Sötét trükköket használnak ellenünk a weboldalak szálláskereséskor is?-I. rész

A nyár eljövetelével az embereknek a hőség, a néha kiszámíthatatlan időjárási viszonyok, a dugók az M1-M0 autópályákon az olykor túlárazott, olajos, de mégis finom balatoni lángos juthat eszébe. Ezeket a „képeket” egy valami köti össze: a nyaralás.
Viszont, mielőtt még bent sülnénk a kocsiba az autópályán, vagy hűtőtáskával a Balatonon süttetnénk a hasunkat, fontos, hogy megszervezzük a nyaralást, illetve még fontosabb, hogy lefoglaljuk a szállást is. Eljött tehát megint az az időszak, hogy bizonyos weboldalak meggyőzzenek minket, hogy ha most nem foglaljuk ezt az adott szálláshelyet, akkor lehet, hogy az az 5 ember aki párhuzamosan nézi velünk, az elhappolhatja. Vagy egy szálláshely rendkívül jó minőségű, ahogy azt az alatta lévő kommentek is alátámasztják, csak kár, hogy semmilyen módon nem lehet tudni, hogy mennyire valósak.
Ezeket a módszereket „sötét mintázatoknak” (dark patterns) nevezik és célja, hogy valamilyen pszichológiai nyomást tegyenek az adott használóra/fogyasztóra, ami befolyásolja az eredeti döntését. A sötét mintázatoknak nincs egy egységes meghatározása, viszont felfedezhetőek különböző fajtái. Az alábbiakban megnézzük a tipikus fajtákat:
-A nyaralásunk megszervezése szempontjából fontos felhívni a „siettetés” (urgency) fajtára. Ennek a sötét mintázatnak az a lényege, hogy a fogyasztót sürgesse a mihamarabbi döntéshozatalra, ezáltal egy olyan szituációba hozva, ami leszűkíti a gondolkodásra megadott időt. Ennek olyan ismertető jelei vannak hogy: „nagy rá a kereset! a készlet lassan elfogy! vagy ez az akció csak X óráig lesz érvényes!
-A következő kategória a „social proof”, ami azt jelenti, hogy olyan valótlan vagy hamisított bizonyítékok kreálása, ami képes arra, hogy a fogyasztót félrevezesse például: „a vásárlóink 95% megelégedett velünk! „ezt a szállást még 4 ember nézi!”
-Végül érdemes említést tenni a „becsempészés” (sneaking, ami lopakodás, de ebben a kontextusban ez a jelentés jobban illik rá), aminek a célja, hogy akár olyan dolgokat csempésszen a vásárló korsarába amit eredetileg nem is akart megvenni.
Összességében megállapíthatjuk, hogy ezeket a sötét mintázatokat nehéz észrevenni tudatosan, mert az általuk gyakorlott pszichológiai nyomás természete miatt. Továbbá a fent említett sötét mintázatok sosem egyedül jelentkeznek, hanem több fajta is tetten érhető. Ha ilyennel találkozunk, és felmerül a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja, tegyünk bejelentést a Kormányhivatalokban működős Fogyasztóvédelmi Hatóságnál.
Folytatás következik…