Mit tegyek ha vitám van egy vállalkozással?

Ha jogvitába keveredünk egy eladó vállalkozással azontúl, hogy idegesek, csalódottak leszünk jó ha felmerül a kérdés, hogy hogyan tovább, hogyan oldódhat meg a gond. Milyen lépéseket tehetünk és kihez fordulhatunk?
Az első lépés, hogy közöljük közvetlenül a vállalkozással a panaszunkat, kifogásunkat. Egyrészt azért, mert így tudathatjuk a vállalkozással, hogy valami nincs rendben, és van lehetőség arra, hogy a vállalkozás korrigálja a hibáját. Ez mindkét félnek jó, mert kis kellemetlenséggel, akár meg is oldódhat a helyzet. Másrészt azért is fontos a problémánkat közvetlenül a vállalkozással közölni, mert a jogi fórumhoz fordulás lehetőségének jogszabályi előfeltétele. Például a Békéltető Testülethez, vagy a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz is csak akkor fordulhatunk, kezdeményezhetünk eljárást, ha tudjunk azt igazolni, hogy már megpróbálunk a jogvitát rendezni a kereskedővel, de nem sikerült.
- Írásban közöljük a panaszunkat ( pl. e-mailban), így a tartalom, és az dátum is bizonyítható.
- Ha a vállalkozás nem válaszol, vagy nem elfogadható a válasz, és úgy látjuk hogy nem oldható meg a vállalkozással közvetlenül a helyzet, dönthetünk úgy, hogy jogorvoslatot kérünk egy jogi fórumtól. Fontos, hogy ha letelik a 30 napos válaszadási kötelezettség, és nem érkezik válasz, nem kell örökké várnunk a válaszra, e nélkül is eljárást kezdeményezhetünk.
Melyik jogi fórumhoz fordulhatunk jogorvoslatért?
-Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy jogsértés történt. Például: Nem válaszol 30 napon belül, a fogyasztóként minket megillető jogokról nem tájékoztat minket a vállalkozás, vagy rosszul tájékoztat, így csorbulnak a jogaink. Ebben az esetben a Kormányhivatalokban működő Fogyasztóvédelmi Hatóságnál kezdeményezhetünk eljárást. Itt azt kérhetjük, hogy a Hatóság vizsgálja meg a kereskedő magatartását, és jogsértés esetén szankcionálja. Fontos tudni, hogy ez az eljárás nem eredményezi azt, hogy pl. visszakapjuk a pénzünket. Már ügyfélkapun keresztül is tudunk eljárást kezdeményezni.
-Amennyiben a közöttünk lévő szerződésből fakadóan van jogvitánk. Tehát rossz terméket kaptunk, nem kaptunk terméket, a minősége nem jó, hibás, a használat során meghibásodott, a vállalkozás nem tudta vagy nem akarta orvosolni a problémát. Szeretnénk megkapni a terméket, kijavítást, kicserélés, árleszállítást, vételár visszafizetést és a vállalkozással folytatott közvetlen panaszfolyamat nem vezetett eredményt. Ezekben az esetekben regionálisan működő Békéltető Testületeknél kezdeményezhetünk eljárást. Békéltető Testületi eljárást kezdeményezhetünk akár ügyfélkapun keresztül is. A békéltetés eredményeként születhet egyezség, amely egy kikényszeríthető határozat. Ha egyezség nem jön létre 200 000 forint alatt kötelezés, 200 000 forint ajánlás, elutasítás, vagy megszüntető határozat is létrejöhet.
A Békéltető Testület és a Fogyasztóvédelmi Hatóságon kívül más jogi fórumok is segíthetnek többek között:
-Pénzügyi fogyasztóvédelmi jogvita esetén, tehát bankkal, biztosítóval van gondunk, a Magyar Nemzeti Bankhoz vagy a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhatunk.
-Közszolgáltatások esetén pl. szabálytalan vételezés, vagy annak gyanúját állapítja meg a szolgáltató, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál is kezdeményezhetünk eljárást.
– Előfizetéssel kapcsolatban (pl. internet, telefon előfizetés) előfizetői kifogásunk, panaszunk van az elektronikus hírközlési szolgáltatóval szemben, akkor a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál indíthatunk eljárást.
-Amennyiben adatkezelési panaszunk nem oldódott meg a vállalkozással a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál tehetünk bejelentést.
Ha fogyasztóként nem tudja eldönteni, bizonytalan abban, hogy jogvitáját, jogsértésre vonatkozó gyanúját hol orvosolhatnák, keresse Egyesületünket (Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete) bizalommal. Tanácsadásunk díjmentes. Telefonon és online is segítünk eligazodni a jogorvoslati fórumok között. Elérhetőségeink: info@fome.hu, 0680/496-001