmányozni a foglalási feltételeket, illetőleg a vállalkozás Általános Szerződési Feltételeit, hogy a későbbiekben ne érje váratlanul, ha az előleg lemondás esetén nem jár vissza.

Szállásfoglalás esetében a 14 napos indokolás nélküli elállási jog nem illeti meg a fogyasztót!

2. A járatomat törölte a légitársaság, ezzel kapcsolatban milyen jogaim vannak?

Járattörlésről akkor beszélünk:
– ha a légitársaság a foglaláson szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem átteszi az utast egy másik menetrend szerinti járatra,
– a repülő felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre, így az utasnak egy másik járattal kell utaznia,
– a járat nem arra a repülőtérre érkezik, amelyik az utas jegyén úti célként szerepel.

Az uniós jogszabályok értelmében a járatod törlése esetén jogosult vagy arra, hogy visszatérítést kapj az út azon részére eső jegyár után, amelyet nem tettél meg, vagy pedig arra, hogy a légitársaság a lehető legkorábban átfoglalja a jegyet egy másik járatra. Ha már kiérkeztél a repülőtérre, amikor a járattörlésről értesítenek, és az átfoglalást választod, a légitársaságnak – a várakozási idővel arányban – enni- és innivalót is biztosítania kell, továbbá lehetőséget arra, hogy kétszer ingyenesen telefonálhass, illetve SMS- vagy e-mail-üzenetet küldhess. Ha az a járat, amelyre a jegyet átfoglalták, csak a következő napon indul, a légitársaságnak éjszakára szállodai elhelyezésről is gondoskodnia kell. A körülmények függvényében pénzbeli kártérítésre is jogosult lehetsz.

3. A repülőgép, amelyen utaztam, több órás késéssel érkezett meg. Jár ez alapján valamilyen kompenzáció, esetleg kártérítés?

Ha 3 órás vagy annál több késéssel érkezik a járat  célállomására, pénzügyi kártérítésre vagy jogosult, feltéve, hogy a késés nem rendkívüli körülményeknek tudható be. Ha járat több mint 2 órás késéssel indul, a légitársaságnak gondoskodnia kell ellátásról is, tehát ételről és frissítőről, valamint szállásról, ha az szükséges.

4. Ha törlik a járatomat, kaphatok kártérítést? És mi a helyzet a késéssel?

Bizonyos feltételek teljesülése esetén mindkét esetben járhat kártérítés. A fogyasztó akkor nem jogosult kártérítésre, ha a járattörlésre/járatkésésre rendkívüli körülmények, például rossz időjárási viszonyok miatt került sor. A légitársaságnak azonban ebben az esetben is kötelessége, hogy jegyár-visszatérítést vagy átfoglalási lehetőséget ajánljon fel és, hogy a várakozás során gondoskodjon az ellátásról, tehát frissítőkről, étkezésről és/vagy szállásról.

5. A járatomat törölték, ezért tájékoztattak, hogy visszafizetik a pénzem. Milyen határidő vonatkozik erre?

A légitársaságnak a járattörléstől számítva 7 napon belül meg kell térítenie a jegy árát. Ezen felül jogosult lehetsz kártérítésre is, ami attól függ, milyen okból törölték a járatot. A kártérítés megfizetése tekintetében azonban nincs jogszabályban rögzített határidő.

6. Mit a teendő, ha elveszett, megrongálódott vagy késve érkezik a poggyász?

A poggyászkárokra vonatkozó szabályokat egy nemzetközi egyezmény, a Montreáli egyezmény tartalmazza.
Kártérítés az igazolt költségekre és a benyújtott számlákra nagyságrendileg 1400 EUR összeghatárig vonatkozik. Ha azonban megállapítást nyer, hogy a poggyász azért rongálódott meg, mert már eleve hibás volt, az utas nem jogosult kártérítésre.
Kártérítés igényléséhez a fogyasztó már a repülőtéren panaszbejelentő nyomtatvány felvételét (ún. PIR nyomtatvány) kérheti. A poggyász elvesztését vagy megrongálódását haladéktalanul, de legkésőbb 7 napon belül, írásban, az érintett légitársaságnak címezve kell megküldeni.
Amennyiben nem érkezik meg a poggyász, az 21 nap eltelte után elveszettnek tekintendő.
A késve megérkezett poggyász esetében a kérelmet szintén haladéktalanul, de legkésőbb a poggyász átvételétől számítva 21 napon belül kell benyújtania az utasnak a légitársasághoz.
Ha értékes tárgyakat viszel magaddal az útra, érdemes utasbiztosítást kötnöd, amely megfelelő kárfedezetet nyújt. Ha nem szeretnél utasbiztosítást kötni, díj ellenében kérheted a légitársaságnál a kártérítési összeg megemelését (azaz 1400 euró feletti összeg rögzítését). Ezt az utazás előtt, legkésőbb a poggyász feladásakor meg kell tennie.

7. Uniós polgárként minden repüléskor megilletnek az uniós jogok?

Az uniós utasjogokkal az utas akkor élhet:
– ha a járatot üzemeltető légitársaság valamelyik EU-s országban van bejegyezve,
– ha az EU területén belül utazik, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot,
– európai uniós légitársaság által üzemeltetett járattal érkezik egy, az Európai Unión kívüli repülőtérről az EU-ba,
– az EU területéről induló, nem uniós országba érkező járattal utazik, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot.

Ha a tengerentúli járatot nem uniós légitársaság üzemelteti, a cég bejegyzett székhelye szerinti ország utasjogai illetnek meg.

8. Utazási csomagra fizettem be, azonban az utazásszervező arról tájékoztatott, hogy az eredetileg befizetett összegre még rá kell fizetnem bizonyos körülmények miatt. Tehetek ez ellen valamit?

Az utazásszervező csak abban az esetben emelheti az utazási csomag árát, ha a szolgáltatások konkrét költségei emelkednek (például az üzemanyag ára). Ezt világosan rögzíteni kell a szerződésben, továbbá az utazási csomag megkezdése előtt legkésőbb 20 nappal szabad árat emelni. Ha az áremelés mértéke meghaladja az utazási csomag teljes árának 8%-át, a vevő elállhat a szerződéstől lemondási díj megfizetése nélkül.

9. Az utazás törlése esetén az utazásszervező köteles az utazási csomag teljes díját visszatéríteni?

Ha az utazásszervező az utazás megkezdése előtt törli az utazási csomagot, rendes körülmények között a fogyasztó pénzvisszafizetésre, és adott esetben kártérítésre jogosult.

Kivételes körülmények esetén – pl. ha természeti katasztrófa történik vagy olyan súlyos biztonsági problémák merülnek fel a célállomáson, amelyek valószínűsíthetően befolyásolják az utazási csomagot – az utazásszervező törölheti az utazási csomagot. Ugyanilyen okokból kifolyólag a fogyasztó is elállhat az utazástól anélkül, hogy ezért lemondási díjat kellene fizetnie. Ilyen esetekben visszajár minden befizetett összeg, de kártérítésre való jogosultság nem keletkezik.

A jelenlegi koronavírus-járvány miatt a szervezők utalványt is felajánlhatnak, amely később beváltható. Ügyfélként azonban jogában áll a fogyasztónak ekkor is, hogy a készpénz-visszatérítést válassza

10. Egy szervezett utazásra szeretnék befizetni, mi az amire érdemes ügyelni a szerződéskötés előtt?

A következőkre fordítsunk különös figyelmet:

– a prospektusok tájékoztatásainak áttanulmányozására;
– pontosan mit tartalmaz az ár;
– a hirdetett ár tartalmazza-e a fakultatív programok árát, amennyiben nem, a külön programok áráról érdeklődjünk előre;
– egyénileg lehetséges-e a látnivalók megtekintése, a programokon való részvétel;
– körutazásnál a másik városba szervezett egész napos fakultatív kirándulás esetén a csoport visszatér-e az adott városba vagy sem;
– a szállás hol helyezkedik el pontosan, több esetben a „város környéki” kifejezés egy tömegközlekedéssel nem, vagy nehezebben megközelíthető külvárosi részt is takarhat;
– járjunk utána internetes értékelési oldalak segítségével, hogy a szállás színvonala, annak szolgáltatásai és az ellátás valóban megfelelnek az utazásszervező állításainak;
– érdeklődjünk az idegenvezető külföldi elérhetőségéről, illetve a kifogások jelzésének módjairól, ügyfélszolgálati elérhetőségekről!

Hozzászólok