Online és személyesen is lehet Békéltetni

Ildikó Édesapját nem tájékoztatta helyesen a kereskedő, amikor azt mondta, hogy csak online lehet eljárást indítani és végigvinni. Nem ismerjük a vállalkozó szándékát, hogy ő sem tudja a szabályokat és ebből fakad a tévedés, vagy csak el akarta tántorítani a fogyasztót a jogorvoslattól. De fontos megjegyezni, hogy továbbra is lehet internet nélkül is Békéltető Testületi eljárást kezdeményezni és lefolytatni is.
Kedves Védelmezők!
Apukám egy kis faluban lakik, egy nagy város közelében és a helyi boltos átverte. Többet kasszázott, mint ami a termékre rá volt nyomva. Mondta nemi a boltos, hogy menjen nyugodtan a Békéltető Testülethez. Azt is mondta neki, hogy de már csak online működik ez az egész. Apámnak ez nem fog menni, nincs internete és idős is ehhez. Ez ténylg így van?? Akkor ő most ezt el kell tűrnie?? Mondják meg mi az igazság???
Várom, Ildikó
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete tanácsa:
Kedves Ildikó!
2024. január 1-jétől valóban bekövetkeztek változások a Békéltető Testületi eljárásban. Van lehetőség online indítani az eljárást (ezt már korábban is lehetett), és arra is van lehetőség, hogy az egész eljárás online módon történjen. De ez csak egy lehetőség. Továbbra is fennmarad az a lehetőség, hogy a fogyasztó, bármilyen okból az eljárást személyesen, papír alapú kérelem kitöltésével, és személyes meghallgatást kezdeményezzen a Testület előtt. Ebben az esetben a Testület személyes meghallgatást szervez, az eljáró tag vagy tanács és a fogyasztó is személyesen vesz részt a meghallgatáson, a vállalkozás szabályos módon dönthet úgy, hogy online csatlakozik a meghallgatáshoz. Tehát jelenleg is indítható és lefolytatható úgy Békéltető Testületi eljárás, hogy nem szükséges hozzá a fogyasztónak internetet használni.
Továbbá fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy amikor az Ön Édesapja jelezte a vállalkozónak panaszát, akkor a kereskedőnek azonnal ki kellett vizsgálnia a panaszt. Ha a kereskedő nem tudta azt orvosolni, vagy a megoldást az Ön Édesapja nem fogadta el a megoldást, akkor erről jegyzőkönyvet kellett felvennie, és kivizsgálni az esetet, majd maximum 30 napon írásban, érdemben válaszolni.
A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell továbbá az illetékes hatóság, illetve a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy a vállalkozás tett-e általános alávetési nyilatkozatot.
Amennyiben ez nem történt meg, amikor az Édesapja panaszt tett a kereskedőnél, akkor a vállalkozás nem a jogszabályoknak megfelelően járt el, ezért az Édesapja bejelentéssel élhet a Kormányhivatalokban működő Fogyasztóvédelmi Hatóságnál. Ez az eljárás szintén kezdeményezhető személyesen a hatóságnál, internet használata nélkül.
Bízunk benne, hogy segíthettünk!