Így nem szabad használt autót venni

Őszintén nem értem azokat az embereket, akik próbaút és autószerelő bevonása nélkül bele mernek vágni egy használt autó vásárlásába. A szakmában dolgozókat leszámítva ez nem egy mindennapos tétel, hogy majd a rutin meg az évek! Ráadásul még a legolcsóbb használt jármű esetén is többszázázer, de inkább millió forintot fogunk kiadni érte, hát miért nem lehet rászánni azt a pártízezret, amiért egy általunk felkért szervizes átnézi a kocsit megvásárlás előtt? Minden együttérzésünk a kedves levélíróé, de olvasóinknak nem tudunk mást tanácsolni, mint hogy egy életre tanuljuk meg az esetéből: így nem szabad használt autót venni.

Tisztelt Cím!
Vettem egy használt autót, ami a hirdetés alapján kitűnő állapotú, a szerződésben nincs feltüntetve semmi hibája az autónak. Telefonon is többször egyeztettünk megvásárlás előtt. Ott is rákérdeztem a hibákra, amire “nincs hibája” volt a válasz.
Pécsett élünk, az autót Keszthelyen vettük Laskó Car nevű  prémium minősítésű kereskedésben.
Felhívtam az átvizsgálás után a kereskedőt mivel elég sok hibája van az autónak, az adatlap és a fényképek is igazolják.
Szerinte hibátlan mert a fő dolgok működnek, a többi meg nem az ő problémája. Az összes hibát 142 km-en mi okoztuk hazafelé. A jegyzőkönyvek most készülnek, amik igazolják hogy nem mostani hibákról van szó.
Az alja is teljesen el van rozsdásodva. Erről is készül jegyzőkönyv.
Amikor megkérdeztem hogy ezt így megvenné-e kinevetett hogy nem Ő vette meg.
Jeleztem neki hogy kellékszavatossági igényemet szeretném érvényesíteni, fizesse meg a javítási költségeket vagy eláll
nék a szerződéstől, erre közölte velem, hogy nem gondolom hogy visszaveszi, nem az ő problémája, egy 15 éves autóról van szó.

Ezzel a helyzettel mit tudok kezdeni? Hogy érvényesíthetem kellékszavatossági igényemet? Segítségét előre is köszönöm

A hirdetéshez képest az autó felszereltsége sem teljesen ugyan az

 

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Panaszos!

Válaszunk röviden: Álláspontunk szerint rejtett hibáról nem beszélhetünk, de, ha ezzel nem értesz egyet, három lehetőséget mérlegelhetsz.

Tudjuk, hogy a jogalkotó a használt termékek esetében is biztosítja a kellékszavatosságot, azzal azonban sokan nincsenek tisztában, hogy kizárólag a rejtett hibák vonatkozásában van lehetőségünk szavatossági igénnyel élni. De melyek azok a rejtett hibák? Amelyeket nem közölt velünk a kereskedő, mi pedig a vásárlás során kellő gondosság és körültekintés ellenére nem ismerhettünk fel. A fogyasztók felé elvárás tehát, hogy kellő gondossággal és körültekintéssel járjanak el az autó adásvételére irányuló szerződés megkötése során. Tipikusan rejtett hibának tekinthetjük azt, ha a motorban van a probléma, amiről a kereskedő nem informálja a fogyasztót és egy laikus ránézésre feltehetően nem tudja megállapítani a létezését, de nyilván nem is várható el tőle. Esetedben viszont a fő problémát az autó aljának nagy mértékű rozsdásodottsága jelenti, ami álláspontunk szerint ellenőrizhető lett volna a vásárlás előtt. A becsatolt képek alapján elég látványos az autó rozsdásodottsága, ezért véleményünk az, hogy ránézésre is megállapítható lett volna a probléma, hiszen egy egyszerű lehajolással, szimpla alánézéssel ellenőrizhető lett volna, hogy az autó alja milyen állapotban van. Álláspontunk ennek megfelelően az, hogy nem beszélhetünk rejtett hibáról. Fontos, hogy az a körülmény, hogy a kellő gondosságot és körültekintést elmulasztjuk a vásárlás során, nem eredményezi automatikusan azt, hogy az általunk egyébként ellenőrizhető problémák az ellenőrzés hiányában rejtett hibákat eredményeznek, amelyek tekintetében aztán kellékszavatossági igényt érvényesíthetünk. Azzal természetesen egyetértünk, hogy a kereskedő által tanúsított magatartás nem éppen fogyasztóbarát és szimpatikus, ám jogi szempontból nem bír jelentőséggel.

Említetted azt is, hogy a hirdetésben szereplő felszereltség és a valóság sem fedik egymást, csakhogy a felszereltséget is ellenőrizheti a fogyasztó a vásárlás előtt, ezért ezen hivatkozás kapcsán sem gondoljuk, hogy megállapítható lenne a kereskedő kellékszavatossági kötelezettsége.

Az ilyen helyzetek elkerülése érdekében érdemes az autót még a vásárlást megelőzően átvizsgáltatni egy független szervizben, és nem csak utána. Az előzetes átvizsgáltatással a fogyasztó tisztább képet kap az autó valós állapotáról és ezáltal nagyban segíti a tájékozott döntéshozatalt. Amennyiben legközelebb használt autót vásárolsz, mindezeket javasoljuk szem előtt tartani, hogy elkerüld az esetleges szorult helyzeteket.

Mindazonáltal, ha nem értesz egyet az álláspontunkkal, úgy érzed, hogy kellékszavatossági igényedet jogosan szeretnéd érvényesíteni, akkor a következő lehetőségek állnak rendelkezésedre:

Kezdeményezheted a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárás, ami díjmentesen áll a fogyasztók rendelkezésére, célja pedig az, hogy a felek között felmerült jogvita hivatalos kereteken belül rendeződjön.

A Békéltető Testületről itt találod a részleteket:

www.bekeltetes.hu

A vételár visszaszerzése érdekében továbbá fizetési meghagyásos eljárást indíthatsz közjegyző előtt, ami azonban egy díjköteles eljárás. A díj a követelt összeg 3%-át jelenti, de minimum 8 ezer Ft.

Erről a következő linkre kattintva olvashatsz bővebben:

https://www.mokk.hu/ugyfeleknek/FMH-es-annak-vegrehajtasa-FMHVH-az-eljarasrol.php

De elindulhatsz a hagyományos úton is, azaz polgári peres eljárást is indíthatsz. A 3 opció közül szabadon kiválaszthatod a számodra legszimpatikusabbat. Ha a békéltetés mellett döntenél és sikertelenséggel zárulna, akkor a további 2 lehetőséget még mindig igénybe veheted.

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel:

a Panaszakadémia csapata

Hozzászólok