Kitől rendeltem akkor ezt az árut? Avagy az online piacterek fogyasztóvédelmi kihívásai

Emag, facebook marketplace, Gruppi stb. oldalak igénybevétele gyakori módja annak, hogy a fogyasztók kinézik a megfelelő terméket és a legolcsóbban áruló „partnertől” megveszik. Ugyan mi rossz történne?
Az online piacterek azt jelenti, amikor egy vállalkozás létrehoz egy weboldalt, aminek az a rendeltetése, hogy egy „keretet” biztosítva nyújt más vállalkozásoknak egy olyan egységes felületet, ahol ők tudják az áruikat és egyéb szolgáltatásaikat eladni.
Ez azért előnyös, mert az egységes weboldalt üzemeltető vállalkozás a vele szerződésben álló partnerektől különféle díjakat kérhet, az egyes partnereknek/beszállítóknak meg azért jó ez a lehetőség, mert nem kell saját weboldalt kreálniuk, illetve egy nagyhírű cég felületén reklámozhatják a szolgáltatásaikat.
Illetve a fogyasztóknak azért jó ilyen helyeken vásárolniuk, mert tisztán látható árakkal és egy versenyző piacról vásárolhatnak, ahol az árak egymással vannak versengésben, így a fogyasztók akár olcsóbban is tudnak termékeket megszerezni. Viszont sajnos ezt az idilli képet képes elrontani 1-1 váratlan fordulat, amivel a fogyasztók olykor nem számolnak.
A legnagyobb hiba, hogy a fogyasztók olykor abban a tévhitben élnek, hogy pl. az Emag oldalon az Emagtól veszik a készüléket, pedig az Emag (bár fogalmazóként is jelen van az oldalon) legtöbb esetben a „partnereknek” biztosítja a felületét. Így valójában egy Emag partner vállalkozástól vásárolunk, aki lehet, hogy egy másik országban vagy kontinensen található. Így ha rendelünk, majd esetleg elállunk a vásárlástól, nem az Emagnak kell elküldeni a terméket (kivéve ha azt kifejezetten magára vállalja az ÁSZF-ben), hanem annak a vállalkozásnak akitől rendeltünk.
Tehát a fogyasztó számára a legnagyobb veszélyt azt jelenti, hogy amikor rendel és elállna, akkor az Emag ügyfélszolgálatától várja el, hogy ők utalják vissza automatikusan a vételár összegét és nem az Emag partnernek jelez (ha van elérhetősége), így elveszítve értékes időket.
Hiszen ahogy az Emag elállási tájékoztatójában láthatjuk:
„Fontos! Az elállási jog az Eladóval szemben illeti meg az Ügyfelet/Fogyasztót, azaz akitől a terméket vásárolta. Amennyiben az eladó az eMAG Marketplace Partnere, az Ügyfél elállási jogát nem gyakorolhatja az eMAG-al szemben.”
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
Hogyan lehet hát megállapítani, hogy kitől is rendelünk?
Általában a termék kosárbatétele fölött találhatjuk apró betűvel azt, hogy ki forgalmazza a terméket és ki fogja kiszállítani.
Fontos lépés lehet a rendelés előtt, hogy ellenőrizzék le az adott partnercég megbízhatóságát!
Olyan adatok megtudakolása is szükséges, mint a vállalkozás neve és székhelye. Ezek az adatok már egy konkrétabb képet nyújthatnak afelől, hogy egyáltalán az adott vállalkozás valós tevékenységet folytat, továbbá nem ver át minket. Sőt olyan lehetőség is adódik, hogy a terméket forgalmazó vállalkozás nevére rá lehet kattintani, ezáltal megtudva a fontos információkat.
De mégis mit tehet a fogyasztó, ha olyan vállalkozástól rendelt terméket, aki külföldi és hirtelen nem találja az emailes elérhetőségét?
Ebben az esetben a fogyasztó mindenképpen jelezze az online piactér szolgáltatójának e-mail címére küldve az elállási szándékát és azt, hogy ez az elállási szándékot továbbítsa a partnerének. Ha a partner nem reagál érdemben az elállás jelzésétől számított 14 napon belül (ha közvetlenül a külföldi partnert kerestük fel) vagy az online piactér szolgáltató általi továbbítás utáni 14 napon belül sincs érdemi reakció vagy pénzvisszatérítés, úgy a magyarországi Európai Fogyasztói Központhoz is lehet segítségért fordulni. A Központ kifejezetten a határon átnyúló fogyasztói ügyekre specializálódott. ( De a Békéltető Testületnek is van határkör, tehát ide is fordulhatunk.)
Ha pedig a vállalkozás, akitől a fogyasztó rendelt belföldi és amennyiben közvetlenül a vállalkozással nem sikerül megoldani a jogvitát, vagy vitatja igényt, akkor érdemes felkeresni a fogyasztó lakóhelye szerinti illetékes Békéltető Testületet, ahol alternatív vitarendezési eljárást indíthat a vállalkozással szemben. Ez egy díjmentesen igénybe vehető fogyasztóvédelmi többletlehetőség, amelynek segítségével megkísérelheti hivatalos kereteken belül rendezni a felmerült jogvitát.
A másik gyakori online piactér a Facebook Marketplace, ami szintén kihívást okozhat a fogyasztóknak.
A Facebook Marketplacen bárki lehet vevő és eladó egyben (vállalkozás, magánszemély), így akár az is megeshet velünk, hogy szintén egy magánszemélytől veszünk egy ruhát, háztartási gépet, virágokat stb. Ha viszont a vásárló rossz vagy nem megfelelő minőségű vagy mennyiségű terméket kap egy eladó magánszemélytől, akkor nem is tud élni az elállási jogával és nem is tud a Békéltető Testülethez fordulni, hiszen azok az opciók csak fogyasztó és vállalkozás közötti jogvitában áll fent.
Továbbá fel kell hívnunk a figyelmet, hogy ezen a felületen számos csaló is jelen van, lelkes eladóként vagy vevőként is! Legyünk nagyon körültekintőek, figyeljünk, milyen linkre kattintunk és mikor, milyen adatokat adunk meg!