Mennyi időn belül kell a hibásnak minősített termékeket kivonni a forgalomból?

“A fogyasztóvédelmi hatóság haladéktalanul elrendelte a nem biztonságos termékek forgalomból való kivonását.” – jellemzően két dolog történik, ha ezt a mondatot olvassuk az újságban:
1. összeugrik a gyomrunk, remélve, hogy nem érint minket az ügy
2. némi megnyugvás is jön, hogy a hatóság végzi a dolgát.

Utóbbi alapján nehéz elképzelni, hogy a forgalmazó ne értesült volna a tavaly októberi párásító készülékekre vonatkozó siralmas vizsgálati eredményről, de legalább duplán jó, hogy olvasónk hozzánk fordult a problémájával, másnak is hasznos lehet a válaszunk.

Tisztelt Cím !

Tájékoztatást szeretnék kérni , mennyi időn belül kell a hibásnak minősített termékeket kivonni a forgalomból , valamint visszahívni a vásárlóktól ? Kinek kell megtéríteni a visszahívott áru szállítási költségét ?

A bevizsgált termékek közül Mi is vásároltunk év elején az eMag webáruházból . Orion termék , melynek használatát SÚLYOS kategóriába sorolták . A vizsgálat eredménye , hogy ezt a terméket ki kell vonni a forgalomból , vissza kell hívni a vásárlóktól . Az áruház ügyfélszolgálatát felhívtam a vizsgálat utáni napon , nem túl kedves hangnemben közölte , nem tud erről a határozatról . Belső levelezésben érdeklődtem az áruháznál , csak az automatikus válasz jött , hogy majd keresni fognak . Ez még nem történt meg .

A vásárlás krónikusan köhögő személy miatt történt . Február óta használtuk , mit sem sejtve arról , hogy még nagyobb kárt okozunk .

Szükségünk van párásítóra , meg is vásároltuk az ajánlott Philips terméket . Ennek az árát azonban szeretnénk visszakapni .

Nagyon régi vásárlója vagyok az áruháznak , ilyen bevizsgálás nem történt eddig . Nem érzem , hogy átvertek , az áruház értékesítői sem gondolom , hogy tudták volna , hogy veszélyes terméket árulnak .

Csatolmányként küldöm a vásárlás igazolását .

Várom a kért információra válaszukat .

Köszönöm.

 

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves ‘Janka’!

 

Válaszunk röviden: Abból kell kiindulnunk, hogy hibás teljesítés áll fenn, ezért a kellékszavatosságnál rögzített 15 napos törekvési időt kell alapul venni.

Amikor a piacfelügyeleti hatóság egy termék visszahívását rendeli el, azzal voltaképpen kimondja, hogy a termék már a megvásárlásának időpontjában hibás volt, tehát, hibás teljesítés történt. A hibás teljesítés azonban ilyen esetben javítással vagy cserével (jogi értelemben a csere az eredetivel minden megegyező termékre vonatkozik) nem orvosolható, ezért a termék vételárát kell visszafizetni a fogyasztónak. Mivel a hibás teljesítés egyik nevesített jogkövetkezménye a Polgári Törvénykönyvben a kellékszavatosság, ezért álláspontunk szerint termékvisszahívás esetén a kellékszavatosságnál rögzített határidőkkel kell operálni. Ez azt jeleni, hogy a vállalkozásnak a hiba bejelentésétől számított 15 napon belül törekednie kell a visszahívott termék vételárának visszafizetésére. Ha ez nem történik meg, akkor ugyanazon hatóságnál tehetsz panaszt a vállalkozással szemben, amely a termék visszahívásáról határozott, azaz a megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályánál.

Üzenetedben említetted, hogy a vállalkozás a visszahívás tényéről nem tudott, ezért érdemes lenne írásban kezdeményezni a vételár visszafizetését, amely levélhez csatold a hatóságnak a termék visszahívásáról szóló tájékoztatását, illetve a visszahívott termékek listáját. Ezeket a következő linkekre kattintva találod:

https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/nagy_parasitopara_a_legnedvesitok_zome_tobbet_arthat_mint_amennyit_hasznal

https://cdn.kormany.hu//uploads/sheets//c/cd/cd4/cd4fe349a818d4f9945e844ff613153.pdf

Amennyiben a vállalkozás ezen hivatkozások ellenére sem találja jogosnak az igényed, akkor ugyancsak a hatósági bejelentést tudjuk tanácsolni, illetve azzal párhuzamosan a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárásának megindítását. Ennek segítségével hivatalos kereteken belül és díjmentesen kerülhet sor a felmerült jogvita rendezésére. Érdemes élni ezzel a lehetőséggel, ha a jogvitát közvetlenül a vállalkozással nem sikerül rendezni, hiszen nem veszíthetsz vele semmit, ugyanakkor könnyedén meg is oldódhat általa a problémád.

A Békéltető Testületről és eljárásáról, annak megindításáról a következő honlapon találsz részletesebb információkat:

www.bekeltetes.hu

 

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

 

Üdvözlettel:

a Panaszakadémia csapata

Hozzászólok