„Jelenleg sem a pénz, sem a termék nem áll rendelkezésemre.”

Lóri és a szlovák cég esete több szempontból is érdekes és tanulságos. Érdemes elolvasni a panaszt és a válaszunkat is. Vajon jól tájékoztatta Lórit a vállalkozás?
T. Tanácsadók!
Nyár első napjaiban vásároltam egy kisebb értékű okosórát. Ahogy átvettem éltem a jogommal és elálltam a vásárlástól. Az eladó nagyon nehézkesen reagál, ritkán és nem érdemben válaszoltak megkereséseimre. Végül sikerült visszaküldenem a terméket a megadott címükre, amelyet át is vettek. A Cég egy szlovák cég, a honlapja, amúgy magyarul van és .hu a végződése.
Az eladó jelezte is, hogy a pénzvisszatérítés a visszaküldött termék kézhezvételétől és ellenőrzésétől számított 30 napon belül történik. Ezt sajnos mai napig nem kaptam meg. Még mindig nem kaptam vissza a termék vételárát, a szállítási költséget, illetve a visszaküldéskor felmerült csomagfeladási díjat, ami összesen 30.525 Ft. Azt kell mondjam, hogy ott tartok, jelenleg sem a pénz, sem a termék nem áll rendelkezésemre.
Hozzátenném, hogy az elállás és még mielőtt nagy nehezen visszaküldtem Szlovákiába, az eladó magyarországi üzletébe is próbáltam visszavinni a terméket. Gondoltam hátha, de ott mondták, hogy ez nem megy. Emellett engem, mint vásárlót, díjmentesen megillet a legalább kétéves szavatosság, és hibás termék esetén a visszaküldéskor felmerülő szállítási költségek sem engem, hanem a céget terhelnék.
Köszi, Lóri
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
Kedves Lóri!
A 45/2014. Korm. rendelet alapján valóban megilleti Önt, a kézhezvételtől számított 14 napon belül az indokolás nélküli elállási jog. Ha a panaszt jól értelmezzük, akkor a termék, amúgy nem hibás, csak Úgy döntöttél, hogy mégsem tartod meg az okosórát. Ehhez fogyasztóként joga van. A panaszában azt írja, hogy kellékszavatosság vonatkozik a termékre. Igen 2 év kellékszavatosság és mivel tartós fogyasztási cikkről van szó, ezért kötelező jótállás is vonatkozik az okosórára. Azonban a leírtak szerint Ön nem a kellékszavatossági igényével, és nem a jótállási igényével élt, hanem a fentebb említett meggondolási jogával (elállási jogával) élt.
Valamint fontos azt is kiemelni, hogy attól, hogy egy weboldal magyar nyelvű és .hu végződésű, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy magyar székhelyű cégtől vásárlunk. Jelen esetben is az történt, hogy az oldal magyar nyelvű és .hu végződésű, mégis szlovákiai a cég. Ez a helyzet nem ritka, hiszen külföldi cégek is értékesítenek Magyarországra, a magyar fogyasztókat célozzák, ezt segíti például a magyar nyelvű oldal.
Lényeges azt is tudni, hogy a jogszabály úgy rendelkezik, hogy a visszaküldés költsége főszabályként Önt terheli, kivéve, ha ezt a költséget a vállalkozás kifejezetten magára vállalta (pl. az ÁSZF-ben). Azonban az eladó vállalkozás több ponton pontatlanul tájékoztatott:
– A jogszabály szerint elállás esetén az első szállítási költség és vételár visszafizetésére a vállalkozás haladéktalanul vagy az elállási nyilatkozat tudomásulvételétől számított 14 napon belül köteles, nem 30 napon belül.
– Továbbá a májusi módosítások következtében a jogszabály előírja, hogy ha a vállalkozásnak van üzlethelyisége, ahol termék értékesítésével foglalkozik, akkor a fogyasztó oda is visszaviheti a terméket, amelyre az elállási jogot érvényesítette a vásárló. A vállalkozásnak kötelessége visszavenni a terméket.
Ha a felszólítása, panasza ellenére sem kapja vissza a vételárat és az első szállítás költségét, akkor Békéltető Testületi eljárást kezdeményezhet, az Ön lakóhelye szerint illetékes Testület előtt, vagy az Európai Fogyasztói Központ előtt is eljárást kezdeményezhet, amely kifejezetten a határon átnyúló jogviták rendezésére jött létre.