Mézesmadzag vagy elírás a hiperolcsó ár a webshopban?

Webshopoknál rendszeresen előfordul, hogy az árazásba valami hiba csúszik. Szerencsére egyre több fogyasztó tudja, hogy egyáltalán nem érdemes 17 db-ot bepakolni a kosárba a 12000 forintos falnyi méretű plazmatévéből, mert azt bizony úgysem fogjuk tudni megkapni, hiába verjük a klaviatúrát, hogy de ennyiért volt kitéve a polcra, mert az online vásárlásra más szabályok vonatkoznak. Ezzel együtt azért nem mindegy, hogy mi a feltételezhető oka egy-egy elképesztő akciónak vagy árnak, amivel találkozunk.

Üdvözletem!

Március 14-én 1:27kor leadtam rendelésem egy 10TB-os winchesterre az www.aqua.hu oldalon. 11 990 forintért, a szokásos 100 ezres történet helyett.

Hiába vagyok tisztában a szokásos árral, mert tudom, hogy hogyan szól a jogszabály, de egy kicsit elegem van abból, hogy kb. be vannak biztosítva azzal ezek a webáruházak, hogy informatikai probléma és kész. Ha ez egy élelmiszerboltban történik, és egy akármilyen áru 500 helyett 100 forintos címkével van kirakva, kötelesek eladni nekem 100 forintért. Ha ez egy műszaki cikkes boltban történik, ugyanez a séma. Valószínűsíthetően egy alkalmazott rontotta el a dolgot. Na de ha egy webáruházban is egy alkalmazott volt? És nem rendszerhiba, szoftverhiba vagy akármi más? Bármi is történt / történik, mégis szembe vagyok röhögve.

Visszakanyarodva:
Megkaptam a visszaigazolást árral, átvételi hellyel és egyéb adatokkal. Tudom, hogy mit ír a jogszabály az automata üzenetekről, csak ezután válik a szimpla vásárlónak nem kibogozhatóvá a történet. A legtöbb rendelésnél az Aqua-nál van ez a visszaigazoló mail („Köszönjük rendelésed”), majd egy „Megrendelésed átvehető!” mail. Ha nem megyek érte időben: „Vedd át a csomagodat!” mail.

Most ugyanazon a napon 5:02-kor „Rendelésed beszerzését megkezdtük” mail-t is kaptam. Szóval kb. náluk minden mail automatikus lehet, mert már arra is volt példa, hogy rendeltem valamit pont az üzlet előtt és a visszaigazoló e-maillel egyetemben megérkezett a termék átvehető levél is.

Szóval a rendelésem beszerzése című után legközelebb 16-án 12:51-kor érkezett e-mail, „Megrendelésed törlésre került” tárggyal. Valaki törölte, és jött a sablon: rendelésemet nem tudják teljesíteni, de ajánlanak helyette hasonló terméket.

Válaszban megírtam a bunkó hangvételű panaszom, mire ők is válaszoltak: hibás ár, feltűnő értékaránytalanság, rendszerhibát haladéktalanul korrigálták. Aztán erre is válaszoltam, amire már derogált válaszolniuk… Igaz, pont hosszú hétvége volt, ezért került minimum 2 napba a korrigálás (mert nem tudom, hogy 14-e előtt mi volt). Speciel pont Aqua-napok voltak, ez a termék is alá esett.

Böngésztem még az oldalon, érdekes módon nem találtam más terméket hibás áron. Egy darabot rendeltem, úgy tüntették fel, hogy az ár érvényes: 2022. március 20. 23:59-ig. A rendelésem után nekem is és haveromnak is úgy jelezte az oldal, hogy a termék sajnos elfogyott, vagyis többet nem rendelhetett már senki. Listaár is hibás volt: 14990.- Cetelem hitelkártyával csak: 11150.-

Én úgy érzem, hogy ha a szerződéskötés nem is jön létre az első e-mailnél, de annál minimum, hogy rendelésed beszerzését megkezdtük, és ha nincs ez a közbenső, akkor a rendelésed átvehetőnél… Arra még kíváncsi lettem volna, hogy ha van raktáron és azt kapom azonnal, hogy átvehető, akkor mi történt volna!? Bár rendelésemkor azt írták, hogy valószínűsíthető átvétel: március 16. Vagyis 1 darab minimum kellett raktáron legyen pont abban az üzletben, főleg ha már sikerült megrendelnem.

Ami még zavaró, hogy most megnézve a profilomban a rendelést, se híre se hamva, még a sikertelen rendelések fül alatt sincs.

Készítettem jó pár screenshot-ot, ha szükségük van rá, kérem, jelezzék! Ha minden tekintetben hiába húzom fel magam, legyenek szívesek kioktatni!

Köszönöm és kellemes napot kívánva:

Dániel

A Panaszakadémia tanácsa:

Kedves Dániel!

Válaszunk röviden: Esetedben nem a szerződés létrejötte a problémás rész, hanem a feltűnő értékaránytalanság, amikor is a vállalkozás megtagadhatja a szerződés teljesítését.

Amennyiben a fogyasztó és a vállalkozás között egy termék adásvételére vonatkozó, webáruházban kötött szerződés ugyan létrejöttnek is tekinthető, a vállalkozás azt nem köteles teljesíteni, ha valamilyen hiba folytán feltűnő értékaránytalanság áll fenn. Persze, amennyiben úgy véled, hogy a vállalkozás alacsony árazása szándékos volt, azt csalogató reklámnak szánta, úgy a lakóhelyed szerinti megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Főosztályán tehetsz bejelentést a feltételezett fogyasztóvédelmi jogsértés kivizsgálása érdekében. Ha a vizsgálat eredményeként megállapítást nyer, hogy a vállalkozás valóban elkövette a nevezett fogyasztóvédelmi jogsértést, a megfelelő szankciókkal sújtják. Azt természetesen érdemes tudni, hogy a hatósági eljárás nem érinti a felek közötti egyedi ügy rendezését, ezért, ha úgy véled, hogy esetedben a feltűnő értékaránytalanságra hivatkozás nem helytálló és szeretnéd az alacsonyabb vételáron megkapni a terméket, úgy ennek kapcsán megkísérelhetsz létrehozni egy megállapodást a vállalkozással a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárása során. Ezt díjmentesen kezdeményezheted abból a célból, hogy hivatalos berkeken belül is megpróbáld rendezni a jogvitát a vállalkozással.

A Békéltető Testületről és eljárásáról, annak megindításáról az alábbi honlapon találsz részletesebb információkat: www.bekeltetes.hu

Azt fontos kiemelnünk, hogy az eljárás sikerességéhez elengedhetetlen a felek kompromisszumkészsége, hiszen megállapodás, illetőleg a vállalkozás alávetési nyilatkozata hiányában a Testület kötelező erejű döntést nem tud hozni. Az eljárás eredménytelensége esetén a polgári peres eljárás marad nyitva álló lehetőségként arra, hogy a vállalkozással szembeni igényednek érvényt szerezz.

Végül annak is érdemes a tudatában lenni, hogy nemcsak a vállalkozások felé vannak elvárások, hanem a fogyasztók irányába is, hiszen egy meghökkentően alacsony vételárú termék esetén a fogyasztónak egyértelműen fel kell tűnnie, hogy az árazás nincs rendben, feltűnő értékaránytalanságról van szó. Lényeges ugyanis, hogy a kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki észszerűen, tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el, figyelembe véve az adott kereskedelmi gyakorlat, illetve áru nyelvi, kulturális és szociális vonatkozásait is.

Fontos azonban megjegyeznünk azt is, hogy a vállalkozás köteles a termék vételárát pontosan feltüntetni, hiba esetén pedig azt haladéktalanul korrigálni, illetve annak felfedezését követően nyomban tájékoztatni a fogyasztót.

Bízunk benne, hogy válaszunkkal a segítségedre lehettünk.

Üdvözlettel:

a Panaszakadémia csapata

Hozzászólások

  1. Lekváros Bukta

    Kedves Dánielünk is egy hiper magasan kvalifikált egyed lehet.
    Ő tudja meg ismeri, meg amúgy is keni vág mindent, de akkor sem érti.
    Óriási, biztosan doktorált is, azok ilyen együgyűek, csak egy dologhoz értenek, a többihez meg azt hiszik, hogy értenek.
    Gondolom az ÁSZF-et is csak a rendelésvégi pipa miatt ismeri.
    „Válaszban megírtam a bunkó hangvételű panaszom” nyilván, hiszen a magyarparaszt egyből bunkó, ha nem úgy történik valami, amit a buta fejével elképzel.
    Erősen kétszámjegyű IQ-ra vall az a gondolat is, hogy feltételezi, hogy egy műszaki cikkes webshopon, ahol több száz vagy ezer termék van hirdetve, ott egy alkalmazott áraz egyenként.. jó ég, a doktori vagy a mérnöki diploma is anyu meg apu pénzéből lett meg?
    Téged Dani barátom az égvilágon semmilyen rossz dolog nem ért, csak olyan szinten arrogáns és beképzelt vagy, hogy azt hiszed minden gondolatod arany és az már-már törvény is.
    Szedd össze magad!

Hozzászólok