Karácsonyi vásárlási kisokos, avagy a még a virgács is jobb lett volna!?

A karácsonyi vásárlás már novembertől célegyenesbe fordul. Összegyűjtöttük tanácsainkat és bízunk benne, hogy segíthetünk olvasóinknak!
Ebben a mozgalmas időszakban kifejezetten oda kell figyelni arra, hogy milyen helyen és milyen időben végezzük el a karácsonyi bevásárlást, nehogy pórul járjunk a legvégén.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
-
Ne dőljünk be az óriási akcióknak!
A webáruházaknál gyakori, hogy hirtelen 70-80%-os leárazások történnek, de a leakciózott ára lenne a termék eredeti ára, ami azért aggályos, mert ez egy megtévesztő kereskedelmi gyakorlat, ami ellen a Fogyasztóvédelmi hatóság tud fellépni.
Természetesen nem minden nagy leárazás jelentheti, hogy minden esetben megtévesztés történt, de érdemes mindig leellenőrizni az adott termék normális árát a piacon, hogy valóban rájöjjünk arra, hogy tényleg egy tuti üzletről van szó, vagy egy átverésről. Fontos tudni, hogy a 2022-ben történt jogszabályváltozások igyekeztek szigorítani az árcsökkentés szabályait, így pl. akció esetén kötelező feltüntetni az eredeti árat és a kedvezményes árat. Az eredeti ár pedig az akciózást megelőző 30 napban kereskedő által alkalmazott legalacsonyabb ár lehet.
-
Nézzük meg, hogy honnan rendelünk!
Fogyasztóknál gyakori, hogy nagyban ódzkodnak attól, hogy beleolvassanak az ÁSZF-be. Pedig az online rendelések megemelkedésével egyre több csaló webáruház jelenik meg az online terekben, akik még véletlenül sem akarják megadni a nevüket és elérhetőségeiket. Ezen áruházak ellen azért hatástalan bármilyen hatósági fellépés, hiszen ahhoz tudni kellene a webáruházat üzemeltető vállalkozás adatait, vagy ha szimplán elérhetetlenné teszik az oldalt, akkor a helyébe jön öt másik. Ebben az esetben a fogyasztói tudatosság növelése a megoldás, aminek az egyik eszköze, hogy rendelés előtt érdemes az általános szerződési feltételek legelejébe pillantani. Ha magyartalanul van megfogalmazva a szöveg, vagy nem lehet megtalálni vagy nagyon el van rejtve, hogy ki az eladó fél, akkor nem ajánljuk a rendelést arról a platformról.
-
Rendeljünk időben!
Az online vásárlás egyre nagyobb népszerűségnek örvend, viszont azokat az árukat olykor egy másik kontinensről szerzik be. Éppen ezért az ellátási láncokon egyre nagyobb lesz a teher. Ha tudatosan akarunk vásárolni karácsonyra, akkor már érdemes októberben vagy novemberben megrendelni az ajándékot a „manógyárakból”, mert előfordulhat, hogy a csomagok később érkezhetnek meg és így csak elállni tudunk a szerződéstől, aminél csak a pénzünket kapjuk vissza. Éppen ezért olvassuk el az ÁSZF-et, és nézzük meg mikorra ígérik a szállítást. lehet, hogy már az ígéret is 2-3 hetes szállításra szól.
-
Használjuk fel időben az ajándékot!
Az ajándékutalványok amiket fel lehet használni wellnessre, kirándulásra, vásárlásra azok felvetnek 1-2 érdekes kérdést. Először is az ajándékutalványokat limitált időn belül lehet felhasználni, amivel a fogyasztók nincsenek tisztában. Fontos, hogy az ajándékutalvány elfogadásával a fogyasztó egyben az általános szerződési feltételeket is elfogadásra kerültek. Másodszor, bizonyos esetekben példának okáért hőlégballonozás vagy rafting esetén évente csak limitált számú lehetőségek közül választhat a fogyasztó, így ezért is érdemesebb utána olvasni az ajándékutalvány felhasználásának a feltételeinek.
Ebben a problémakörben a fogyasztó abba kapaszkodhat, hogyha kap egy ajándékkártyát és arra nincsen semmilyen figyelmeztetés vagy felhívás arra vonatkozóan, hogy milyen időszakok lehetnek vagy bárminemű utalás, hogy honnan érdemes tájékozódni, akkor szintén egy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal van dolgunk amit szintén a Fogyasztóvédelmi hatóságnak tudunk bejelenteni.
5.Az ajándék visszaviteléről
Online vásárlás esetén érdemes a lehető leghamarabb leellenőrizni, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű terméket kaptunk. Amennyiben nem, akkor a 45/2014. Korm. rendelet alapján 14 napunk van az elállási szándékunkat jelezni, majd újabb 14 nap visszaküldeni a terméket.
A személyesen lebonyolított vásárlás esetén már sokkal korlátoltabb lehetőségei vannak a fogyasztóknak. Egyes boltoknál a fogyasztónak van lehetősége arra, hogy bizonyos ideig (a vállalkozás határozza meg előre) a fizetési bizonylat felmutatásával visszakaphatja a pénzt a nem kívánt, amúgy hibátlan áruért, vagy az üzletben levásárolhatja. VISZONT EZ NINCS JOGSZABÁLYILAG ELŐÍRVA. Tapasztalatunk szerint a fogyasztók ilyenkor bizonyos meseszámokat (három, hét) próbálnak felhozni, amely még a közgondolkodásban megragadtak.
-
Mi történik ha valami baj vagy hiba van a termékkel?
Mindaddig, amíg a terméket a fogyasztó át nem veszi, a termék épségéért a vállalkozás felel akkor is, ha a kiszállítást postai alkalmazott vagy futárcég végezte. Éppen ezért, ha látjuk, hogy sérült a csomagolás, horpadások, szakadások láthatóak rajta, akkor érdemes ezt jegyzőkönyvben jelezni a futárnak és azon is el lehet gondolkodni, hogy elállunk a vásárlástól.Amennyiben viszont nem vetetünk fel jegyzőkönyvet vagy csak szimplán átvesszük a terméket és kiderül, hogy a termék sérült, akkor minket terhel a bizonyítás, hogy a termék nem miattunk sérült meg.
Amennyiben továbbá azt észleljük már a futár jelenlétében, hogy nem azt küldték amit rendeltünk vagy ha egyáltalán nem rendeltünk semmit akkor, ne vegyük át a terméket. Ha csak később észleljük a csomag téves tartalmát, mindenképpen írásban jelezzük a vállalkozásnak, és a termék visszaküldése ellenében kérjük a megrendelt termék megküldését!
+1 Nem az ajándék számít
Az összes karácsonyi film és egy-két reklám harsogja azt az unalmasnak tűnő klisét, hogy egy jó karácsonyt a ház melege, a család boldogsága és a szeretet jellemez. Ellentmondás lenne, ha fogyasztóvédelmi oldalként arra buzdítanánk a fogyasztókat, hogy ne reklamáljanak. Azonban a nagy sürgés-forgás közepette érdemes feltenni a kérdést, hogy megéri-e az ügyfélszolgálattal és az eladókkal feszült módon viselkedni plusz egy ajándékért? Nem mondjuk, valóban vannak olyan esetek és kiadások, amikre nem lehet (és nem is kell) legyinteni, de a karácsony nem attól fog meghiúsulni, hogy bármennyire nagy ajándék késik, vagy 30 napot kell várni a kijavítására (persze bosszantó tud lenni), hanem attól, hogy ezen kellemetlenségeknek és külsőségeknek adunk túl nagy jelentőséget.