Egységesen foglalt légijáratok késésnek megítélése – az Európai Bíróság ítélete a United Airlines ügyében

Dr. Hajnal Zsolt

Április 7-én az EUB ítéletet hozott a United Airlines ügyben (C-561/20), amelyben a légi utasok jogaival foglalkozott egy késve érkező csatlakozó járat esetén.

A 261/2004 EK utasjogi rendelet alkalmazási körét alapvetően az indulási ország elve köré építi, továbbá akkor alkalmazandó még, ha a járat egy EU országba érkezik és a légifuvarozó egy valamely EU országban nyilvántartott vállalkozás. Ennek értelmezése viszont mindig gondot jelent az összekapcsolt, oda-vissza foglalt és közbenső járatoknál.

Az Európai Bíróság korábbi ítélkezési gyakorlata már hangsúlyozta, hogy az egy helyfoglalásban szereplő járatokat egyetlen egységként kell kezelni. Az EUB egyetértett azzal a ténnyel, hogy mivel a 261/2004/EK rendelet a késéssel járó légi járatokért való felelősséget az üzemeltető légi fuvarozókra hárítja, az utasok a jelen ügyben egy nem uniós légi fuvarozóval, a United Airlines-szal szemben állnak fenn követeléssel. Az összes járatot a Lufthansával kötött kódmegosztási (code sharing agreement) megállapodás alapján üzemeltették, ami azt jelenti, hogy egy olyan fél nevében jártak el, akinek szerződéses kötelezettsége volt az utasokkal szemben.

A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-21-05 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.

Hozzászólok