Hogy utazzunk Volán buszon, amíg nem lehet a sofőrnél jegyet venni?

A járványhelyzet alatt a kontaktusok csökkentése céljából átmenetileg megszűnt a buszokon a sofőrnél váltható jegy megvásárlásának lehetősége. “Pff, – mondja erre Dávid (29) – hát majd veszek előre a honlapon, vagy csak van rá egy app!” “Jézusmária, hát hogy megyek akkor be a városba?” – csapja össze a kezét Marika néni (76), akinek sem okostelefonja, sem bankkártyája, csak a készpénze és a szüksége van meg az utazáshoz. Szerencsére van megoldás, valójában neki sem kell megkérnie a szomszéd Jóskát, hogy segítsen.

A problémám az, hogy ha kis településről szeretnénk a Volán buszjárattal utazni valahová, akkor a vírushelyzet miatt a buszon nem lehet menetjegyet vásárolni. 3 lehetőség kínálkozik buszjegy vásárlásra: 1. Egy applikáció letöltése és használata okostelefonon, amihez szükséges bankszámla bankkártyával. Tudjuk, hogy ezzel nem rendelkezik minden ember vagy éppen nem ért hozzá. 2. Online buszjegy vásárlás: próbáltam, de bármilyen 2 települést adok meg, kiírja a felület, hogy ezekkel az adatokkal nem tudok vásárolni jegyet. Utánaolvastam és kérdeztem ügyfélszolgálaton, ahol azt az információt kaptam, hogy azon a felületen kizárólag Pest megyén belüli utazáshoz lehet buszjegyet vásárolni… 3. Jegypénztár, elővételben jegyet vásárolni: a legközelebbi hozzánk 23 km-re van. Oda is el kellene utazni valahogyan. Mivel ez a probléma nem egy embert érint, jelen esetben például gyermekekkel kapcsolatos ügy intézése miatt kellene megyeszékhelyre utazni, úgy gondolom, szükséges lenne erre az (remélhetőleg) átmeneti időre is egy megnyugtató megoldásra azoknak, akik nem rendelkeznek személygépkocsival, okostelefonnal és bankszámlával. Köszönöm szépen, hogy elolvasták levelemet.
Mellékelem az oldalt, ahol tájékozódtam:
https://www.volanbusz.hu/hu/hirek/hir/36561-jegy_es_berletvaltasi_lehetosegek_2021_marcius_29_tol_hetfotol_

 

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Panaszos!

Válaszunk röviden: Ugyan nem a jelenlegi jegyvásárlási lehetőségek felsorolásánál, hanem picivel arrébb, de a vállalkozás honlapján fellelhető a felvázolt problémára vonatkozó válasz.

Eseted kapcsán mi is szemügyre vettük a Volánbusz honlapját, ahol az általad említett jegyvásárlási lehetőségek felsorolása mellett a következő tájékoztatásra bukkantunk:
„Azon utasaink számára, akik nem rendelkeznek menetjegy vagy bérlet vásárlását lehetővé tevő mobileszközökkel, vagy egyéb, méltányolható okból nem tudnak elővételben menetjegyet vásárolni, 2021. március 29-től – a fedélzeti jegykiadás ideiglenes felfüggesztésének időtartama alatt – biztosítjuk, hogy az utazás során, az ellenőrzések alkalmával, pótdíj megfizetése nélkül is megválthassák jegyüket.”
Ez tehát egy csapásra választ ad az általad ismertetett problémára. Felmerülhet azonban a kérdés, hogy vajon az ellenőr mi alapján fogja azt eldönteni, hogy adott esetben valóban egy olyan utassal áll-e szemben, akinek nem volt lehetősége megváltani a menetjegyet az egyébként rendelkezésre álló módokon. Tekintettel azonban arra, hogy a Volánbusz rövidke tájékoztatójában bizonyítást nem említ, ezért álláspontunk szerint az ellenőr nem jogosult arra, hogy a menetjegy nélküli utast a jegyvásárlási lehetőségeinek hiánya bizonyítására kötelezze. Figyelembe egyébként azt, hogy a tájékoztató bizonyításról nem szól, úgy gondoljuk, hogy igen körülményes lehet az alapvélelem – miszerint a járványhelyzet miatti korlátozások következtében, méltányolható okból nem rendelkezik az utas menetjeggyel – megdöntése.
Még a Volánbusz honlapjának megtekintését megelőzően, üzeneted első körös olvasása után arra az álláspontra helyezkedtünk a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény alapján, hogy a busszal történő tömegközlekedés a közszolgáltatások közé tartozik, így az alapellátás igénybevételének lehetőségét minden fogyasztó számára egyenlő feltételek szerint biztosítania kell a szolgáltatónak. Az oldal megtekintése után, az ott szereplő, fentebb is idézett tájékoztató alapján megállapítottuk, hogy ennek eleget is tesz a vállalkozás.
A pandémia életünk számos szegmensét fenekestül felforgatta és vannak sajnos olyan területek, ahol az alkalmazkodás nem feltétlenül egyszerű feladat, viszont – ahogy az az általad felvetett probléma vonatkozásában is jól látszik – minden érintett megpróbál a lehető legjobban alkalmazkodni és biztosítani azt, hogy ebben a speciális helyzetben se legyen senki kizárva a közszolgáltatásból.
Amennyiben egyéb részletekre is kiterjedő választ szeretnél, úgy javasoljuk, hogy keresd fel kérdéseiddel a Volánbusz Zrt. felügyeleti szervét, azaz Innovációs és Technológia Minisztériumot!

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel:FOME

Hozzászólok