Mi az? Négy kereke van, de nem visz haza – A használt autók vásárlásának rejtélyei-3. rész- Hiba keletkezett a kocsiban

Miután repesztünk az utakon a csoda járgányunkkal (ami eskü olyan jó, mint az eredeti), hogy hogy nem hirtelen nem tudunk hazamenni a használt kocsival. Kihívjuk a szerelőt, aki egy olyan árajánlatot közöl a javításra, hogy azt hihetjük, hogy biztos valami más pénznemben gondolta. A kereskedőnek jelezzük, de az körberöhög és egy melegebb éghajlatra küld minket. Mit lehet ilyenkor tenni?

1. Elvárható-e egy tökéletes állapot egy használt autótól?
A válasz nagyon röviden: nem. Azért mert a bírói joggyakorlat is egyöntetűen kimondja, hogy a fogyasztónak bizony olykor-olykor számolnia kell olyan hibákkal, amik az autó természetes elavulási állapotából fakad. Ilyen például az alkatrészek természetes kopottsága. Viszont, ha az autó frissen lett műszakiztatva és végül a kopottság jellege olyan, hogy megkérdőjeleződik a műszakiztatás érvényessége, akkor már a fogyasztó az ilyen hibákért és kérhet elégtételt.
Ahogyan kisokosunk 2. részében felhívtuk rá a figyelmet, még vásárlás előtt  érdemes megnézni az autót is kívülről, meg esetleg alá is benézni. Hiszen a Polgári Törvénykönyv szintén előírja, hogy az nem minősül hibás teljesítésnek, ha a fogyasztónak tudnia kellett volna egyes hibákról kellő körültekintéssel. Magyarán, igenis ér jól megvizsgálni (vagy megvizsgáltatni) az autót ebből a célból is.
Mindemellett, olyan hibákért sem felel az eladó, amiket leírt a szerződésben vagy feltüntetett a hirdetésben. Nem köteles az eladó újból szóban is ismertetni ezeket a hibákat, ha benne van a szerződésben, ezért kell alaposan átvizsgálni a szerződést, mert az aláírásunkkal beleegyeztünk azokba a hibákba is.

2. Akkor vissza mindent!
Érdemes felidézni, hogy a fogyasztó legtöbb esetben a jogszabály szerint nem tudja azonnal a pénzvisszafizetést választania.
Hiszen a kellékszavatossági jogok lépcsőzetesek. Ez azt jelenti, hogy első helyen a kijavítás és kicserélés áll. Ha azokat nem lehetséges végrehajtani, akkor utána árleszállítás vagy végül, ha a fogyasztónak az érdeke megszűnik a hiba elhárításához, akkor lehet elállni, vagyis a pénzünket visszakérni.
De ez nem automatikus.
A Polgári Törvénykönyv alapján a használt autóra is 1 év kellékszavatossági idő vonatkozik.  Tehát, ha ez időn belül hibásodik meg az autó, merjünk jelezni a vállalkozásnak. Ne fogadjuk el azt a választ, hogy a használt autóra semmi nem vonatkozik.

Fontos, hogy a minőségi kifogásunkat közöljük a kereskedővel. Ha lehetséges írásban (pl. e-mail) tegyük, így a tartalom és a küldés időpontja bizonyítható később is. Ha szóban jelezzük a problémát, fontos, tudnunk, hogy a vállalkozásnak erről kötelessége jegyzőkönyvet felvenni,és annak egy példánya minket illet.

3. A csereautó legendája
Fontos megemlíteni, hogy a kereskedő, akkor köteles csak csereautót biztosítani, ha elromlott az eredetileg vásárolt autó, és ezt a szerződésben kifejezetten kikötötték. Ellentétben azzal a fogyasztók között terjedő tévképzettel, hogy mindenképpen köteles a kereskedő csereautót biztosítani, ha szervizelés alatt van a kocsi.

Hozzászólok