„Lehet nem tűnik nagy gondnak ez, de kellemetlen helyzetek tömegét adja.”

Kedves Segítők! Sajnos a mai időben is találkozom azzal, hogy főként kicsi boltokban nem fogadják el a bankkártyás fizetést. Éppen tegnap is így jártam. Ha 20 ezressel fizetnék, arra is húzzák a szájukat. Szóval: Kötelező-e elfogadnia a bankkártyát a kiskereskedőnek? Ha mégsem enged ezzel fizeni, hol reklamálhatok? Kötelező-e  kártyát a kisboltokban is elfogadni? Ha van már terminál ilyen, mondhatja a boltos, hogy kisebb összeget nem fogad el kártyásval, vagy hogy rossz az eszköze?

Lehet nem tűnik nagy gondnak ez, de kellemetlen helyzetek tömegét adja ez. Mondják meg mia  szabály!

Köszönettel előre is, Éva

 

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:

Kedves Éva!
A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 5/F. §-a írja elő, hogy milyen kereskedelmi tevékenységek esetén köteles a vállalkozás az elektronikus fizetést biztosítani.

5/F. § A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 1. §-a szerinti kereskedő köteles biztosítani a fogyasztó számára az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását. Az NGM rendelet felsorolja azt is, hogy mely tevékenységi csoportba tartozó kereskedőnek, akiknek nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel kell eleget tenniük. Például: Nem szakosodott bolti vegyes kiskereskedelem, Élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem, Iparcikk jellegű bolti vegyes kiskereskedelem, Ruházat kiskereskedelem,  Lábbeli-, bőráru-kiskereskedelem, Gyógyszer-kiskereskedelem stb.
A vállalkozás, amennyiben műszaki okok miatt nem működik a pénztárgép, úgy a vásárlásról nyugtát (számlát) köteles kiállítani. Ebben az esetben az elektronikus fizetés nem lehetséges.
A hivatkozott jogszabályok értelmében minden olyan üzlet, amely köteles pénztárgéppel eleget tenni nyugtaadási kötelezettségének köteles biztosítani az elektronikus fizetési lehetőséget.
Amennyiben az üzlet nem tesz eleget a jogszabályi kötelezettségének, nem biztosítja a bankkártyás fizetési lehetőséget, úgy panaszt tehet a lakóhelye szerint illetékes önkormányzat jegyzőjénél, mint elsőfokú kereskedelmi hatóságnál.

A készpénzzel történő fizetés esetén az üzletnek kell biztosítani, hogy a visszajáró összeghez rendelkezzen megfelelő készpénzzel.
Javasoljuk, hogy amennyiben az üzletben, mely a jogszabály értelmében köteles biztosítani az elektronikus fizetési lehetőséget, de azt nem biztosítja, vagy azt minimális fizetési összeghez köti, illetve nem fogadja el a nagyobb címletű bankjegyet, illetve arra való hivatkozással utasítják el az elektronikus fizetést, hogy műszaki oka van, de ez nem felel meg a valóságnak, úgy azt a helyszínen jegyezze
be a vásárlók könyvébe. A vásárlók könyvébe tett panaszra az üzlet 30 napon belül -bizonyítható módon megküldött- érdemi választ köteles adni. Amennyiben az üzlet panaszára nem válaszol a 30 napos határidőn belül, úgy emiatt panaszt tehet a lakóhelye szerint illetékes vármegyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályán.

A Fogyasztóvédelmi Osztály elérhetőségéről a www.kormanyhivatalok.hu oldalon olvashat részletes tájékoztatást. Amennyiben Ön rendelkezik Ügyfélkapuval, úgy panaszát a https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=61bf1c56-3705-4710-8d3d-
8cfcdc972e26 címen elektronikusan is megteheti.

Bízunk benne, hogy segíthettünk!

Hozzászólok