Nem figyelek, nem olvasok, csak rendelek. Biztos, hogy jól van ez így?

Az internetes vásárlás nagyon jó és kézenfekvő megoldás, ha vásárlásról van szó. Ahhoz viszont, hogy zökkenőmentes legyen kiszemelt ruha, lábbeli, kütyük stb. internetről való beszerzése, tisztában kell lennünk azzal, mire figyeljünk a webáruház kiválasztásánál, továbbá, hogy a vállalkozást és minket, fogyasztókat milyen jogok illetnek és milyen kötelezettségek terhelnek.
A következőkben adunk pár igen hasznos tippet, melyek megfogadásával a felelős, tudatos internetes vásárlók körét erősíthetjük és persze, sok bosszúságtól is megóvhatjuk magunkat!

1. Igen gyakori eset, hogy a fogyasztók segítségért fordulnak hozzánk és kiderül, nincsenek tisztában azzal, valójában ki az eladó. A vásárlást megelőzően mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a honlapon szerepel-e a webáruházat üzemeltető vállalkozás neve, székhelye, adószáma, valamint elérhetősége. Ezen adatok a későbbiekben, egy esetleges panasz ügyintézéshez elengedhetetlenek, valamint az ellenőrzésükkel azt is kivédhetjük, hogy nyilvánvaló csalásba fussunk bele, hiszen ha az előbbi adatok teljes mértékben hiányoznak, úgy valószínűsíthető az átverés!
2. Számunkra eddig ismeretlen magyar vállalkozás esetén a www.e-cegjegyzek.hu honlap felkeresésével célszerű megbizonyosodni arról, hogy az adott vállalkozás valóban létezik-e, tehát szerepel-e a cégnyilvántartásban.
Külföldi vállalkozások esetében ez a lehetőség sajnos nem biztosított, ezért ha külföldi székhellyel rendelkező webáruháztól kíván vásárolni, érdemes rákeresni előtte a vásárlói véleményekre és azok figyelembevételével dönteni.
3. A magyar nyelvű honlap, illetve a „.hu” végződés nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik. Ezt azért lényeges kiemelni, mert a külföldi kereskedőkkel szemben természetesen nehezebb az igényérvényesítés.
4. Javasolt a vételárat utánvéttel kiegyenlíteni, még akkor is, ha pár száz forintos, minimális többletköltséget számítanak fel érte, hiszen ez tekinthető a legbiztonságosabb fizetési módnak. Sok fogyasztó keres meg minket azzal, hogy előre kifizette a vételárat, illetve a szállítási költséget, azonban hosszú várakozás ellenére sem kapta meg a terméket, tehát abba a helyzetbe került, hogy se a termék, se a vételár nincs meg. Mindez az utánvétes fizetési móddal kiküszöbölhető.
5. Általános tapasztalat, hogy a fogyasztók többsége nem szán arra néhány percet a vásárlás folyamán, hogy az Általános Szerződési Feltételeket megismerje. Szeretnénk azonban hangsúlyozni, hogy az fontos információkat tartalmaz a megrendelés folyamatára, teljesítésének feltételeire, határidejére, a kiszállításra/személyes átvételre, a szerződéstől való elállás feltételeire és módjára, valamint az esetleges hibás teljesítés esetén a fogyasztó jogaira vonatkozóan.
Azt tanácsoljuk tehát mindenkinek, hogy az Általános Szerződési Feltételeket olvassa el, vagy legalább a lényeges pontjait nézze meg, majd annak fényében mérlegeljen! Ha feltűnően hibás, hiányos, esetleg tört magyarságú a szöveg, alaposan gondoljuk meg, hogy valóban az adott webshopból akarunk-e vásárolni!
6. A webáruház köteles tájékoztatni a fogyasztót arról, hogy milyen szavatossági jogok és jótállás illeti meg, hogyan gyakorolhatja az elállási jogát, milyen határidők érvényesülnek, ki viseli a visszaküldés költségeit. Ha alapvető információk hiányoznak, a vásárlás rizikós lehet!
7. Sok megkeresésünk van az elállási joggal kapcsolatban is. Mivel internetes vásárlásnál nincs lehetőségünk élőben meggyőződni a termék tulajdonságairól, valamint arról, hogy valóban megfelel-e az igényeink (pl. jó-e a minőség, a szín, a méret stb.), ezért a fogyasztókat a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül megilleti az indokolás nélküli elállás joga.
Nagyon fontos tudni, hogy az elállási jogot oly módon gyakorolhatjuk, hogy elállási nyilatkozatunkat írásban közöljük a vállalkozással!
Majd a webáruháznak az elállási nyilatkozatról való tudomásszerzését követően szintén 14 napja van arra, hogy a vételárat és az esetleges szállítási költséget visszafizesse. Ezen másodszori 14 nap alatt nem kell megérkeznie az árunak az eladóhoz, elegendő, ha azt feladtuk, amelynek költségét mi, fogyasztók viseljük, hacsak azt a vállalkozás kifejezetten magára nem vállalja.
Tehát, kétszer 14 napról beszélhetünk az elállás tekintetében.

Az imént említett néhány apróság észben tartásával és egy kis odafigyeléssel a holmik beszerzése nem eredményezhet szerencsétlen helyzetet!

 

 

Hozzászólok