„Miért nekem kéne bizonyítanom, hát így védik a fogyasztókat?!”

Kedves FOME!
Nemrég ért véget a békéltető testületi eljárás, sajnos sikertelenül egy cipőbolttal szemben. Az eljáró bíró (vagy bármi legyen is), azt mondta, hogy nem hoztam bizonyítékot arra, hogy a vállalkozás hibázott a cipő készítésekor. Miért nekem kéne bizonyítanom, hát így védik a fogyasztókat?! Én ezt a cipőért nagyon sokat fizettem, elvárnám, hogy 1 évnél többet bírjon, ugyanis 1 évet és pár napot bírt csak.

Köszi, ha válaszoltok!

Imi

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:

Kedves Imi!

Bár nem látjuk a határozatot, így nem olvashatjuk az eljáró tag indokolását, de az Ön által leírt információk alapján az alábbiakat gondoljuk az ügyről:

A Polgári Törvénykönyvvel együtt értelmezve a 373/2021. Korm. rendelet azt írja,  hogy ha a fogyasztó által vásárolt termék (pl. cipő) meghibásodik, akkor a vásárlástól számított 1 éven belül jelzett hiba esetén a vállalkozásnak kell bizonyítani, ha mentesülni szeretne a helytállás alól. Ha azonban 1 éven túl jelzi a hibát a fogyasztó, akkor ez a bizonyítás már a fogyasztó kötelezettsége, ha a vállalkozás vitatja azt, hogy a cipő hibája gyártási/anyag okra vezethető vissza.
Éppen ezért nem elég, ha csak Ön azt állítja, hogy a cipő hibás, hanem ezt érdemes szakértői véleménnyel is alátámasztania. (1 éven belül a vállalkozásnál sem elegendő az, ha csupán azt állítja, hogy a cipőt nem rendeltetésszerűen használta a fogyasztó, bizonyítania kell.)
A Békéltető Testület az eljárásban a jogszabályok által kialakított korlátok között jár el, ezen kereteken belül tudja védeni a fogyasztót. A eljárásban egy esetleges egyezség a felek között feloldhatta volna a jogvitát, de ha jól sejtjük, erre nem került sor.

Üdvözlettel: FOME

 

Hozzászólok