Hibátlan, de mégsem jó

Az alábbiakban leírt történet bármelyik fogyasztóval megtörténhet, sőt lehet már meg is történt. Az üzletben vásárolt hibátlan a termék, de mégsem megfelelő történet kapcsán rengeteg féligazság él a fejekben. Egy tudatos fogyasztó, azonban nem elégszik meg a féligazságokkal, lássuk mi a helyes megoldás!
Sziasztok!
Vettem a kisfiamnak egy cipőt egy nagy cipőboltban. A vásárlásra nem rángattam el magammal a gyereket, lemértem a lábát otthon, amennyire tudtam és egyedül vettem meg a cipőt. Persze, amikor hazaértem egyből rápróbáltam a kisfiamra a cipőt, és nem jó rá. Másnap szaladtam vissza az üzletbe, ahol közölték, hogy mivel nincs baja a cipőnek, ezért nem adják vissza a vételárat, hanem levásárolhatom, adnak egy utalványt. Akkor nem jól tudom? hogy ha 3 napon belül gondolom meg magamat, akkor vissza kell adniuk az árát, én emiatt rohantam vissza már másnap.
Elfogadtam az utalványt, de engem ez nem hagy nyugodni. Amita
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
Kedves Amita!
Jól tette, hogy írt nekünk, igyekszünk segíteni, és elmagyarázni a jogi hátteret.
Jelenleg (ez a jelenleg a 90-es évtől tart) nincs Magyarországon olyan szabályozás, amely arra kötelezné a vállalkozást, hogy az üzletében vásárolt nem hibás termék estén visszaadja a vételárat. Általában a régi szabályokat és új, de nem idevonatkozó szabály összekeveredéséből marad meg a közgondolkozásban például az, hogy ilyen esetben 3 napon belül visszakapjuk a vételára.
Tehát ma hazánkban nem kötelezi egy jogszabály sem arra az eladó vállalkozást, hogy az amúgy hibátlan terméket visszavegye, de a kereskedő saját maga, önként dönthet úgy, hogy a nála vásárolt hibátlan terméket visszaveszi vagy valamilyen más megoldást biztosít. Ugyanis a vállalkozás úgy dönt, hogy önt vállalást tesz, akkor annak a feltételeit is ő határozza meg (pl. mennyi időn belül visszavenni, kell-e a blokk, milyen állapotban lehet a termék, stb.) és azt is ő dönti el, hogy milyen lehetőséget biztosít, visszaadja a vételárat vagy levásárlást vagy utalványt biztosít vagy egyéb megoldást.
Fontos hangsúlyozni, hogy hagyományos, tehát üzletben történő vásárlásról beszélünk, a termék, amit visszavinnénk az nem hibás, csak valamilyen okból nem szeretnénk megtartani. Online vásárlásra és hibás termékekre más szabályok vonatkoznak.
A vállalkozásnak a vállalásáról előre kell tájékoztatni a fogyasztót, általában az üzletben egy tájékoztató feliraton, vagy a nyugtán helyezik el az információt, ha bizonytalanok vagyunk vásárláskor erre vonatkozóan, kérdezzük meg.
A leírtak alapján az álláspontunk az, hogy a vállalkozás ebben az esetben helyesen járt el. (Feltételezzük, hogy a saját vállalásával összhangban járt el.)
Bízunk benne, hogy segíthettünk!