“Hogy egy zárt papírdobozban egy üveg sértetlen-e, honnan tudhatnám?”

Szegény Lia ritka pechesnek tűnik ezzel az üveg kádparaván vásárlással. Teljesen érthető az ő gondolatmenete is, miközben a vállalkozás védekezése is jogos. Egy tanulsága lehet az esetének: bármennyire is kényelmetlen, főleg nagy értékű termékeknél ne legyünk se restek, se szégyellősek kibontatni a terméket átvétel előtt.

Tisztelt Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete!

Az alábbi történettel fordulnék önökhöz:

A debreceni Gulyás Tüzépnél vásároltunk egy üveg kádparavánt, melyet gyári papírcsomagolásban a raktáros által targoncával kihozott fekvő állapotban pozícióváltozás nélkül a raktáros segítségével helyeztünk be saját gépjárművünkbe. Otthon kivételkor vízszintes helyzetből függőleges helyzetbe helyezéskor észleltük, hogy a dobozban hangjából ítélve törött üveg van. A céget értesítve a doboz kibontását és szabad szemmel való meggyőződést javasoltak, mely során meggyőzödtünk róla, hogy az egyik elem valóban szilánkosra tört.

Hivatalos panasz után a cég arra hivatkozik, hogy ha törött állapotban adták volna át a terméket, azt átvételkor észleltük volna, ill. átvételkor aláírásunkkal igazoltuk, hogy a termék sértetlen volt mikor átvettük. Én úgy gondolom, hogy mivel a targoncáról ugyanabban a pozícióban került be az autóba, a törött üvegnek nem volt lehetősége mozdulni, emellett egy zárt papírdobozon nem látunk át, így semmilyen módon nem volt lehetőségünk meggyőződni arról, hogy a terméket sértetlen állapotban adták át. A cégtől a termék cseréjét kértem, melyet elutasítottak. Tisztelettel kérem segítségüket, véleményüket.

“Az árut és a raklapot mennyiségileg é minőségileg kifogástalanul átvettem”, szó szerint pont így szerepel (nyelvtani hibával együtt) sajnos, ami jogilag valószínűleg támadhatatlan, de továbbra is úgy gondolom, hogy azt, hogy egy zárt papírdobozban egy üveg sértetlen-e, honnan tudhatnám? Ilyet csak akkor írathatnának alá, ha átvételkor kibontásra kerülne az adott termék.

Köszönöm a választ.

Lia

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves István!

 

Válaszunk röviden: Az aláírt nyilatkozat sajnos arról tesz tanúbizonyságot, hogy a termék a vásárlás, illetőleg az átvétel időpontjában sértetlen volt, így álláspontunk szerint nem beszélhetünk hibás teljesítésről.

Esetedben a nyilatkozat aláírása jelenti a problémát, hiszen annak bizonyítása, hogy a hiba a vásárlás, átadás időpontjában még nem állt fenn, ugyan a vállalkozást terheli, azonban az általad aláírt nyilatkozattal, ami az áru, tehát a termék és nem csak annak csomagolása hibátlanságát is alátámasztja, ezt könnyedén megteheti. Álláspontunk szerint a nyilatkozat okán tehát az a helyzet áll elő, hogy voltaképpen nem beszélhetünk hibás teljesítésről. Az a hivatkozás, miszerint a vállalkozás csak abban az esetben írathatná alá a fogyasztóval a kérdéses nyilatkozatot, amennyiben a csomag valóban kibontásra kerül, sajnos ilyenformán nem állja meg a helyét, hiszen a termék sértetlenségéről való meggyőződés ez esetben a fogyasztó feladata, annak elmulasztása a vállalkozás számára nem róható fel.

Amennyiben lehetőséged lett volna arra, hogy a termék állapotát ellenőrizd, azonban ezen momentum hiányában írtad alá a sértetlenséget tanúsító nyilatkozatot, úgy a vállalkozás eljárása nem tekinthető jogsértőnek álláspontunk szerint. Akkor azonban, ha úgy véled, a vállalkozás a nyilatkozattal megtévesztő, netán agresszív módon jár el a fogyasztókkal szemben, a lakóhelyed szerinti megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán (elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóság) tehetsz bejelentést annak érdekében, hogy megállapítást nyerjen, beszélhetünk-e fogyasztóvédelmi jogsértésről, avagy sem. Amennyiben a hatóság megállapítja, hogy a vállalkozás eljárása jogsértő, úgy kiszabja a megfelelő szankciókat, elősegítvén ezzel a jövőbeni jogkövető magatartást.

Akkor pedig, ha a vállalkozással szembeni igényednek szeretnél érvényt szerezni, ám közvetlenül a vállalkozással nem jutsz eredményre, azt javasoljuk, hogy indítsd meg a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárását. Ez egy fogyasztóvédelmi többletlehetőség, aminek révén hivatalos kereteken belül kísérelheted meg a jogvita rendezését. Az eljárás díjmentesen áll a fogyasztók rendelkezésére, tehát nem veszíthetsz vele.

A Békéltető Testületről és eljárásáról, annak megindításáról az alábbi honlapon találsz részletesebb információkat, továbbá az eljárást kezdeményező kérelmedet is benyújthatod ezen a felületen keresztül: www.bekeltetes.hu

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel:

a Panaszakadémia csapata

 

 

Hozzászólok