Fizettem, és „akkor tudtam meg, hogy Kínából fog érkezni a rendelésem”

A címbeli mondat sokat elmond arról, szegény panaszosunk mennyire volt tisztában azzal, honnan is rendeli a közismert márka nevével feltüntetett fülbevalót. Unalomig ismételt, mégis legfontosabb tanácsunk: első vásárláskor egy sosem hallott webshopon legyünk hiperóvatosak! Tényleg megéri az a pár perc és klikk, például hogy ne fizessünk egy márkás fülbevalóra vágyva egy téli sapkáért 14 ezer forint helyett 21 ezret – amennyiért egyébként itthon, megbízható helyről miénk lehetett volna egy eredeti darab is.
Neten rendeltem, Pandora fülbevalót február 28.-án kb 14 000 ft értékben. Még akkor a számlámról 21 000 ft-ot vették le, áll. euró árfolyam különbözet. Akkor tudtam meg hogy Kínából fog érkezni a rendelésem.
Március 21.-én kaptam egy csomagot Kínából, amiben volt egy kB. 2000 ft érő télisapka. Írtam nekik de nem veszik fel a kapcsolatot.
Mit tehetnék?
Előre is köszönöm!
A Panaszakadémia tanácsa:
Kedves Panaszos!
Válaszunk röviden: Akár egy csaló webáruházba is belefuthattál, ennek ellenére ügyed még megoldódhat.
Azt sajnos nem közölted, hogy a vállalkozás – amely a webáruházat üzemelteti – hol rendelkezik székhellyel. Ennek okán kitérünk valamennyi lehetséges opcióra a továbbiakban, hogy a megfelelő szervekhez fordulhass ügyed minél hamarabbi megoldása érdekében.
A jogi helyzetet tekintve esetedben egy nem szerződésszerű teljesítés áll fenn, mivel nem azt a terméket kaptad, amit egyébként megrendeltél. A nem szerződésszerű teljesítés tulajdonképpen szerződésszegés, amely vonatkozásában a Polgári Törvénykönyv előírja a következőket:
6:138. § [A teljesítés követeléséhez való jog]
Szerződésszegés esetén a sérelmet szenvedett fél jogosult a szolgáltatás teljesítésének követelésére.
6:140. § [Elállás, felmondás]
(1) Ha a szerződésszegés következtében a jogosultnak a szerződés teljesítéséhez fűződő érdeke megszűnt, elállhat a szerződéstől, vagy ha a szerződéskötés előtt fennállt helyzetet természetben nem lehet visszaállítani, felmondhatja azt, ha e törvény eltérően nem rendelkezik.
A szerződésszegésre tekintettel követelheted tehát a vállalkozástól, hogy az eredetileg megrendelt terméket szolgáltassa, de akár el is állhatsz a szerződéstől és követelheted az általad kifizetett összeg visszatérítését.
Elsődlegesen mindenképpen azt javasoljuk, hogy a fentebb leírtakra hívd fel írásban a vállalkozás figyelmét és szabj egy póthatáridőt az eredetileg megrendelt termék megküldésére vagy a vételár visszafizetésére. Akkor viszont, ha a a felszólító leveled hatására sem tért jobb belátásra a vállalkozás, a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testületnél alternatív vitarendezési eljárást indíthatsz díjmentesen. De szintén ingyenesen akár a magyarországi Európai Fogyasztói Központhoz is fordulhatsz segítségért, amennyiben külföldi székhellyel rendelkező vállalkozásról van szó, mivel a Központ kifejezetten a határon átnyúló fogyasztói ügyekre specializálódott.
A Békéltető Testületről és a magyarországi Európai Fogyasztói Központról az alábbi linkekre kattintva találsz bővebb információkat :
További két opciót kínál a helyzet rendezésére a közjegyző előtti fizetési/ európai fizetési meghagyásos eljárás (a vételár visszaszerzése céljából) és a polgári peres eljárás.
Előbbiről a következő honlapon informálódhatsz:
https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/FMH-es-annak-vegrehajtasa-FMHVH-az-eljarasrol.php
https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/EUFMH.php
Végül, mivel esetedben felmerül a megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanúja is, ezért a felsorolt lehetőségek bármelyikének igénybevételével párhuzamosan hatósági bejelentést is eszközölhetsz. Ezt a megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán (elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság) teheted meg.
Az utóbb felsorolt lehetőségekkel csak abban az esetben élhetsz, ha a vállalkozás alapvető adatait, azaz legalább a nevét és székhelyét ismered. Ellenkező esetben sajnos csak a csalás gyanúja miatti, ismeretlen tettes elleni feljelentés áll rendelkezésedre.
Szeretnénk továbbá arról is tájékoztatni, hogy amennyiben nem uniós országból rendeltél, fogyasztóvédelmi eszközök sajnos nem állnak rendelkezésedre. Ennek ellenére azonban érdemes felvenni a kapcsolatot ilyen esetben is az Európai Fogyasztói Központtal, hátha segítséggel, hasznos tanácsokkal tudnak szolgálni.
Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.
Üdvözlettel:
a Panaszakadémia csapata
Meg kellene nézni, hogy honnan rendel és főleg nem előre kifizetni!