Elállási jog és a visszaküldés módja, költségei

– Mit tegyek, ha megérkezik a megrendelt termék, de nem szeretném megtartani?

Közöljük az elállási nyilatkozatunkat a vállalkozással. Ezt megtehetjük szóban is, azonban javasoljuk, hogy a bizonyhatóság kedvéért tegyünk írásban, úgy hogy az bizonyítható legyen egy jogita esetén. Ha írásban közöljük az elállás nyilatkozatunkat, ezt megtehetjük a saját szavainkkal megfogalmazva, úgy hogy egyértelműen kiderüljön az elállási szándékunk, vagy használhatjuk a 45/2014. korm. rendelet mellékletében található mintát vagy a vállalkozás által biztosított sablont is.

– Nem szeretném megtartani a terméket, ezért nem veszem át, amikor jön a futár. Ezzel jelzem az elállást. A vállalkozás erre válaszul követeéi rajtam a szállítási költséget.

Az elállási jog gyakorlásához fontos a nyilatkozat, szándék közlése a vállalkozással. Az csomag átvételének megtagadása, vagy egyszerűen az, hogy nem fogadjuk a futárt, nem jelent elállási nyilatkozat közlést. A rendeléssel köztünk és a vállalkozás között adásvételi szerződés jön létre, ez mindkét fél részére keletkeztett kötelezettséget. A fogyasztó az, hogy a megvásárolt terméket átvegye és kifizesse. Ha a fogyasztó nem veszi át a terméket a szerződést szeg, és a vállalkozás jogosan kéri a kiszállítás költségét, hiszen ez egy keletkezett költség az ő oldalán. Ha megrendeltük a terméket és már a kézbesítés előtt tudjuk, hogy nem tartunk igényt a termékre, küldjünk a vállalkozésnak elállási nyilatkozatot. Ez lesz a szabályos eljárás a részünkről.

-Elálltam a vásárlástól, a terméket visszaküldeném, ez kinek a költsége?

A jogszabály úgy rendelkezik, hogy főszabályként a visszaküldés költsége fogyasztót terheli. Ez alól kivétel, ha a vállalkozás ezt a terhet kifejezetten magára vállalta (pl. az Általános Szerződési Feltételben). Ha nincs ilyen vállalás, akkor ez a fogyasztó költsége. Így elállás esetén a vállalkozástól a termék vételárát, és kiszállítás költségét kérhetjük (ha volt ilyen).

-Ha az webáruháznak van a közelemben lévő boltja, oda is visszavihetem a nem kívánt terméket?

Igen, tavalyi évben hatálybalépő módosítás következtében, ha a webáruházat működtető vállalkozásnak van olyan üzlete, ahol értékesítést végez (tehát pl. nem csupán iroda), akkor oda is visszavihetjük a terméket és egyben közölhetjük is az elállási szándékunkat. Ezzel megspórolhatjuk a visszaküldés költségét (szállítási költség), pláne akkor, ha az üzlet a közelünkben van.

 

Hozzászólok